“Kunnioita katanaa” — Ghost of Tsushimaan luvataan tappavan tyydyttävää taistelua Kommentit pois päältä artikkelissa “Kunnioita katanaa” — Ghost of Tsushimaan luvataan tappavan tyydyttävää taistelua

Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushiman taistelumekaniikka pohjaa kolmeen perusideaan: nopeuteen, terävyyteen ja tarkkuuteen.

Näin Sucker Punch -studion toinen perustaja, Chris Zimmerman, kuvaa pian ilmestyvän samuraiseikkailun taistelemista. Zimmerman julkaisi eilen Playstation Blogissa kirjoituksen, jossa syväluodataan, miksi ja miten Ghost of Tsushiman taistelumekaniikka muotoutui omanlaisekseen. Pelissä haetaan inspiraatiota klassisten samuraielokuvien soljuvasta toiminnasta, ja Zimmerman mainitseekin erääksi pääasialliseksi inspiraationlähteekseen 13 Assassins -elokuvan uuden version vuodelta 2010.

Eräs studion suurimmista haasteista liittyykin elokuvataisteluiden jälleentekemiseen pelissä, sillä ihmisen reaktionopeus rajoittaa sitä, kuinka nopeita lyönnit voivat olla. Zimmermanin mukaan ihmisen keskimääräinen vastausaika visuaaliseen ärsykkeeseen on noin 0.3 sekuntia, ilman kovinkaan suurta yksilöllistä vaihtelua. Pelin viholliset eivät siis voi lyödä tästä nopeammin, sillä pelaaja ei enää pysty reagoimaan iskuihin. Suunta siirtyikin tekstin mukaan ennakointiin, aivan kuin elokuvan koreografiassa: kun iskua osaa odottaa, se voi olla nopeampi kuin tavallisesti.

Pähkinänkuoressa Ghost of Tsushiman taistelumekaniikka pyrkii tekemään taistelusta nopeaa ja tappavaa, jossa virheistä maksaa hengellään, eikä pelaaja ole vihollista kuolemattomampi. Zimmermanin syväluotaava blogikirjoitus löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Mitä PlayStationilta voi odottaa vuonna 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Mitä PlayStationilta voi odottaa vuonna 2025

Playstation 5

Vuosi 2025 vaikuttaa olevan jännittävä PlayStationille, tarjoten yhdistelmän varmistettuja julkaisuja, toiveita ja mahdollisia laiteuudistuksia. Sukelletaanpa siihen, mitä PS5-fanit voivat odottaa.

Vahvistetut pelit vuodelle 2025

Ghost of Yotei
Kauan odotettu jatko-osa Ghost of Tsushimalle esittelee uuden sankarin ja pohjoiseen Japaniin sijoittuvan ympäristön. Sucker Punchin kehittämä avoimen maailman samuraiseikkailu on luvassa talvella, ja sen odotetaan tarjoavan henkeäsalpaavaa grafiikkaa ja vangitsevaa pelattavuutta.


Haven Studiosin moninpelivarkaussimulaatio kantaa suuria odotuksia. Vaikka pelikuvaa ei ole vielä esitelty, on mielenkiintoista nähdä, onko Sony oppinut virheistään, kuten Concordin live-palvelut epäonnistumisista.


Tämä visuaalisesti upea hack-and-slash-toiminta-RPG sisältää soulslike-elementtejä ja puoliksi avoimen maailman. Phantom Blade Zero lupaa tyyliä ja sykettä nostattavia taisteluita.

Muita odotettuja pelejä


Muinaiseen Kiinaan sijoittuva PS5-konsoliyksinoikeus, jossa pelaaja ohjaa soturia, joka voi vaikuttaa sotivien dynastioiden kohtaloihin. Alun perin vuodelle 2024 suunniteltu peli viivästyi lisäsisällön vuoksi, ja sen odotetaan ilmestyvän vuonna 2025.

Death Stranding 2: On the Beach
Hideo Kojiman salaperäinen jatko-osa on yhä peitetty mysteeriin. Pelin julkaisupäivää ei ole vahvistettu, mutta fanit odottavat innolla lisätietoja.

Ballad of Antara
Ilmainen yhteistyöpainotteinen toimintaroolipeli, jossa on useita päähenkilöitä ja toisiinsa kietoutuvia tarinoita. Beta-versiota odotetaan pian.


Abzûn ja The Pathlessin tekijöiden peli yhdistää surffauksen ja mysteerin. Tämä taiteellinen elämys muistuttaa Journeyta ja lupaa olla visuaalisesti lumoava kokemus.

The Midnight Walk
Käsintehdystä savianimaatiosta koostuva -seikkailu. Kehittäjänä toimii Lost in Randomin tehnyt .

Mahdolliset yllätykset

Sony on pitänyt tulevia projektejaan tiukasti piilossa, mutta spekulaatio käy kuumana:

Wolverine ja Venom
Insomniacin -universumiin liittyviä pelejä, joista ensimmäinen on todennäköisesti Wolverine. Vaikka julkaisuvuosi ei ole varma, lisätietoja toivotaan pian.

God of Warin tulevaisuus
saattaa paljastaa uuden projektinsa. Cory Barlog työskentelee salaisen projektin parissa, ja vuosi 2025 voi olla hetki sen julkistukselle.

Bloodborne-remasterointi tai jatko-osa?
Fanien suosikki Bloodborne on edelleen toiveiden kärjessä. Vaikka Sony ei ole vahvistanut mitään, FromSoftwaren omistaminen voisi mahdollistaa tämän unelman.

Laitteistouutiset

PS VR2, ja PS5 Pro julkaistiin viime vuosina, joten 2025 voi olla hiljaisempi laitteiston suhteen. On kuitenkin huhuja, että Sony saattaa suunnitella uutta kannettavaa konsolia :n ja PS Vitan jalanjäljissä.

Vuosi 2025 saattaa olla PlayStationille rauhallisempi vuosi suurten yllätysjulkaisujen osalta, mutta odotamme innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.