Lelut, lautapelit ja nopat ovat listattuna Presidentti Trumpin tariffiehdotukseen Kiinantuonneille. Näillekin tavaroille on ehdotettu jopa 25% lisäkustannuksia. Lista julkaistiin Office of the U.S. Trade Represantiven sivuilla.
Julkiset kuulemiset tätä ehdotusta koskien alkavat kesäkuun 17. päivänä, jolloin yrityksillä ja yksilöillä on mahdollisuus antaa palautetta tariffista. Myös pyyntöjä tiettyjen alaotsakkeiden poistoon kuunnellaan.
Tariffit voivat tulla voimaan minä aikana hyvänsä kesäkuun 24. päivän jälkeen.
Näytönohjainmarkkinat ovat kokeneet merkittävää kehitystä, ja eri käyttäjäryhmien tarpeet ovat entistä monipuolisemmat. Tarkastelemme tässä artikkelissa keskeisimpiä ominaisuuksia sekä pelaajien että luovan alan ammattilaisten näkökulmasta.
Pelaajien tarpeet
Suorituskyky ja kuvataajuus
Pelaajille tärkein ominaisuus on edelleen raaka suorituskyky, joka näkyy erityisesti korkeana ja vakaana kuvataajuutena (FPS). Modernit pelit vaativat yhä enemmän laskentatehoa, varsinkin kun pelataan korkeilla resoluutioilla tai käytetään edistyneitä grafiikkaominaisuuksia.
Säteenseuranta mullistaa visuaalisen kokemuksen
Säteenseuranta (Ray Tracing) on noussut merkittäväksi ominaisuudeksi, joka mahdollistaa fotorealistisen valaistuksen ja heijastusten mallintamisen peleissä. Tämä teknologia on erityisen tärkeä niille pelaajille, jotka arvostavat huippuluokan visuaalista laatua.
VRAM-muistin merkitys
Näytönohjaimen muistikapasiteetti on kriittinen tekijä modernissa pelaamisessa:
8 GB riittää perustason pelaamiseen
12 GB tai enemmän on suositeltava 4K-pelaamiseen
Korkearesoluutioiset tekstuurit vaativat enemmän muistia
Tekoälypohjaiset suorituskyvyn parannukset
DLSS- ja FSR-teknologiat ovat mullistaneet pelaamisen mahdollistamalla korkean kuvanlaadun ilman merkittävää suorituskykyrasitetta. Nämä teknologiat ovat erityisen hyödyllisiä 4K- ja 8K-resoluutioilla pelatessa.
Luovan alan ammattilaisten vaatimukset
Laskentateho ja tekoälykiihdytys
CUDA-ytimet ja tekoälykiihdytys ovat keskeisiä ominaisuuksia ammattikäytössä. Ne nopeuttavat merkittävästi:
Videoeditointia
3D-mallinnusta
Tekoälypohjaista suunnittelua
Renderöintiä
Muistikapasiteetin merkitys ammattikäytössä
Ammattilaisille suositellaan vähintään 16 GB:n VRAM-muistia, sillä luovan alan ohjelmistot ovat muisti-intensiivisiä. Suuret projektit, korkearesoluutioinen videoeditointi ja monimutkaiset 3D-mallit vaativat runsaasti muistikapasiteettia.
Ohjelmistoyhteensopivuus
Ammattilaiskäytössä korostuu näytönohjaimen ja ohjelmistojen yhteensopivuus. Optimoidut ajurit, kuten Nvidia Studio, varmistavat vakaan suorituskyvyn ammattilaisohjelmistoissa.
Näyttöliitännät ja moninäyttötuki
Ammattilaisille tärkeitä ominaisuuksia ovat:
HDMI 2.1 ja DisplayPort 2.0 -liitännät
Tuki usealle korkeresoluutioiselle näytölle
4K- ja 8K-resoluutioiden saumaton tuki
Markkinatilanne vuonna 2025
Vuoden 2025 markkinoilla huippuluokan vaihtoehtona erottuu Nvidia GeForce RTX 5090, joka julkaistaan tammikuun lopussa. Kortti tarjoaa:
Ennennäkemättömän suorituskyvyn 4K- ja 8K-resoluutioilla
Kehittyneen säteenseuranta-arkkitehtuurin
DLSS 4.0 -teknologian
24 GB VRAM-muistia
Kustannustietoiselle käyttäjälle RTX 4080 tarjoaa erinomaisen hinta-laatusuhteen, ollen noin puolet edullisempi kuin huippumalli.
Metallin, elektronisen musiikin ja videopelien ystävät kokevat tammi- ja helmikuun vaihteessa 2025 joulun ja juhannuksen kolmen päivän aikana. Tampereella, Oulussa ja Helsingissä esiintyvät 30.1.–1.2. välillä jo aiemmin Suomessa loppuunmyytyjä keikkoja heittäneet Master Boot Record ja Machinae Supremacy. Kirsikkana juhlakakussa maistuu italialainen Arottenbit.
Machinae Supremacy liikkuu laajasti metallin tyylisuunnissa ja maustaa kokonaisuutta chiptune-soundeilla. Vuonna 2000 perustettu bändi on keikkaillut ympäri maailmaa ja Suomessakin useita kertoja. Euroopan maiden lisäksi heavysta poppia ja popista heavya tekevä bändi on soittanut mm. Yhdysvalloissa ja saavuttanut vähintäänkin kulttisuosion ympäri maapalloa.
Saimme kunnian haastatella Machinea Supremacyn kitaristi Tomi Luomaa hänen suhteestaan pelaamiseen. Lyhyt juttutuokiomme on luettavissa alta:
Mistä alkoi kiinnostuksesi pelaamiseen?
Tomi: En muista tarkkaa vuotta, mutta 80-90-luvun vaihteessa sain Commodore 64:n ja siitähän se kaikki sitten alkoi.
Mitkä pelit herättävät eniten muistoja?
Tomi: Command & Conquer: Red Alert oli mulle portti RTS-peleihin ja sitä tulikin tahkottua aikalailla. Ylivoimaisesti eniten olen pelannut Starcraft Brood Waria ja tämä klassikko on lähimpänä omaa sydäntäntäni.
Onko sinulla edelleen omistuksessa pelikonsol(e)ita?
Tomi: Ainoa pelikonsoli joka meiltä enää löytyy kotoa on PlayStation 4.
Kuinka paljon aikaa käytät pelaamiseen nykyään?
Tomi: Enää ei tule pelattua päivittäin, mutta viikoittain keskiarvoisesti varmastikin 5-10h. Joskus viikonloppuisin saatan pelata tuon määrän yhdeltä istumalta. Nykyään pelaan oikeastaan vain ja ainoastaan PC:llä StarCraft 2:sta, sekä satunnaisesti käyn seikkailemassa Red Dead Redemption 2:n hulppeissa maisemissa.
Sitten vielä loppuun: Miltä näyttäisi oma TOP 5 -pelilistauksesi?
Tomin TOP5 -pelilistaus
1. Starcraft Brood War
2. Starcraft 2
3. Red Dead Redemption -pelisarja
4. GTA -pelisarja
5. sekä ainoa FPS, josta Tomi on nauttinut: Duke Nukem 3D