Finnish Game Jam -pelitapahtuma järjestetään tulevana viikonloppuna 29.-31.1.2021. Tapahtuma on epidemiatilanteesta johtuen täysin virtuaalinen ja se on osa maailmanlaajuista Global Game Jam -tapahtumaa.
Finnish Game Jam (FGJ) on yhden viikonlopun mittainen tapahtuma, joka kokoaa kaikentasoisia pelikehittäjiä yhteen kehittämään pelejä. Kehitettävien pelien tulee perustua teemaan, joka paljastetaan viikonlopun aluksi perjantaina iltapäivällä. Tämän jälkeen tiimeillä on 48 tuntia aikaa suunnitella, kehittää ja testata uusi peli.
Tapahtuma korostaa perustuvansa yhteisöllisyyden rakentamiseen ja vaikka se pyrkii olemaan älyllinen haaste osallistujilleen, jamit eivät siitä huolimatta ole kilpailu. Tarkoituksena on tuoda yhteen pelikehittäjiä, jotka eivät muuten välttämättä kohtaisi toisiaan, kasvattaa luottamusta yhteisön kesken ja laajentaa pelikehittäjien yhteistyömahdollisuuksia. Mitä tahansa viikonlopun aikana luodaankaan, suurta tai pientä, se riittää. Kynnys osallistumiselle on pyritty pitämään mahdollisimman matalana ja rajana on ainoastaan osallistujien mielikuvitus.
Aloittelevalle pelikehittäjälle tapahtuma voi olla ensimmäinen oikea ryhmäprojekti, joka herättää inspiraatiota ja toimii alkusysäyksenä pelikehitysuralle, ja kokeneemmalle kehittäjälle jamit voivat olla rentouttava tilaisuus irtautua hektisestä työelämästä ja päästä kokeilemaan niitä villeimpiäkin ideoita, joita he eivät pysty kokeilemaan omassa työssään. Koska tapahtumat toimivat alustana niin harrastuneisuudelle kuin peliteollisuudelle ja niiden vaikutus on suuri, organisaatio pyrkii edistämään monimuotoisuutta pelikehityksen kentällä. Tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki sukupuolesta, iästä, etnisestä alkuperästä, kansallisuudesta tai ammatillisesta taustasta riippumatta.
Aikaisemmin Finnish Game Jam -organisaatiossa toiminut ja nykyään Huawein Games Developer Technical Support Senior Engineerinä työskentelevä Kim Ordén kertoo olevansa iloinen, että Huawei on päättänyt lähteä sponsoroimaan Suomen jaostoa.
”Tapahtuman ytimessä on aina ollut luova yhteistyö ja uusien asioiden oppiminen. Jamien järjestämiselle ollaan Suomessa hyvin omistautuneita, koska tapahtumalla on suuri merkitys niin ammattimaisessa kuin harrastetason pelikehityksessä. Huawei päätti lähteä mukaan tukemaan jameja, koska haluamme näyttää suomalaiselle pelikehittäjäyhteisölle, että meidän kanssamme voivat tehdä yhteistyötä niin pienet järjestöt kuin suuret pelikehittäjäyrityksetkin. Huawein AppGallery tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon muille sovelluskaupoille. AppGalleryllä on yli 500 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää ja sen avulla devaajilla on loistava tilaisuus saada näkyvyyttä omalle pelisovellukselleen”, Ordén kertoo.
”Jos saan esittää yhden pyynnön tänä vuonna kehitettäville peleille, se olisi tämä: pyrkikää miettimään, miten luomanne pelit saavat meidät kokemaan yhteisöllisyyttä ja yhteyttä muihin ihmisiin, vaikka olemme eristyksissä toisistamme”, Ordén jatkaa.
Huawei on jo pidemmän aikaan osoittanut yhä kasvavaa kiinnostusta peli- ja sovelluskehittäjiä kohtaan sekä maailmanlaajuisella että paikallisella tasolla. Viimeksi suomalaiset loistivat Huawein kansainvälisessä AppsUp-sovelluskilpailussa, jossa Euroopan Paras peli -kategorian voittajaksi nousi suomalainen Streamer Sim Tycoon -sovellus. Kilpailun ajatuksena oli tuoda yhteen maailman parhaat sovelluskehittäjät ja tarjota heille alusta, jolla esitellä omia taitojaan.
Huawein oma innovatiivinen ja turvallinen sovelluskauppa, Huawei AppGallery, soveltuu hyvin myös pelikehittäjien toiminta-alustaksi. Huhtikuussa 2018 lanseerattu AppGallery on kasvanut vauhdilla. AppGallery on saatavilla 170 maassa ja sillä on jo yli 530 miljoonaa aktiivista kuukausikäyttäjää globaalisti. Tammi-syyskuu 2020 välisenä aikana Huawei AppGallerysta ladattujen sovellusten kokonaislatausmäärä ylsi 384,4 miljardiin ja Huawei teki yhteistyötä 2,3 miljoonan sovelluskehittäjän kanssa ympäri maailmaa. AppGallery-sovelluskauppa mahdollistaa näkyvyyden omalle sovellukselle kymmenille miljoonille ihmisille.