”I’m an idiot sandwich” – arvostelussa Cooking Simulator Kommentit pois päältä artikkelissa ”I’m an idiot sandwich” – arvostelussa Cooking Simulator

Cooking Simulator - PC/Steam

7.8 / 10
Hyvää Pelissä on kouriintuntuva ammattikeittiöfiilis ja ehta kiireen tuntu. Vapaassa pelimoodissa taas voi tehdä mitä ruokaa huvittaa ja kokkaussimu on hupaisaa katsottavaa striimaajille ja tubettajille. Huonoa Grafiikkapuoli on kehnosti optimoitua ja läppärillä joutuu säätämään resoluutiot 90-luvulle että pyörii edes 30 fps. Vähän toistaa itseään pitkän päälle. Yleisesti Cooking Simulator on hauska immersiivinen simu joka sijoittuu yhden ihmisen ammattikeittiöön. Tilauksia tippuu, ne pitää ajoittaa kunnolla ja jostain syystä tekemisen meininki tuntuu tarttuvan myös koneelta lähtiessä omaan keittiöön.

kuuluu niihin peleihin, joita streamaajat ja tubettajat pelaavat aivan päin seiniä huutaen naama punaisena. Kaasupullot räjähtelevät grilleissä, pihvit palavat pohjaan ja kattilat lentelevät ympäri keittiötä. Pelissä voi todellakin tehdä sen mittakaavan kulinaristista tonttuilua, että on suotavaa, Gordon Ramsayn Kauhukeittiön tapaan, laittaa leivänsiivut ohimoille todetakseen olevansa idioottivoileipä. Minä en kuitenkaan ole streamaaja, tubettaja enkä myöskään minkäänlainen voileipä. Minä kanavoin kokki Kolmosta.

ei ole sataprosenttinen toisinto oikeasta keittiön toiminnasta. Pelin etu kuitenkin on se, että se on selvästi lähempänä sataa kuin nollaa, mitä ei voi sanoa suurimmasta osasta ruoanlaittoon keskittyneistä peleistä. Hienointa kokemuksessa on se kiireen tuntu ja valintojen tekeminen kun taululla on kolme tilausta jotka pitää saada valmiiksi ja kurpitsakeitto lensi juuri kaaressa parketille kun sitä piti kaataa lautaselle. Tuossa tilanteessa ei voi mennä tilttiin, vaan on pakko aloittaa alusta, priorisoida ja viedä homma maaliin.

Kuvassa ainekset on aseteltu niin hienosti, että näin tuskin tulee oikeassa pelissä koskaan tehtyä.

Pelin julkaisija Playway S.A. on tunnettu erilaisista simulaattoreistaan, joita sekä useampi studio julkaisijan kotimaassa Puolassa tuottaa että erilaiset asiakasprojekteja tekevät yritykset tuottavat. Julkaisijan katalogissa on mittava määrä realistisesta humoristiseen meneviä immersiivisiä simulaattoreita, jossa ruuvataan autoja, entisöidään taloja ja eletään pultsarin elämää. on yksi hauskimmista tosielämän simulaattoreista mitä olen pelannut ja odotan innolla sitä että peliin saadaan mukaan myös leipominen.

Kommentoi

Pitsamatikkaa kaikenikäisille – arvostelussa Osmo Pizza Co. -lautapeli Kommentit pois päältä artikkelissa Pitsamatikkaa kaikenikäisille – arvostelussa Osmo Pizza Co. -lautapeli

Koululainen pelaa Osmo Pizza Co. -peliä

Osmo Pizza Co. (iPad)

8 / 10
Hyvää Hauska ja opettavainen AR-peli lapsille painotuksena matematiikka ja hahmotus. Vaikeustaso säädettävä. Heikkoa AR-spesifit ongelmat ja tarve hiotummalle metapelille. Yleisesti Hauska, värikkäillä hahmoilla varustettu matematiikka-AR-peli, vahva suositus hankittavaksi koteihin, joissa on iPad ja lapsia.

Lisätyn todellisuuden (AR) palettiin kuuluu paljon muutakin kuin ja iPhonen vatupassi. Osmo on erikoistunut lisättyä todellisuutta ja iPadia käyttäviin opetuspeleihin, joista Pizza Co. keskittyy matematiikkaan ja hahmotuskykyyn.

Itse peli ladataan sovelluskaupasta ja sitä voi pelata yksin, käyttämällä mukana tulevaa keskeltä taitettavaa, käännettävää pizzaa, johon laitetaan asiakkaan toiveen mukaiset täytteet. Pelissä on yksi ympäristö, jossa kuljetaan kassan ja leipomon väliä, täyttämässä pahvitäytteillä pizzaa ja välillä laittamalla pahvisia seteleitä ja kolikoita asiakkaille vaihtorahoiksi.

Aloitetaan huonoista puolista, joita on varsin vähän. Ensimmäinen on itsestäänselvä, lisättyyn todellisuuteen liittyvä. Varsinkin ydinkäyttäjäryhmää, lapsia täytyy muistutella siitä miten kamera ja lisätty todellisuus toimivat ja käsiä ei saa pitää pizzan päällä että sovelluksen kamera osaa tunnistaa laudalla olevat esineet. Viat osataan kiertää varsin hyvin ja tunnistus on myös lisätyn todellisuuden sovelluksia kehittäneen kokemuksella rakennettu hyvin kehittyneeksi.

Yksi parannuskohde on tarve hiotumpaan metapeliin houkutinten lisäämiseksi. Ratojen läpäisy muistuttaa omalla tavallaan Cooking Simulatorin omaa, mutta uutta hankittavaa laitteistoa ja tavaraa on melko vähän, että esimerkiksi peliä pelaava lapsi jaksaisi pelata ilman pientä rohkaisua. Myös selkeämpi vaiheittaminen auttaisi erottamaan vaiheita semmoisesta ”päiväni murmelina” -tyyppisestä toisteisuudesta.


Peli on kuitenkin houkutteleva ja opettaa lapsia tasosta riippumatta (vaikeustaso on säädettävissä) hahmottamaan esimerkiksi määriä paremmin ja itse asiassa peli on herättänyt runsaasti kiinnostusta alueen toimintaterapeuttien ja ammattikasvattajien keskuudessa. Hahmot ovat värikkäitä ja hauskan näköisiä ja pelin käytettävyyteen pääsee myös pienempi lapsi helposti kiinni. Tämän perusteella osaan suositella sitä myös koteihin, joista löytyy. Peliä ovat testanneet arvostelua varten 7-vuotias, 5-vuotias ja 38-vuotias.

Kommentoi