”Kerää jätkä luusi, jollei täällä pelimusiikki soi” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 6 Kommentit pois päältä artikkelissa ”Kerää jätkä luusi, jollei täällä pelimusiikki soi” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 6

on Errorin artikkelisarja, jossa toimittajamme poimii kasaan kourallisen jollain tapaa hänen omaa elämäänsä mullistaneita pelisävellyksiä. Kappaleet ovat voineet riemastuttaa, vihastuttaa tai aiheuttaa monia muita vahvoja reaktioita, mutta ennen kaikkea, ne ovat jääneet elämään ikuisina korvamatoina omaan sisimpäänsä. Ne soivat kuin päättymättömältä kasetilta, joka ei koskaan mene solmuun.

Tämän kertaisen artikkelisarjan valinnat pienten nippelitietojen kera voit katsastaa tästä alta:

Voit nyt myös äänestää artikkelisarjan lopussa omaa kappalesuosikkiasi.

Pokemon Red & Green – Lavendar Town

Lavender Town” on tunnettu musiikkiraita Pokémon-peleissä. Se luo salaperäisen ja hieman kammottavan tunnelman Lavender Townin hautausmaa-alueelle. Lavender Townin Pokémon Red-, Blue-, Green- ja Yellow -versioiden chiptune-taustamusiikki on herättänyt paljon kiinnostusta, sillä jotkut kuuntelijat ovat kokeneet sen varsin levottomaksi, mitä se kyllä sanan varsinaisessa merkityksessä onkin. Äänimaisemaa on myös kuvailtu yhdeksi 2010-luvun pelottavimmaksi videopelimusiikiksi. Lavender Townin musiikki, jonka on säveltänyt Junichi Masuda, on tarkoituksellisesti atonaalinen ja yhdistää teräviä chiptune-ääniä ”sopalla järkyttäviä sointuja” luodakseen karmivan tunnelman.

Metal Gear Solid – Main Theme

Ai että, tässäpäs onkin kyllä melkoisen ikoninen kappale, joka tunnetaan pelisarjasta Metal Gear Solid. Kappaleen on säveltänyt Tappi Iwase (tunnetaan myös nimellä Tappy), ja se on ollut yksi merkittävimmistä teemoista koko pelisarjassa. Sen dramatiikka ja tunnistettavuus ovat tehneet siitä yhden pelimaailman tunnetuimmista melodioista.

Kappale kuvastaa monin tavoin pelisarjan syvällisiä juonia ja sen monimutkaisia hahmoja. Sen sävellyksen ja sovituksen avulla pelaajat ovat sukeltaneet syvemmälle Metal Gear Solidin salaperäiseen ja jännittävään maailmaan.

Bioschok – Welcome to Rapture

Tällä kertaa sukellamme viimeisenä kappalevalintana syvään päätyyn, kirjaimellisestikin. Welcome to Rapture on erottuva kappale Bioshock-pelisarjasta, joka vie pelaajat syvälle vedenalaiseen kaupunkiin, Raptureen. Kappaleen atmosfääri heijastaa pelin ainutlaatuista ja mystistä maailmaa sekä sen korkean teknologian dystopiaa, jossa tiede ja moraali ovat ristiriidassa.

Kappaleen on säveltänyt Garry Schyman, joka on tunnettu monista muista pelimusiikkinsa mestariteoksista. ”Welcome to Rapture” toimii täydellisenä johdatuksena pelin tarinaan, herättäen pelaajan mielenkiinnon ja uteliaisuuden siitä, mitä vedenalaisessa utopiassa tulee tapahtumaan.

Mikä artikkelin kappalevalinnoista oli suosikkisi tällä kertaa?

Ja levyraadin tällä kertaa voittaa?

”Please Don’t Stop The Game Music!” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 7 Kommentit pois päältä artikkelissa ”Please Don’t Stop The Game Music!” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 7

on Errorin artikkelisarja, jossa toimittajamme poimii kasaan kourallisen jollain tapaa hänen omaa elämäänsä mullistaneita pelisävellyksiä. Kappaleet ovat voineet riemastuttaa, vihastuttaa tai aiheuttaa monia muita vahvoja reaktioita, mutta ennen kaikkea, ne ovat jääneet elämään ikuisina korvamatoina omaan sisimpäänsä. Ne soivat kuin päättymättömältä kasetilta, joka ei koskaan mene solmuun.

Tämän kertaisen artikkelisarjan valinnat pienten nippelitietojen kera voit katsastaa tästä alta:

Voit nyt myös äänestää artikkelisarjan lopussa omaa kappalesuosikkiasi.

Castlevania: Symphony of the Night – Dracula's Castle

Dracula's Castle on musiikkiteema, jonka alkuperäinen säveltäjä on Michiru Yamane pelille Castlevania: Symphony of the Night. Kappaletta kuullaan ensimmäisessä osiossa Draculan linnan sisäänkäynnillä. Se tuli pidetyksi Alucardin teemana, mikä myöhemmin vahvistettiin Konamin toimesta pelissä Castlevania Judgment.

