Esittelyssä Holstin -kauhuselviytymispeli Kommentit pois päältä artikkelissa Esittelyssä Holstin -kauhuselviytymispeli

Holstin

on puolalaisen kehittäjän aavemaiseen ja syrjäiseen 90-luvun puolalaiseen kaupunkiin sijoittuva psykologinen selviytymiskauhupeli. Olet tullut etsimään vastauksia, mutta pikkukaupunki asukkaineen vaikuttaa riivatulta. Tutki mätänevää kaupunkia, kuulustele paikallisia ja taistele kauheuksia vastaan saavuttaaksesi vastaukset kysymyksiisi.

On marraskuu 1992. Eristäytynyt pikkukaupunki itäisessä puolassa saa kokea jotain kauheaa, kun kalvava vitsaus alkaa hitaasti, mutta varmasti turmelemaan kaiken koskemansa. Kaupunki on ystäväsi Bartekin viimeinen olinpaikka, ennen kuin hän lakkasi vastaamasta soittoihisi. Nyt sinun on seurattava hänen jälkiään selvittääksesi, mikä toi hänet
tähän kaupunkipahaseen ja miksi hän ei kenties koskaan päässyt sieltä pois.

Tutki vitsauksen riivaamaa kaupunkia

Jotain on pielessä Jeziorne-Kolonian pikkukaupungissa. Tutki synkän vitsauksen riivaamaa, aavemaista ja syrjäistä 90-luvun alun puolalaista kaupunkia, jonka kadut on vallannut mysteerinen saastainen lima. Niin ihmiset, rakennukset kuin luontokin vaikuttavat mätänevän sisältä ja muuttuvan kauheiksi irvikuviksi itsestään. Sinun on löydettävä ystäväsi ja paettava ennen kuin kaupunki upottaa kyntensä myös sinuun.

Taistele sanoinkuvaamattomia hirvityksiä vastaan ja selviydy

Sinun on etsittävä riittävät varusteet, jotta voisit edes kuvitella taistelevasi kaupungin pimeillä kujilla vaanivia kauheuksia vastaan. Et ole mikään sankari, mutta silkka vahva tahto elää voi riittää tästä painajaisesta selviämiseen.

Jututa mielenterveytensä hitaasti menettäviä paikallisia

Jotkin kysymykset tai pulmat selviävät vain paikallisten avustuksella, mutta he ovat harvoin avuliaita ulkopuolisia kohtaan. Ymmärtääksesi heitä, on sinun tanssittava heidän mielipuolisen pillinsä mukaan ja ymmärrettävä heidän sisäistä maailmaansa. Hekin, jotka ovat vielä järjissään tuntuvat häilyvän jossain elämän ja kuoleman rajamaastossa,
mielenterveyden rapistuessa hitaasti. Jotkin kysymyksesi tuntuvat todella käyvän heidän jo valmiiksi raastetuille hermoilleen…

Klassinen ulkoasu modernilla teknologialla höystettynä

Oma in-house-teknologiamme mahdollistaa täysin uuden näkökulman perinteisiin pikseleihin. Käsinpiirretty pikselitaide herää eloon dynaamisen valaistuksen ja käänneltävän kameran ansiosta, mahdollistaen maailman tutkimisen kahdeksassa kuvakulmassa. Ole varovainen, ettet anna pelkkien varjojen leikkiä mielelläsi.

Ääninäytelty puolaksi ja englanniksi

Holstin on täysin ääninäytelty puolaksi ja englanniksi. Koe vertahyytävän maaniset roolisuoritukset, jotka tuovat sinut aitiopaikalle kauan sitten todellisuudentajunsa menettäneiden hahmojen ääreen.

Holstin on parhaillaan kehitteillä :lle ja konsoleille ja se ilmestynee ensi vuoden puolella.

Assassin’s Creed Shadows -pelissä vapaalla tutkimisella enemmän painoarvoa Kommentit pois päältä artikkelissa Assassin’s Creed Shadows -pelissä vapaalla tutkimisella enemmän painoarvoa

on julkaissut tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin avoimeen pelimaailmaan perehtyvän esittelyvideon. Peli sijoittuu 1500-luvun Japanin Sengoku-kauden loppuun ja esittelee kaksi päähahmoa: shinobi-salamurhaaja Naoe ja legendaarinen samurai Yasuke.

Pelin avoin maailma on suunniteltu tutkittavaksi ilman liiallisia karttamerkkejä. Pelaajat voivat löytää kiinnostavia paikkoja ja tehtäviä liikkumalla ympäristössä. Kartta täydentyy pelaajan tutkiessa maailmaa, paljastaen uusia yksityiskohtia alueista.

Pelissä on useita ominaisuuksia tutkimisen helpottamiseksi:

  • Tähystyskohdat antavat yleiskuvan lähialueesta
  • Tarkkailupaikat paljastavat tietoa tehtävistä ja aarteista
  • Kakurega-turvapaikat toimivat varusteiden täydennyspisteinä
  • Oppaat auttavat pelaajaa löytämään kohteita
  • Hevoset nopeuttavat matkustamista

Peli julkaistaan 20. maaliskuuta 2025 :lle, /S:lle, :lle ( ja Ubisoft Store), sekä Apple-suorittimilla varustetuille -laitteille. Se tulee myös saataville Ubisoft+ -pelipalveluun.

Ubisoft on luopunut pelin osalta perinteisestä kausipassimallista ja ennakkotilaajien ennakkopääsystä. Sen sijaan ennakkotilaajat saavat pelin ensimmäisen laajennuksen ilmaiseksi.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä