Horisontissa keskinkertaisia supersankareita Kommentit pois päältä artikkelissa Horisontissa keskinkertaisia supersankareita

Viihdeuutiset ovat kertoneet, miten Winter Soldierin ja Falconin elokuvat ovat tulossa ja että niiden kuvaukset ovat alkaneet. Nämä kaksi hahmoa ovat viimeiset joista itse tahtoisin nähdä kokonaisen elokuvan. Bucky oli jo tarpeeksi esillä Captain American elokuvissa, eikä hänellä ole muuta tekemistä MCU:ssa kuin olla kapun ankkuri entiseen aikaan, jolloin Steve oli vielä burgernormo. Toinen tympeä siipimies on hänen manttelin perijänsä Captain Falcon, joka jostain käsittämättömästä syystä valittiin Avengerseihin. Hyvä asia näissä henkilöissä on, että heistä ei tarvi tehdä ensimmäistä osaa, jossa heidät esitellään elokuvan verran niin kuin jokaista Hämähäkkimiestä ja Lepakkomiestä.

Ainoa pelastus Winter Soldierin ja Falconin tarinoille olisi, jos supersankarielokuvien muottia rikotaan rajusti ja juonesta tehdään jotain muuta kuin sama vanha vuoristorata. Ensin menee hyvin, yllättäen tulee joku urinoimaan kellogseihin, sitten mennään henkilöön sisälle ja harjoitellaan montaasissa, kunnes lopussa pahis saa nokkaan niin että tukka lähtee. Yksi hyvä esimerkki miten vaikea kaavaa on rikkoa, esiintyy Deadpoolissa. Koko elokuva heittää jatkuvaa metakomediaa supersankarileffoista mutta itse tekee samat ärsyttävät kliseet, tosin pienellä itseironialla. Ainoat elokuvat jotka ovat MCU:n kaavaa rikkoneet, ovat Ant Man ja jossain mielessä Thor Ragnrök. Toinen on toteutukseltaan enemmän ryöstö elokuva alá Oceans 13 ja Ragnarök on huomattavasti komediallisempi kuin nimensä edeltäjät.

Miten vilvoittavaa olisikaan nähdä vanhat genret MCU:ssa. Falcon ja Winter Soldier sopisivat buddy cop leffaan kuten Rush Hour tai road movie:hen. Kummallakin heillä on massiiviset daddy issuet joka kirvoittaisi hupaisaan kaksintaisteluun siitä kumpaa kapu oikeasti rakastaa. Elokuvissa alkaa olemaan jo todellista tunkua sankarielokuvien puolella. Dc, Marvel ja muut heidän linsensoimat studiot puskevat ulos rainaa toisen perään vain siinä uskossa että katsojat haluavat sitä. Rahallisesti nämä ovatkin kannattavia, vielä. Kun markkinointiin pusketaan saman verran kuin elokuvan tekemiseen, ja ratsastetaan janoisella fanikunnalla. Mitä sitten kun korttitalo kaatuu? Tällaiset blockbusterit olivat ennen taiteellisia elokuvia rahoittavia projekteja, nyt ne ovat vain rahankeruuta varten.

Jyri Astokari

Tympääntynyt viittamies

Näytönohjainten tärkeimmät ominaisuudet vuonna 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Näytönohjainten tärkeimmät ominaisuudet vuonna 2025

Näytönohjainmarkkinat ovat kokeneet merkittävää kehitystä, ja eri käyttäjäryhmien tarpeet ovat entistä monipuolisemmat. Tarkastelemme tässä artikkelissa keskeisimpiä ominaisuuksia sekä pelaajien että luovan alan ammattilaisten näkökulmasta.

Pelaajien tarpeet

Suorituskyky ja kuvataajuus

Pelaajille tärkein ominaisuus on edelleen raaka suorituskyky, joka näkyy erityisesti korkeana ja vakaana kuvataajuutena (FPS). Modernit pelit vaativat yhä enemmän laskentatehoa, varsinkin kun pelataan korkeilla resoluutioilla tai käytetään edistyneitä grafiikkaominaisuuksia.

Säteenseuranta mullistaa visuaalisen kokemuksen

Säteenseuranta (Ray Tracing) on noussut merkittäväksi ominaisuudeksi, joka mahdollistaa fotorealistisen valaistuksen ja heijastusten mallintamisen peleissä. Tämä teknologia on erityisen tärkeä niille pelaajille, jotka arvostavat huippuluokan visuaalista laatua.

VRAM-muistin merkitys

Näytönohjaimen muistikapasiteetti on kriittinen tekijä modernissa pelaamisessa:

  • 8 GB riittää perustason pelaamiseen
  • 12 GB tai enemmän on suositeltava 4K-pelaamiseen
  • Korkearesoluutioiset tekstuurit vaativat enemmän muistia

Tekoälypohjaiset suorituskyvyn parannukset

DLSS- ja FSR-teknologiat ovat mullistaneet pelaamisen mahdollistamalla korkean kuvanlaadun ilman merkittävää suorituskykyrasitetta. Nämä teknologiat ovat erityisen hyödyllisiä 4K- ja 8K-resoluutioilla pelatessa.

