Hylätty Simpsonit-peli näki päivänvalon tekniikkademon ilmestyttyä internetin foorumeilleKommentit pois päältä artikkelissa Hylätty Simpsonit-peli näki päivänvalon tekniikkademon ilmestyttyä internetin foorumeille
Julkaisemattoman Simpsonit-pelin konseptidemo päätyi Dreamcast-fanifoorumiin kun eräs sivuston käyttäjistä latasi omistamansa pelinkehittäjille luodun Dreamcast-konsolin sisällön kaikkien nähtäville.
Tiedostojen seasta yhdeksi kiinnostavimmista löydöistä nousi Red Lemon Studiosin tekemä tekniikkademo The Simpsons Bug Squad -nimikkeelle. Demosta nähtävillä olevaa kuvamateriaalia on tallentanut DreamcasticChannel, jonka videon voitte nähdä alta.
Demossa pelaaja ohjaa ötökkää, joka voi seikkailla Simpsonien perheen keittiössä ja olohuoneessa Homerin hortoillessa huoneesta toiseen. Kehittäjien mukaan The Simpsons Bug Squad ei kehittäjien mukaan ollut missään vaiheessa virallinen työstössä oleva nimike vaan demo kehitettiin konseptin esittelyä varten Fox Interactivelle.
Ikonisella Grand Theft Auto III:lla, joka mullistutti avoimen maailman peligenren, saattaisi olla olematon olemassaolo ilman Sega Dreamcastia. Millä tavoin Dreamcast oli tärkeä, vaikkakin näkymätön, osa pelin kehitystä?
Kaupungin teknologiademosta Godzillan raivoamiseen
Vuonna 1999, Space Station Silicon Valleyn julkaisun jälkeen tuleva Rockstar North -tiimi mietti seuraavaa projektiaan. Kun alkuperäinen gta-tiimi viimeisteli Grand Theft Auto II:ta 2D:nä, toinen ryhmä työsti peliä, josta myöhemmin tuli Manhunt.
Samaan aikaan pieni ohjelmoijaryhmä, jota johti Leslie Benzies, oli rakentanut 3D-teknologiademon – kaupunkiympäristön, jossa kuhisi autoja. Tämä oli konsepti, jonka kanssa varsinainen GTA-tiimi oli kamppaillut.
Rockstar, joka halusi ylittää rajoja, oli jopa tutkinut Dreamcastin ominaisuuksia yhdessä Rockstar Toronton kanssa 3D-GTA-kokemusta varten, mutta tulokset eivät olleet ihanteelliset.
Haasteista huolimatta DMA:n pieni ryhmä päätti hyödyntää 3D-kaupunkiprototyyppiä ja tutkia kaupunkipelejä Dreamcastilla. Heidän alkuperäinen konsepti pyöri Godzilla-hahmon ympärillä, pelaajien ohjatessa jättiläishirviötä, joka aiheuttaa kaaosta.
Unelmien mureneminen, legendan nousu
Valitettavasti tämä Godzilla-projekti ei koskaan toteutunut. Syyskuussa 1999 Take-Two osti DMA:n, mikä johti merkittäviin muutoksiin, mukaan lukien uusi toimisto ja tiimien yhdistäminen. Silicon Valley- ja GTA II -tiimit yhdistettiin työskentelemään seuraavan Grand Theft Auto -pelin, Grand Theft Auto III:n, parissa.
GTA III:n kehitystä jatkettiin Dreamcastilla jonkin aikaa, vaikka tarkka aika ei ole vieläkään selvillä. Lähteet viittaavat muutamaan kuukauteen perushahmon kävelydemoon. Lopulta päädyttiin siirtymään PlayStation 2:een Dreamcastin heikentyvien kaupallisten näkymien vuoksi.
Dreamcastin perintö
Vaikka Dreamcast-versiota GTA III:sta ei koskaan tullut, Dreamcastin vaikutus on kiistaton. Se tarjosi alustan 3D-kaupunkiprototyypille, joka synnytti alkuperäisen konseptin ja kokeilut.
Vaikka Dreamcast jäikin paitsi GTA III:sta, on hauskaa kuvitella, millainen pelistä olisi tullut Segan konsolilla. Riippumatta siitä, Dreamcastin panos pelilegendan synnyssä on kiehtova sivuhuomautus videopelien historiassa.
Sega kuljettaa meidät takaisin fantasiamaailmaan, sillä yhtiö on ilmoittanut yhteistyöstä Comedy Centralin kanssa Golden Axe -animaatiosarjan kehittämiseksi. Sarja perustuu samannimiseen klassiseen Sega-peliin.
Comedy Centralin tiedotteen mukaan Star Trek: Lower Decks -sarjan luoja Mike McMahan ja American Dad -tuottaja Joe Chandler ovat lyöttäneet kättä päälle luodakseen 10-osaisen Golden Axe -sarjan. Sarja vie sivusta vierittävien beat 'em up -pelien fanaatikot uudelle seikkailulle tuttujen hahmojen kanssa.
Chandler toimii sarjan showrunnerina ja käsikirjoittaa ensimmäisen jakson yhdessä McMahanin kanssa. Tiedotteen logline kertoo, että sarja seuraa ”veteraanisotureita Ax Battleria, Tyris Flarea ja Gilius Thunderheadiä, jotka taistelevat jälleen pelastaakseen Yurian ilkeältä jättiläiseltä Death Adderilta, joka ei tunnu pysyvän kuolleena.” Tällä kertaa ”heidän rinnallaan on kokematon ja heikosti valmistautunut Hampton Squib.”
Ääniroolista vastaavat Matthew Rhys äreänä taistelukääpiönä Gilius Thunderheadina, Danny Pudi kokemattomana seikkailijana Hampton Squibinä, Lisa Gilroy pelottavana taisteluvelhottarena Tyris Flarena, Liam McIntyre barbaari soturi Ax Battlerina ja Carl Tart ihmissudenkaltaisena pantterina Chronos ”Evil” Laitina, joka on alun perin Golden Axe III -pelistä.
McMahan ja Chandler toimivat fantasiahengen ja taikuuden sarjan vastaavina tuottajina yhdessä Sega Sammy Holdings Inc.:n presidentin ja toimitusjohtajan Haruki Satomiin, Sega Corporationin presidentin ja COO:n Shuji Utsumin ja Segan Toru Nakaharan kanssa. Mukana ovat myös Neal H. Moritz, Pavun Shetty ja Toby Ascher Original Filmiltä sekä Titmouse-studion Chris Prynoski, Shannon Prynoski, Antonio Canobbio ja Ben Kalina.
Ensimmäinen sarjan peli julkaistiin vuonna 1989, ja siitä muodostui nopeasti neljän pääpelin ja useiden spin-offien franchise. Sega ilmoitti joulukuussa kehittävänsä uutta Golden Axe -peliä, joka on ensimmäinen uutuus vuoden 2008 Golden Axe: Beast Riderin jälkeen. Tämä on osa Segan aloitetta herättää henkiin useita unohduksiin jääneitä pelisarjoja.