Toys For Bob kääri taannoin osuutensa Activision Blizzardin irtisanomisista ja on nyt täten tämän vuoksi täysin itsenäinen indie-studio. Viimeisin väite maailmalta on nyt sitten se, että Microsoft julkaisee Toys for Bobin seuraavan pelin, joka on vahvojen huhujen mukaan uusi Spyro.
Yksityiskohdat ovat vielä harvassa, mutta artikkelin alla olevan videon perusteella kehitys on aloitettu jossain vaiheessa tammikuuta 2024. Ottaen huomioon Toys for Bobin hiljattaisen eron Activisionista, spekuloidaan, että tämä uusi Spyro-nimike saattaa olla se julkistamaton projekti, jota studio työstää yhdessä Microsoftin kanssa.
Spyro 4 on varmasti peli, jota fanit ovat pitkään odottaneet. Nyt odotetaan virallista julkistusta, mikäli huhu osoittautuu todeksi.
Rare-studion Everwild on ollut yksi Xboxin suurimmista mysteereistä. Peli julkistettiin jo vuonna 2019, mutta sen kehitys on ollut täynnä hiljaisuutta, huhuja uudelleenkäynnistyksestä ja toistuvia poissaoloja Xboxin esittelytapahtumista. Nyt Xbox-pomo Phil Spencer on vahvistanut, että peli on yhä kehityksessä ja etenee.
Oli hienoa nähdä Everwildin kehitys
Spencer kertoi vierailleensa Rare-studiolla Iso-Britanniassa ja olevansa innoissaan siitä, miten peli etenee.
Oli hienoa nähdä tiimi ja Everwildin kehitys. Voimme antaa näille tiimeille aikaa viimeistellä pelinsä. – Spercer kertoi XboxEra haastattelussa.
Spencer viittasi myös siihen, että Microsoft pystyy tukemaan pitkäaikaisia kehitysprojekteja, koska sen pelijulkaisujen tahti on kiihtynyt Bethesdan ja Activision Blizzardin hankintojen myötä.
Everwildin kehitys: uudelleenkäynnistys vai luonnollinen muutos?
Everwildin kehitys on ollut täynnä epävarmuutta, erityisesti kun pelin luova johtaja Simon Woodroffe lähti studiolta vuonna 2020. Rare nimitti hänen tilalleen kokeneen pelisuunnittelijan Gregg Maylesin, joka on ollut mukana kehittämässä Donkey Kong Countrya, Banjo-Kazooieta, Viva Piñataa ja Sea of Thievesia.
Vaikka huhut pelin täydellisestä uudelleenkäynnistyksestä ovat kiertäneet, Microsoft on kiistänyt ne ja korostanut, että kehitys jatkuu. Tällä hetkellä tiedetään vain, että Everwild on kolmannen persoonan seikkailupeli, jossa voi olla myös “jumalapeli”-elementtejä, mutta konsepti saattaa olla muuttunut kehityksen aikana.
Viimeisin Everwild-traileri julkaistiin jo heinäkuussa 2020.
Everwild on Raren täysin uusi IP. Unohtumaton kokemus odottaa pelaajia luonnollisessa ja maagisessa maailmassa. – Peliä kuvailtiin silloin näin.
Xboxin tulevaisuus: mitä seuraavaksi?
Everwild ei ole ainoa pitkään kehityksessä ollut Xbox-peli. Microsoftilla on työn alla muun muassa Perfect Darkin reboot, uusi Fable, seuraava Halo sekä Bethesdan The Elder Scrolls 6. Lähitulevaisuudessa odotettavissa on myös Doom: The Dark Ages, joka julkaistaan toukokuussa.
Everwildin ilmestymisaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta Spencerin kommentit antavat toivoa siitä, että projekti on edelleen elossa – ja ehkä jopa lähestymässä valmistumistaan.
Microsoftin multiplatform-strategia on herättänyt spekulaatioita useiden Xbox-pelien saapumisesta PlayStation 5:lle ja Nintendo Switch 2:lle. Mutta voisiko Bethesda Game Studiosin jättihitti Starfield olla yksi niistä?
Ei. Ei ole mitään erityistä peliä, jonka sulkisimme muilta alustoilta. Uskomme, että pelien julkaiseminen mahdollisimman monessa paikassa, jossa niillä on yleisöä ja liiketoiminnallista potentaalia, tukee strategiaamme. Game Pass on keskeinen osa kokemusta Xboxilla, mutta emme usko siihen, että pelejä pitäisi rajata pois muilta alustoilta. Sei ei ole meidän tiemme. – Xbox-pomo Phil Spencer vastasi suoraan kysymykseen Starfieldin ekslusiivisuudesta Xboxilla.
Spencerin kommentit vihjaavat, että Starfield saattaisi tulevaisuudessa saapua PS5:lle. Tämä linjaus on jo nähty muissa Microsoftin peleissä, kuten Sea of Thieves, Hi-Fi Rush ja Pentiment, jotka ovat saatavilla myös PlayStationilla. Lisäksi Microsoft julkaisee tänä vuonna PS5:lle Doom: The Dark Agesin, Ninja Gaiden 4:n sekä Indiana Jones -pelin.
Mitä tämä tarkoittaa Xbox-ekosysteemille?
Phil Spencerin mukaan Xboxin strategia keskittyy kasvattamaan alustaansa ja mahdollistamaan pelikehittäjille laajemman yleisön saavuttamisen. Tämä monialustainen lähestymistapa näkyy myös suunnitelmissa tukea Nintendo Switch 2:ta. Spencer painottaa, että Microsoftin 69 miljardin dollarin investointi Activision Blizzardiin asettaa paineita tuloksille, mikä tekee multiplatform-strategiasta entistä tärkeämmän.
Vaikka Starfieldin PS5-versiota ei ole vielä virallisesti vahvistettu, Spencerin kommentit jättävät oven auki – aivan kuten Xbox on tehnyt aiemminkin muiden suurten peliprojektiensa kohdalla.