Luovan alan ammattilaisten vaatimukset

Laskentateho ja tekoälykiihdytys

CUDA-ytimet ja tekoälykiihdytys ovat keskeisiä ominaisuuksia ammattikäytössä. Ne nopeuttavat merkittävästi:

  • Videoeditointia
  • 3D-mallinnusta
  • Tekoälypohjaista suunnittelua
  • Renderöintiä

Muistikapasiteetin merkitys ammattikäytössä

Ammattilaisille suositellaan vähintään 16 GB:n VRAM-muistia, sillä luovan alan ohjelmistot ovat muisti-intensiivisiä. Suuret projektit, korkearesoluutioinen videoeditointi ja monimutkaiset 3D-mallit vaativat runsaasti muistikapasiteettia.

Ohjelmistoyhteensopivuus

Ammattilaiskäytössä korostuu näytönohjaimen ja ohjelmistojen yhteensopivuus. Optimoidut ajurit, kuten Nvidia Studio, varmistavat vakaan suorituskyvyn ammattilaisohjelmistoissa.

Näyttöliitännät ja moninäyttötuki

Ammattilaisille tärkeitä ominaisuuksia ovat:

  • HDMI 2.1 ja DisplayPort 2.0 -liitännät
  • Tuki usealle korkeresoluutioiselle näytölle
  • 4K- ja 8K-resoluutioiden saumaton tuki

Markkinatilanne vuonna 2025

Vuoden 2025 markkinoilla huippuluokan vaihtoehtona erottuu Nvidia GeForce RTX 5090, joka julkaistaan tammikuun lopussa. Kortti tarjoaa:

  • Ennennäkemättömän suorituskyvyn 4K- ja 8K-resoluutioilla
  • Kehittyneen säteenseuranta-arkkitehtuurin
  • DLSS 4.0 -teknologian
  • 24 GB VRAM-muistia

Kustannustietoiselle käyttäjälle RTX 4080 tarjoaa erinomaisen hinta-laatusuhteen, ollen noin puolet edullisempi kuin huippumalli.

”Ylivoimaisesti eniten olen pelannut StarCraft Brood Waria” – Ohjaimen takana kitaristi Tomi Luoma (Machinae Supremacy) Kommentit pois päältä artikkelissa ”Ylivoimaisesti eniten olen pelannut StarCraft Brood Waria” – Ohjaimen takana kitaristi Tomi Luoma (Machinae Supremacy)

Metallin, elektronisen musiikin ja videopelien ystävät kokevat tammi- ja helmikuun vaihteessa 2025 joulun ja juhannuksen kolmen päivän aikana. Tampereella, Oulussa ja Helsingissä esiintyvät 30.1.–1.2. välillä jo aiemmin Suomessa loppuunmyytyjä keikkoja heittäneet Master Boot Record ja Machinae Supremacy. Kirsikkana juhlakakussa maistuu italialainen Arottenbit.   

Machinae Supremacy liikkuu laajasti metallin tyylisuunnissa ja maustaa kokonaisuutta chiptune-soundeilla. Vuonna 2000 perustettu bändi on keikkaillut ympäri maailmaa ja Suomessakin useita kertoja. Euroopan maiden lisäksi heavysta poppia ja popista heavya tekevä bändi on soittanut mm. Yhdysvalloissa ja saavuttanut vähintäänkin kulttisuosion ympäri maapalloa.

Saimme kunnian haastatella Machinea Supremacyn kitaristi Tomi Luomaa hänen suhteestaan pelaamiseen. Lyhyt juttutuokiomme on luettavissa alta:

Mistä alkoi kiinnostuksesi pelaamiseen? 

Tomi: En muista tarkkaa vuotta, mutta 80-90-luvun vaihteessa sain Commodore 64:n ja siitähän se kaikki sitten alkoi.

Mitkä pelit herättävät eniten muistoja? 

Tomi: Command & Conquer: Red Alert oli mulle portti RTS-peleihin ja sitä tulikin tahkottua aikalailla. Ylivoimaisesti eniten olen pelannut Starcraft Brood Waria ja tämä klassikko on lähimpänä omaa sydäntäntäni. 

Onko sinulla edelleen omistuksessa pelikonsol(e)ita? 

Tomi: Ainoa pelikonsoli joka meiltä enää löytyy kotoa on PlayStation 4.

Kuinka paljon aikaa käytät pelaamiseen nykyään? 

Tomi: Enää ei tule pelattua päivittäin, mutta viikoittain keskiarvoisesti varmastikin 5-10h. Joskus viikonloppuisin saatan pelata tuon määrän yhdeltä istumalta. Nykyään pelaan oikeastaan vain ja ainoastaan PC:llä StarCraft 2:sta, sekä satunnaisesti käyn seikkailemassa Red Dead Redemption 2:n hulppeissa maisemissa. 

Sitten vielä loppuun: Miltä näyttäisi oma TOP 5 -pelilistauksesi?

Tomin TOP5 -pelilistaus

1. Starcraft Brood War 

2. Starcraft 2

3. Red Dead Redemption -pelisarja

4. GTA -pelisarja

5. sekä ainoa FPS, josta Tomi on nauttinut: Duke Nukem 3D

Master Boot Record (ITA) & Machinae Supremacy (SWE) + Arottenbit (ITA)

to 30.1.2025
Tampere, Olympia
Liput 32 e (sis. 3 e eteispalvelumaksu, Tiketti)

pe 31.1.2025 Oulu, Kantakrouvi, Winter Massacre Festival myyntiin ma 25.11.2024

la 1.2.2025
Helsinki, Ääniwalli
Liput 32 e ennakosta, 35 e ovelta
Ennakkoliput myy Tiketti ja Eventual

www.facebook.com/masterbootrecordmusic
www.machinaesupremacy.com
www.facebook.com/arottenbit666
nem.fi

Haastattelu: Nova Kallio