Red Dead Redemption – Far Away

Vuoden 2010 toimintaseikkailu western-videopelin Red Dead Redemption soundtrackin sävelsivät muusikot Bill Elm ja Woody Jackson. Äänitykset tehtiin Jacksonin studiolla Los Angelesissa, ja soundtrackit tuotti David Holmes. Musiikin tarkoituksena oli jäljitellä 1960-luvun western-elokuvien ääniraitoja. Yhteistyössä toistensa kanssa Elm ja Jackson tuottivat yli neljätoista tuntia musiikkia viidentoista kuukauden aikana. Säveltäjät käyttivät epätavanomaisia soittimia luodakseen ainutlaatuisia ääniä ja työskentelivät taiteilijoiden, kuten Tommy Morganin, kanssa tuotannon aikana. Peliä varten tuotettiin myös neljä lisälauluäänitystä.

Pelin tunnetuimmassa kappaleessa tulkinnan tekee Ruotsalainen laulaja José Gabriel González.

The Witcher 3: Wild Hunt – The Fields of Ard Skelling

The Witcher 3 -pelin ääniraita The Witcher 3: Wild Hunt -pelille sävelsivät Marcin Przybyłowicz, Mikołaj Stroiński ja Percival, ja se koostuu 35 raidasta, joiden yhteiskesto on noin 81 minuuttia ja 7 sekuntia.

Tunnelmallisen The Fields of Ard Skellingin tahdittamana, toivotan teille rakkaat lukijamme oikein antoisaa syyviikonloppua! Näihin kuviin – näihin tunnelmiin…

Mikä artikkelin kappalevalinnoista oli suosikkisi tällä kertaa?

Ja se paras GTA on?

”Melodioita suoraan sielusta” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 5 Kommentit pois päältä artikkelissa ”Melodioita suoraan sielusta” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 5

on Errorin artikkelisarja, jossa toimittajamme poimii joka viikko kasaan kourallisen jollain tapaa hänen omaa elämäänsä mullistaneita pelisävellyksiä. Kappaleet ovat voineet riemastuttaa, vihastuttaa tai aiheuttaa monia muita vahvoja reaktioita, mutta ennen kaikkea, ne ovat jääneet elämään ikuisina korvamatoina omaan sisimpäänsä. Ne soivat kuin päättymättömältä kasetilta, joka ei koskaan mene solmuun.

Tämän kertaisen artikkelisarjan valinnat pienten nippelitietojen kera voit katsastaa tästä alta:

Voit nyt myös äänestää artikkelisarjan lopussa omaa kappalesuosikkiasi.

Tetris Theme

Aloitamme matkamme Tetriksen parissa, jossa ikoninen ”Theme A” sävellettiin yli 30 vuotta sitten. Tämä yksinkertainen, mutta riemukas sävelmä on kietoutunut monen pelaajan mieliin ja se on edelleen yksi tunnistettavimmista pelimusiikeista koskaan. Sen tarttuva rytmi saa meidät palaamaan aina uudelleen palikoiden maailmaan. Tetriksen pääteeman alkuperäinen sävellys perustuu venäläiseen kansanlauluun ”Korobeiniki”, joka on musiikillinen tulkinta venäläisen runoilijan Nikolay Nekrasovin runosta.

Tuo kyseinen runo julkaistiin ensimmäisen kerran Sovremennik-lehdessä vuonna 1861. Laulu kertoo kohtaamisesta myyjän (tai kiertolaisen) ja tytön välillä. Kaksikko neuvottelee tavaroista (vaihdossa suukolle ja enemmälle), mikä laulussa on metafora heidän lähestyvälle romanssilleen.

Gameboy-pelin Tetriksessä laulua kutsutaan nimellä ”A-Type”, ja se sovitettiin peliin japanilaisen säveltäjän Hirokazu Tanakan toimesta vuonna 1989. Kappale nopeutuu tempoltaan, kun liittyvä tanssi kiihtyy ja voimistuu.

The Legend Of Zelda: Oscarina Of Time

Seuraavaksi suuntaamme Hyrulen maailmaan, missä ”The Legend of Zelda: Ocarina of Time” kutsuu meitä seikkailuun pääsävelmällään . Kappaleen säveltäjä, Koji Kondo, on luonut musiikkia useisiin Zelda-peleihin. Hänen kykynsä tuoda maailmat eloon musiikin avulla on tehnyt hänestä yhden pelimusiikin suurista nimiä.

Sonic The Hedgehog – Green Hill Zone

Viimeisenä sukellamme Sonic the Hedgehogin maailmaan, jossa ”Green Hill Zone” loihtii mieleemme vauhdikkaan seikkailun. Säveltäjä Masato Nakamura on luonut musiikin, joka heijastaa Sonicin nopeutta ja iloista energiaa. Kappaleen tarttuva melodia ja rytmi saavat meidät haluamaan lisää vauhtia. Ja sitä näin maanantaina tarvitaan…..

Mikä artikkelin kappalevalinnoista oli suosikkisi tällä kertaa?

Ja levyraadin tällä kertaa voittaa?