Haluatko pelata Horizon Zero Dawnia pikseliseikkailuna? Näin se onnistuuKommentit pois päältä artikkelissa Haluatko pelata Horizon Zero Dawnia pikseliseikkailuna? Näin se onnistuu
Guerrilla Gamesin robottidystopia Horizon Zero Dawn julkaistiin Playstation 4 -yksinoikeuspelinä vuonna 2017. PC-julkaisunsa kyseinen peli sai viime kesänä, joten ihmiset ovat voineet nauttia siitä jo hetken aikaa tietokoneillaan.
Mikäli kuitenkin olet aina ajatellut, että kyseinen peli soveltuisi oikein hyvin pikseligrafiikkaiseksi seikkailupeliksi, voit nyt jalostaa omasta pelistäsi juuri sellaisen. Kun Horizon Zero Dawnia pelaa 72p resoluutiolla, on lopputuloksena varsin uskottavan näköinen pikselipeli, joka ei näytä täysin köykäiseltä.
Tämä kikka mahdollistuu sillä, että pelin PC-versio sallii resoluution manuaalisen pudottamisen. 72p resoluutio on itse asiassa matalin mahdollinen resoluutio, jonka peli antaa vaihtoehdoksi.
Voit katsoa alhaalle linkitetystä Twiitistä, miltä peli näyttää 72p resoluutiolla.
Did you know the PC Version of Horizon: Zero Dawn lets you toggle the resolution to 72p? (256×144) pic.twitter.com/3nYccHPQDZ
HyvääGrafiikat. Tarina. Taistelukosketus. Konehirviöt.HuonoaKeltaisen maalin syndrooma.YhteenvetoUskomattoman hyvältä näyttävä ja tuntuva peli, joka valitettavasti kärsii keltaisen maalin syndroomasta. Kyseessä on silti varsin onnistunut käännös PC-maailmaan.
Guerrilla Gamesin ja PlayStationin arvostettu Horizon Forbidden West on vihdoin saapunut PC:lle. Otimme toimituksessa pelin testiin ERAZER Engineer X10 -pelitietokoneella, jonka arvostelimme myös aikaisemmin. Kyseinen Horizon Zero Dawnin jatko-osa heittää pelaajat jälleen värikkääseen post-apokalyptiseen maailmaan, joka on täynnä vaikuttavia robottiolentoja ja piilotettuja vaaroja. Aloy, sitkeä päähenkilömme, aloittaa uuden lännen suuntautuvan matkan selvittääkseen kuolemanvaaran, joka uhkaa ihmiskunnan tulevaisuutta.
Pääset tutkimaan Kaukomaita ja taistelemaan suurempia, uskomattomampia koneita vastaan. Kohtaa uusia heimoja, kun palaat Horizonin kaukaisen tulevaisuuden postapokalyptiseen maailmaan. Maa on kuolemassa. Myrskyt ja pysäyttämätön punainen vitsaus riepottelevat ihmiskunnan raunioita ja siellä selviytyviä. Uudet koneet ovat saapuneet saalistamaan heidän rajaseuduilleen ja elämä maapallolla on syöksymässä kohti uutta sukupuuttoa.
Hieno maailma vetää puoleensa…
Peli tuntuu ensikosketukselta hyvältä ja näyttää vielä paremmalta. Hahmot ovat mielenkiintoisia ja mitään peliä rikkovaa bugia ei pelatessa näkynyt.
Tekemistä löytyy päätehtävien lisäksi sivutehtävistä ja esineiden keräilystä, esimerkiksi aseiden ja haarniskan päivityksiä varten. Erilaisia pulmia on myös tarjolla avainten etsimisestä hyppytaitoa vaativiin ongelmiin.
Kontrollit ovat helposti opittavissa ja johdonmukaisia. Aserullasta pystyy nopeasti tekemään lisää ammuksia tarvittaessa, ja pelaaja pystyy varustautumaan usealla eri aseella. Taitoja pitää avata kuten roolipeleissä on tapana, ja niiden avaaminen antaa pelaajalle esimerkiksi lisää vahinkoa hyökkäyksiin tai puolustuselementtejä vastaan. Aseita pystyy päivittämään perusvahingon lisäksi erilaisilla käämeillä, jotka voivat lisätä aseeseen elementtivahinkoa tai parantaa aseen omaa vahinkoa.
Mutta mutta…
Grafiikoissa ei juurikaan ole moittimista, sillä kaikki näyttää upealta. Hahmot ja varusteet näyttävät upeilta, ja konehirviöt näyttävät hienoilta ja vaarallisilta. Erityiskehut saa pelin uskomattoman upea luonto ja tutkittava maailma, ne ovat aivan upeaa tuotantoa.
Miinuksena on tätäkin peliä riivaava keltaisen maalin syndrooma ja ylenpalttinen infotulva näytöllä: kiivettävät seinät ja kalliot on maalattu keltaisella maalilla ja kaikki poimittavissa olevat esineet näytetään ruudulla.
Tämä on turhauttavaa siinä mielessä, että pelaajalla on käytössään skanneri, joka skannaa Aloy'n ympäröivää maailmaa ja näyttää interaktiiviset kohteet. Tämä rikkoo, ainakin omasta näkökulmastani, pelin immersiota. Ajatuksen ymmärtäisi pelin alussa harjoitteluna, mutta tällainen pelaajan kädestä pitäminen syö pelin tutkimisen intoa.
Äänimaailmasta ei juurikaan ole moitittavaa – musiikki on hyvää ja ääninäyttely sekä efektit toimivat.
Horizon Forbidden West PC on vahva porttaus, joka tarjoaa visuaalisesti upean ja immersiivisen avoimen maailman kokemuksen. Vaikka joitain optimointiongelmia saattaa ilmetä, tehokkaat tietokoneet voivat todella näyttää pelin graafisen voiman. Jos olet avoimen maailman seikkailuiden fani, Horizon Forbidden West on ehdottomasti pelattava PC:llä.
Sony on julkaisemassa uuden sukupolven PSVR 2 -virtuaalilasit ensi vuoden alussa. Yhtiö paljasti asian PlayStation Instagram -tilillään.
Uusissa laseissa on OLED-näytöt joissa kummallekkin silmälle on 2000×2040 pikselin resoluutio. Päivitysnopeutena on 90 ja 120 Hz. Näkökenttä on puolestaan 110 astetta.
Liikkeentunnistimia laseissa on yhteensä kuusi, joista kolme on gyroskooppeja ja kolme kiihtyvyysmittareita. Läheisyysanturi toimii infrapunalla. Laite kommunikoi PS5:n kanssa USB-C -kaapelin välityksellä. Laseissa on myös värinä sekä sisäänrakennettu mikrofoni. PSVR2 ohjaimet puolestaan kulkevat nimellä Sense.