Fanien tekemä Resident Evil 4 HD-versio ilmestyy helmikuun alussaKommentit pois päältä artikkelissa Fanien tekemä Resident Evil 4 HD-versio ilmestyy helmikuun alussa
Fanit ovat kyhänneet kahdeksan vuoden ajan HD-versiota Resident Evil 4 -pelistä. Resident Evil 4 HD Project -nimellä kulkevassa projektissa on siis pelin alkuperäiset tekstuurit päivitetty täysin uusiksi, alkuperäisiä sijainteja käyttämällä.
Tämä on vaatinut melkoisen urakan sillä tekijät ovat joutuneet matkustamaan Espanjaan ja Walesiin saadaakseen parempilaatuiset materiaalit tekstuureihin.
Samalla pelistä on paranneltu tekstuurien asettelua, valaistusta sekä 3D-mallinnuksia. Fanit ovat kuitenkin pyrkineet säilyttämään pelin alkuperäisen fiiliksen.
Resident Evil 4 ilmestyi alunperin vuonna 2005 GameCube -konsolille ja on sittemmin saanut julkaisuja lukuisille alustoille aina PlayStation 2 -konsolista uudemmille PS4 ja Xbox One -konsoleille. Viimeisimmin peli julkaistiin Oculus Quest 2 -VR-laseille.
Resident Evil 4 HD Project ilmestyy helmikuun 2. päivä ja on yhteensopiva Resident Evil 4 -pelin Steam -versioiden 1.0.6 ja 1.1.0 kanssa.
Kiitokset uutisvinkin lähettäjälle. Lähde Eurogamer.
Vuonna 2005 syntyi ikonisia sarjoja, kuten Yakuza ja God of War, luoden pohjan menestyksekkäille pelisarjoille. Uniikit pelit, kuten Psychonauts, haastoi perinteiset alustapelit ja saavutti suosiota vuosien varrella alkuperäisistä vastoinkäymisistään huolimatta. Resident Evil 4:n poikkeaminen sarjan normeista toiminnallisen pelityylin suuntaan loi pohjan rakastetulle pelille.
Kaikki vuonna 2005 julkaistut pelit viettävät 20-vuotisjuhliaan vuonna 2025. Pelimaailmassa tämä on kiinnostavaa, sillä vuosi 2005 oli merkittävä peliteollisuudelle. Näimme Xbox 360:n julkaisun, yhden kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä konsoleista. Tämä tapahtui kuitenkin vasta vuoden lopussa. Muu vuosi ei ollut myöskään huono pelaamisen kannalta, sillä vuonna 2005 julkaistiin runsaasti hyviä pelejä, mikä osoittaa, että teollisuus ei vain odotellut uusia järjestelmiä.
PS2, alkuperäinen Xbox ja kuten aina, PC tarjosivat yhä huippupelejä ennen Xbox 360:n julkaisua. Mielenkiintoista on, että monet vuoden merkittävimmistä peleistä olivat jälkikäteen katsottuna alkuperäisiä pelejä eivätkä jatko-osia. Jotkut niistä synnyttivät jopa menestyksekkäitä sarjoja. Tässä on joitain vuoden 2005 merkittävimmistä nimikkeistä.
8. Yakuza
Nykyään Yakuza (eli Like A Dragon) -sarjan osat ovat melko yleisiä, ja kaikki alkoi vuonna 2005 alkuperäisellä pelillä. Ensimmäinen osa sisältää runsaasti elementtejä, joista sarja on edelleen tunnettu. Esimerkiksi se on kolmannen persoonan toimintaseikkailupeli, jossa lyöt ihmisiä kaduilla ja suoritat runsaasti hulluja sivutehtäviä.
Sarja on kuitenkin parantunut siitä lähtien, ja useimmat ihmiset eivät pitäisi alkuperäistä Yakuzaa yhtenä parhaista Like a Dragon -luettelossa. Se toimi kuitenkin mukavana aloituksena sarjalle.
7. Psychonauts
Vuonna 2005 maailma sai kokea yhden alkuperäisimmistä ja luovimmista alustapeleistä: Psychonauts. Sen ainutlaatuisuuden tekee se, että pelin maailmat perustuvat eri hahmojen mieliin. Tämän seurauksena ne ovat kaikki hyvin erilaisia toisiaan ja kaikkia muita 3D-alustapeleissä näkemiäsi maailmoja.
Julkaisun yhteydessä se ei ollut suuri kaupallinen menestys eikä sitä pidetty erityisen merkittävänä pelinä. Vuosien varrella se on kuitenkin tullut yhä suositummaksi ja saavuttanut kulttisuosiota.
6. Lego Star Wars: The Video Game
Lego-videopelit olivat olleet olemassa jo jonkin aikaa ennen vuotta 2005. Tuo vuosi oli kuitenkin se vuosi, jolloin kehittäjä Traveller's Tales osallistui, ja Lego-pelejä alettiin julkaista melkein vuosittain. Tämä trendi alkoi kaikki LEGO Star Wars: The Video Game -pelistä.
Vaikka Star Wars -esiosat halveksittiin 2000-luvun alussa, tämä Lego-uudelleenluominen elokuvista sai erittäin hyvän vastaanoton. Peli tarjoaa kevytmielisen, hupaisan ja viehättävän uudelleenkertomuksen trilogiasta. Se antaa sinulle myös mahdollisuuden tuhota runsaasti Legopalikoita valomiekkoilla ja blasterilla, mikä on erittäin tyydyttävää.
5. Shadow Of The Colossus
Jos sinulle annettaisiin tehtäväksi todistaa, että videopeleistä voi tulla todellista taidetta, niin Shadow Of The Colossus pitäisi olla peli, johon osoitat. Tämä johtuu siitä, että se on täynnä kauneutta, taidetyylisstä kauneudesta ääniraitaan. Lisäksi koko kokemus on hyvin liikuttava.
Kyllä, vietät koko pelin tappaen jättiläismaisia olentoja, mutta niiden kuolemia ei käsitellä suuriksi voitoiksi. Jokaisella tappamisella on emotionaalinen paino, jota ei näy useimmissa muissa peleissä. Tämä on auttanut Shadow of the Colossusta pysymään pelaajien muistissa vuosia, vaikka se ei ole osa suurta sarjaa eikä käynnistänyt sitä.
4. Call Of Duty 2
Nykyään Call of Duty on jättiläissarja ja olennaisesti kotitalousnimi. Vuonna 2005 se ei kuitenkaan ollut vielä lähelläkään sitä tasoa. Se oli kuitenkin nousussa oleva sarja, ja Call Of Duty 2 oli merkittävä osa sitä.
Se auttoi hienosäätämään ampumamekaniikkaa alkuperäisestä pelistä ja asetti paikalleen pelityylin, josta sarja tulisi kuuluisaksi. Lisäksi se oli ensimmäinen COD-peli, joka julkaistiin Xbox 360:llä, joten PvP-moninpeli alkoi tulla merkittävämmäksi osaksi sarjaa. Joten yleisesti ottaen Call of Duty 2 oli olennainen osa ikonisen FPS-sarjan pitkässä historiassa.
3. God Of War
Kun kyse on PlayStation-eksklusiivisista peleistä, God of War -pelit ovat todennäköisesti niiden joukossa, joista Xbox- ja Nintendo-pelaajat ovat eniten kateellisia. Tämä kateus alkoi vuonna 2005 alkuperäisen pelin julkaisulla. Tämä ensimmäinen osa eroaa huomattavasti vuoden 2018 God of War -pelistä ja sen jatko-osasta. Ensinnäkin se on saanut inspiraationsa kreikkalaisesta mytologiasta eikä norjalaisesta, ja se on paljon vähemmän maanläheinen.
Se on puhtaasti hack-and-slash -peli, joka sisältää suuria, yliampuvia taisteluita, kun päähenkilö Kratos yrittää haastaa jumalia. Tämä peli oli erittäin merkittävä hack-and-slash-genressä, ja se synnytti sarjan, joka oli ehkä vielä merkittävämpi PlayStationille.
2. Star Wars: Battlefront 2
Battlefront-pelit todistivat, että vaikka Star Wars tunnetaan valomiekka-taisteluista, voit luoda menestyksekkään ammuskelusarjan kuuluisassa scifi-universumissa. Toinen näistä peleistä julkaistiin vuonna 2005, ja se on edelleen yksi rakastetuimmista Star Wars -peleistä.
Vaikka sillä on vankka tarinatila, PvP-moninpeli on se, joka rakensi pelin perinnön. Siinä oli vain taikaa, jota jopa viimeaikaiset Battlefront-pelit eivät voineet jäljitellä. Se on yksinkertaisesti peli, joka teki tiensä Star Wars -fanien sydämiin eikä koskaan lähtenyt.
1. Resident Evil 4
Vuoteen 2005 mennessä Resident Evil oli jo tunnettu yhtenä kaikkien aikojen ikonisimmista kauhusarjoista. Capcom teki kuitenkin jotain rohkekeita asioita Resident Evil 4:llä, kun se teki pelin hyvin erilaiseksi kuin kaikki muut ennen sitä. Sen sijaan, että se olisi klassinen kauhupeli kiinteillä kamerakulmilla kuten aiemmat pelit, RE4 on kolmannen persoonan toimintapeli, jolla on joitain kauhuelmenttejä.
Toimintaan siirtyminen ärsytti monia sarjan faneja. Silti RE4 oli niin poikkeuksellinen peli, että suurin osa kritiikistä kohdistui sen jatko-osaan, Resident Evil 5:een. Vuoden 2005 nimike, jossa Leon taistelee outoa kulttia pelastaakseen presidentin tyttären, pysyy yhtenä sarjan rakastetuimmista peleistä.
Capcomin toimitusjohtaja Haruhiro Tsujimoto lausui mielipiteensä pelien tämän hetkisestä hintatasosta Tokion pelimessuilla, jonka Nikkei raportoi maailmalle.
”Omasta mielestäni pelihinnat ovat liian alhaisia”, Tsujimoto sanoi, viitaten nouseviin kehityskustannuksiin ja tarpeeseen nostaa palkkoja.
”Kehityskustannukset ovat nyt noin 100 kertaa suuremmat kuin Famicom-aikakaudella, mutta ohjelmistojen hinnat eivät ole nousseet samassa suhteessa”, hän selitti. ”On myös tarve nostaa palkkoja houkutellakseen lahjakkuuksia. Koska palkat nousevat koko alalla, mielestäni yksikköhintojen nostaminen on terve liiketoimintamalli”, Tsujimoto päättelee.
Capcom on yksi kustantajista, joka ei ole vielä hyväksynyt 70 dollarin teollisuusstandardihintaa. Yhtiön suuret julkaisut tänä vuonna, kuten Exoprimal, Resident Evil 4 Remake ja Street Fighter 6 – lanseerattiin 60 dollarin hintaan. Tsujimoton kommenteista päätellen näyttää siltä, että Capcom aikoo tarkastella peliensä hintojen nostamista.