Ilmaispelattava Tom Clancy’s XDefiant saapuu konsoleille ja PC:lle elokuussa Kommentit pois päältä artikkelissa Ilmaispelattava Tom Clancy’s XDefiant saapuu konsoleille ja PC:lle elokuussa

XDefiant

Parhaillaan testivaiheessa oleva Tom Clancy's tarjoaa ilmaiseksi pelattavan ja nopeatempoisen moninpelikokemuksen intensiivisellä toiminnallisuudella. Kahdesta kuuden hengen joukkueesta koostuvat ryhmittymät ottavat yhteen toistensa kanssa areenamaisilla kentillä, joissa vaaditaan nopeita refleksejä, taktista toimintaa ja ammuntakykyä. Peli on täysin ilmainen ja tukee eri pelialustojen välistä ristiinpelaamista.

Kuluneen 21 vuoden ajan on Tom Clancy's -peliuniversumi muodostanut tärkeän osan Ubisoftin historiaa ja pelejä. Tom Clancyn perintöä jatkavat pelit ovat toimineet taktisten ammuntapelien ja syvällisten pelikokemusten kivijalkana tarjoten kiehtovia kokemuksia useiden kiinnostavien hahmojen ja tapahtumapaikkojen kautta. Ubisoft jatkaakin ylpeänä tätä perintöä tarjoamalla faneille mahdollisuuden kokea näiden pelien ikonisten ryhmittymien yhteenotot yhdessä ja samassa pelissä.

Ubisoft San Francisco -pelistudion kehittämä sekä räiskintäpeliasiantuntija Mark Rubinin ja peliveteraani Jason Schroederin yhdessä johtama peliprojekti tarjoaa uudenlaisen lähestymiskulman Tom Clancyn nimeä kantavaan peliin. Tom Clancy's XDefiant hyödyntää näiden pelimaailmojen yhdistäviä tekijöitä, piirteitä ja ryhmittymiä yhdistäen ne saumattomasti toisiinsa. Peli sopii yhtäältä rentoutumista etsivälle satunnaispelaajalle kuin kilpailulliselle ammattipelaajalle.

Tom Clancy's XDefiant tarjoaa vaikuttavan ammuntapelikokemuksen, jossa sujuva pelattavuus yhdistyy nopeatempoiseen liikkumiseen, ryhmävetoiseen taktisuuteen ja ainutlaatuiseen hahmokohtaiseen räätälöintiin. Pääosassa ovat Tom Clancyn peleistä tutut tapahtumapaikat ulko- ja sisätiloineen sekä ryhmittymät, jotka ovat tuttuja monista muista peleistä.

Pelaaja pääsee muokkaamaan hahmoaan omaan pelityyliin sopivaksi ja rakentamaan hahmostaan ainutlaatuisen yksilön. Erilaiset aseet, varusteet, kyvyt ja vaatetus ovat pelaajan räätälöitävissä. Hahmoaan voi muokata jopa kesken taistelutapahtumien alati muuttuvissa taisteluympäristöissä.

Erilaisia pelimuotoja on useita. Näitä ovat esimeriksi kahdesta kuuden hengen tiimistä koostuvat areenataistelumuodot sekä erilaiset lineaariset pelitilat, kuten Domination ja Escort. Ison ja vaihtuvan kenttävalikoiman ansiosta yksittäiset taisteluerät eivät tunnu koskaan toistensa toistolta.

Julkaistaessa peli koostuu neljästä erilaisesta ryhmittymästä, jotka ovat kaikki tuttuja aiemmista Tom Clancy's -peleistä. Näitä ovat Ghost Recon Breakpoint -pelistä tutut Wolves-sotilaat, Tom Clancy's Splinter Cell -pelin Echelon-joukot ja Tom Clancy's The Division -pelien pahamaineiset Outcasts- ja Cleaners-jengit. Pelimaailman kehittymisen ja laajentumisen myötä luvassa on myös runsaasti uusia ryhmittymiä Tom Clancy -peleistä ja jopa näiden ulkopuolelta.

Tom Clancy's XDefiant julkaistaan ja S, , sekä -konsoleille, :lle sekä - ja Ubisoft Connect -pelipalveluissa myöhemmin vahvistettavana julkaisupäivänä. Pelin testivaiheeseen voi rekisteröityä täällä. Sivuston kautta saa viimeisimmät tiedot pelin uutisista, päivityksistä ja testivaiheista. Pelin ensimmäinen avoin testivaihe alkaa 5. elokuuta 2021 ja lisää testivaiheita on luvassa talven aikana.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .