Ikonisten Nintendo -hahmojen isähahmo Shigeru Miyamoto pohtii eläkkeelle jäämistään Kommentit pois päältä artikkelissa Ikonisten Nintendo -hahmojen isähahmo Shigeru Miyamoto pohtii eläkkeelle jäämistään

, legendaarinen pelisuunnittelija Nintendon ikonisimpien pelisarjojen, kuten Marion, Zeldan ja Donkey Kongin, takana, ei aio jäädä eläkkeelle lähiaikoina. Hän on kuitenkin avoin ajatukselle siirtää soihtu uudelle tekijäsukupolvelle.

The Guardianin haastattelussa Miyamoto kertoi ajatuksistaan eläkkeelle jäämisestä ja Nintendon tulevaisuudesta. Hän ilmaisi kiitollisuutensa rakentamastaan perinnöstä ja myönsi, että hänen luomuksiaan ovat ”viljelleet muut”.

”Enemmän kuin eläkkeelle jäämistä ajattelen sitä päivää, jolloin kaadun”, Miyamoto sanoi. ”Tänä päivänä ja tänä aikana asioita on ajateltava viiden vuoden aikajänteellä, joten mietin, kenelle voin siirtää asioita, jos jotain tapahtuu.”

Iästään ja kokemuksestaan huolimatta Miyamoto suhtautuu edelleen intohimoisesti peliteollisuuteen ja on sitoutunut ohjaamaan ja opastamaan seuraavan sukupolven kehittäjiä. Tällä hetkellä hän toimii Nintendon Creative Fellow -työntekijänä, jossa hän jakaa tietämystään ja asiantuntemustaan aloitteleville pelisuunnittelijoille.

Miyamoton vaikutus ulottuu pelimaailman ulkopuolelle. Hänellä on ollut merkittävä rooli myös Nintendon teemapuistojen nähtävyyksien kehittämisessä, ja hän on ollut mukana useiden Mario-aiheisten animaatioelokuvien tuotannossa.

Vaikka Miyamoto ei ehkä olekaan vielä valmis luopumaan luovasta työstään kokonaan, hän on ottamassa vastaan ajatuksen siirtymisestä neuvoa-antavampaan rooliin ja antaa muille mahdollisuuden viedä eteenpäin Nintendon tulevaisuutta. Hänen perintönsä on turvattu, ja hänen omistautumisensa seuraavan sukupolven pelisuunnittelijoiden tukemiselle takaa, että Nintendon sitoutuminen innovointiin ja luovuuteen säteilee jatkossakin kirkkaana.

Legendaarinen NES-peli Duck Hunt täyttää tänään 40 vuotta Kommentit pois päältä artikkelissa Legendaarinen NES-peli Duck Hunt täyttää tänään 40 vuotta

Vuonna 1984 ilmestynyt -klassikko saavuttaa tänään kunnioitettavan 40 vuoden iän, kun se näki päivänvalonsa Japanissa 21.4.1984. Tuolloin sen ensimmäisenä alustana oli -pelikonsoli.

Valopistoolipeli, joka hurmasi pelaajat innovatiivisella pelattavuudellaan ja suloisen retrohenkisellä grafiikallaan, on edelleen yksi tunnetuimmista ja rakastetuimmista NES-peleistä. Vaikka pelin konsepti on yksinkertainen, osoittautui se aikanaan ja osoittautuu edelleen todella koukuttavaksi.

Pelaajat tarttuivat ikoniseen NES Zapperiin, asetta muistuttavaan ohjaimeen, ja tähtäilivät ruudulla lenteleviä sorsia. Onnistuneesta osumasta sai pisteitä, mutta ohi ammuttua seurasi pelin legendaarisin piirre – metsästyskoiran ilkikurinen nauru. Peli tarjosi myös erilaisia ​​tiloja, mukaan lukien savikiekkoammuntaa muistuttavan haasteen.

Duck Huntin suosio ei rajoittunut vain innovatiiviseen ohjaimeen. Peli pursui kevytmielistä tunnelmaa. Aiemmin mainittu naurava koira sekä hauskat taustatekijät, kuten ohi lentävät varikset, toivat peliin aavistuksen humoristista sävyä. Mukana oli myös bonuskierros, jossa pelaajat ampuivat pensaiden taakse piilotettuja maalita – yksinkertainen mutta koukuttava haaste.

Legendaarisen pelin historia

Duck Huntin kehityshistoria on yhtä kiehtova kuin itse peli. NES-järjestelmän suunnittelija Gunpei Yokoi tunnetaan luovuudestaan ja innovatiivisista ideoistaan. Hän oli keskeinen hahmo Game & Watch -käsikonsolien luomisessa, ja kerrotaan hänen saaneen inspiraation Duck Huntiin nähtyään huvipuistossa pelaajien ampuvan valopistoolilla. Yokoi halusi tuoda samanlaisen kokemuksen kotioloihin ja kehitti NES-Zapperin.

Pelin kehitystyössä oli mukana myös toinen pelimaailman legendoista – , joka tunnetaan myös Brosin ja The Legend of -pelien luojana. Miyamoto vastasi pelin ohjelmoinnista ja lisäsi siihen useita ominaisuuksia, kuten bonuskierroksen ja vaikeustason säädön.

Duck Huntin julkaisu vuonna 1984 oli valtava menestys. NES-paketti, joka sisälsi sekä konsolin että Duck Huntin, auttoi myymään miljoonia NES-laitteita maailmanlaajuisesti. Pelistä tuli nopeasti yksi NES-järjestelmän myydyimmistä peleistä, ja se nosti valopistooliohjaimen suosioon.

Nintendo jättää väliin Gamescomin – huhut Switch 2:sta kiihtyvät Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendo jättää väliin Gamescomin – huhut Switch 2:sta kiihtyvät

Nintendo Switch

on ilmoittanut jättävänsä väliin 2024-tapahtuman, joka on merkittävä eurooppalainen pelitilaisuus. Poisjäänti ruokkii huhuja viivästyneestä Switch 2 -julkaisusta ja vuoden 2024 loppupuoliskon vaisusta pelivalikoimasta.

”Gamescom on meille tärkeä tapahtuma, mutta tänä vuonna päätimme olla osallistumatta,” kertoi Nintendon edustaja GamesIndustry.bizille. Yhtiö aikoo tarjota Switch-pelejä kokeiltavaksi muissa saksalaisissa tapahtumissa.

Vaikka Nintendo ei ole vahvistannut julkaisuaikatauluaan vuoden 2024 jälkimmäiselle puoliskolle, Gamescomista poisjäänti vahvistaa huhuja, joiden mukaan Switch 2:n julkaisua on lykätty vuoteen 2025. Tällä hetkellä Nintendon suurin tuleva julkaisu vaikuttaa olevan vuonna 2017 julkistettu Metroid Prime 4.