Logitechilta ammattitason rattiohjain ja polkimet Kommentit pois päältä artikkelissa Logitechilta ammattitason rattiohjain ja polkimet

Logitech G PRO Racing Wheel & Pedals

G PRO Racing Wheel -rattiohjain ja Logitech PRO Racing Pedals -polkimet tuovat ajosimulaatioita ajaville kilpakuljettajille ja muille harrastuksensa vakavasti ottaville virtuaalikuljettajille korkeatasoiset ja monipuoliset ohjausvälineet. Rattiohjain ja polkimet on suunniteltu yhdessä ammattilaistason simulaatiokuljettajien kanssa ja kehitetty vastaamaan heidän vaativiin tarpeisiinsa.

”Logitechin PRO-rattiohjain tekee simulaatioajamisesta äärimmäisen aidon tuntuista. Vallankumoukselliseksi ratin tekee se, kuinka voin tuntea radan kunnon ja auton muutokset kisan aikana pelkän kosketuksen välityksellä. Kun ajan kotona tällä ratilla, tunnen olevani takaisin kilparadalla.”

kommentoi McLaren-tallin Formula 1 -kuljettaja Lando Norris

Logitech PRO -rattiohjaimen tehokas Direct Drive -suoravetomoottori kykenee vaikuttavaan 11 newtonmetrin vääntövoimaan. Tämä tekniikka yhdessä Logitech G:n kehittämän TRUEFORCE-voimapalauteteknologian kanssa tekee ohjaimesta ainutlaatuisen miellyttävän ja realistisen kaikenlaisiin ajopeleihin. Suoravetomoottorin ansiosta rattiohjain toistaa pelifysiikan ja -äänet äärimmäisen tarkasti suoraan kuljettajalle. Alhaisen viiveen takia peleistä välittyvä fysiikkapalaute saa ajosimulaation tuntumaan aidolta ajokokemukselta. Tämän ansiosta radan kunto, kuten töyssyt, kuopat ja moottorin tärinä, välittyvät rattiohjaimeen aidon tuntuisesti.

”Rattiohjaimiemme fanit voivat varautua merkittävään kehitysaskeleeseen realismin, suorituskyvyn ja hallittavuuden suhteen. Lisäksi ohjainten muotoilu ja kestävyys ovat uudella tasolla. Olemme analysoineet tuotteistamme kaiken, aina vaihteiden vaihtamisesta ratin kääntämiseen ja suoravetomoottorin vääntöön. Lisäksi olemme käyneet läpi tarkasti, mitä materiaaleja ja komponentteja voimme käyttää saadaksemme aikaan rattiohjaimen, joka kestää vaativimmatkin ajo-olosuhteet kisasta toiseen.”

kommentoi Logitechin tuotepäällikkö Richard Neville

Voimapalaute, suoravetomoottori ja ohjauksen tarkkuus tekevät uudesta rattiohjaimesta lyömättömän ohjausvälineen. Painikkeet, suuntaohjaimet ja magneettiset vaihdesiivekkeet tarjoavat nopean ja tarkan hallittavuuden, mistä on etua tiukoissa kisatilanteissa. Lisäksi mekaaniset siivekevaihtimet takaavat napakan tuntuman ja kestävät käytössä miljoonia painalluskertoja. Näiden ohella analogiset kytkinvaihtimet mahdollistavat monipuoliset hallintatoiminnot pelistä toiseen. Näitä voidaan määrittää pelikohtaisesti toimimaan esimerkiksi kytkimenä tai vaikkapa vaihtoehtoisina kaasu- ja jarrupainikkeina.

Rattiohjaimessa on myös räätälöitävä näyttö asetuksille. Sen avulla voidaan helposti hallita eri käyttötiloja, kuten viittä eri käyttäjäprofiilia. Näin rattiohjaimesta voidaan helposti valita tilanteeseen ja peliin sopiva profiili tarpeen mukaan. Nopea ja vaivaton pöytäkiinnitys tekee käyttöönotosta ja varastoinnista helppoa.

Logitech G PRO Racing Wheel & Pedals Xbox (1)

Rattiohjaimen kumppanina toimivat Logitech PRO -polkimet tunnistavat painalluspaineen tarkasti, mikä tuo ohjaamiseen luonnollisen vaivatonta hallittavuutta. Myös jokaista poljinosan kolmesta polkimesta voidaan räätälöidä käyttäjäkohtaisin asetuksin. Esimerkiksi kytkin- ja jarrupolkimien jäykkyyttä voidaan säätää vaihdettavin jousin. Kontaktiton painallusanturi tekee polkimista kestävät. Poljinosan viimeistelee polkimien sivuttaissuuntainen säädettävyys, jonka avulla niiden käyttöväli on säädettävissä käyttäjäkohtaisten mieltymysten mukaisesti.

Logitech G PRO -rattiohjain tulee saataville kahtena eri versiona, joita ovat - ja -yhteensopiva sekä - Ja /S -yhteensopiva malli. Molemmat mallit ovat yhteensopivia -tietokoneiden kanssa. Logitech G PRO -poljinosa on suoraan yhteensopiva Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa liitettynä tietokoneen usb-liitäntään sekä eri pelikonsolien kanssa ollessaan liitettynä Logitech G PRO -rattiohjaimeen.

Hinta ja saatavuus

Logitech G PRO Racing Wheel ja Logitech PRO Racing Pedals tulevat myyntiin välittömästi 1 099 ja 389 euron kuluttajahinnoin. Kaikki hinnat sisältävät 24 prosentin arvonlisäveron.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .