Night Visions Maximum Halloween 3019 -elokuvafestivaali vietettiin 20.-24.11.2019 ja tarjolla oli jälleen genre-elokuvien kuuminta kärkeä herkullisista uutuuksista ja tarkoin valikoiduista klassikoista. Helsingin Kinopalatsissa myytiin loppuun useita näytöksiä, mm. gangsteritarina First Love, joka on muuten ohjaajansa Takashi Miiken 103. ohjaustyö, sekä mustan huumorin ja komean toiminnan täyteinen Why Don't You Just Die! keräsivät salin täyteen innokkaita hyvän elokuvan ystäviä. Juuri nämä elokuvat nähdään Night Visionsin toiveuusinnassa Helsingin WHS Teatteri Unionissa 14.12.2019. First Loven näytös alkaa klo 18.00 ja Why Don't You Just Die! nähdään klo 20.15.
NV-TOIVEUUSINNAT: FIRST LOVE & WHY DON'T YOU JUST DIE!
Night Visions ja WHS Teatteri Union esittävät rinnat rottingilla marraskuun 2019 Night Visions -festivaaliohjelmistosta kaksi yleisön suosikkia, joista molemmat myivät kummatkin festivaalinäytöksensä loppuun Helsingin Kinopalatsissa 20.-24.11.2019.
Takashi Miiken Cannes-suosikki FIRST LOVE on Japanin vimmaisimman ja tuotteliaimman elokuvantekijän komea paluu kansainvälisten kärkinimien etulinjaan. Gansteriaihe on tuttu miehen useista aiemmista töistä, mutta FIRST LOVEssa sitä lähestytään ilahduttavan tuoreella ja oivaltavalla kierteellä.
Night Visions Audience Award -äänestyksessä komeasti kakkossijalle, aivan voittajaelokuva Parasiten kultakantaan huippuarvosanoilla kirinyt WHY DON'T YOU JUST DIE! puolestaan pureutuu korruptoituneeseen poliisin ja tämän hämmentäviin perhesuhteisiin sysimustan huumorin ja visuaalisesti väkevän toiminnan kautta. Ohjaaja Kirill Sokolovia voi perustellusti kutsua venäläisen nykyelokuvan ennennäkemättömän kyvykkääksi uudistajaksi. Sokolov on tämän näytön pohjalta paitsi Venäjän Tarantino, myös Sion Sono ja ehkäpä myös Sergio Leone.
14.12.2019 klo 18.00
FIRST LOVE
Maailman tuotteliaimpiin nykyelokuvantekijöihin lukeutuva Takashi Miike jaksaa yllättää. Mestarin 103. ohjaus First Love on gangsteritarina, jossa nokikkain päätyvät japanilaiset yakuzat ja kiinalaiset triadiroistot. Se on myös paljon muuta, kerrottuna kuin esikoisohjaajan vimmaisella energialla mutta kokemuksen tuomalla taidolla ja varmuudella. Salonkikelpoisuudesta kertoo sekin, että elokuva sai maailmanensi-iltansa Cannesin festivaalin arvostetussa Directors' Fortnight -sarjassa.Rakennusaineista moni on ehtaa Miikeä. Henkilöhahmot ovat lähellä karikatyyrejä, mutta sittenkin katsojaan vetoavia. Nopeatempoista juonenkuljetusta rytmitetään sarjakuvaväkivallan purkauksilla ja taitavasti ajoitetulla komiikalla, joka ei onneksi sorru puskafarssimaisiin ylilyönteihin. Nautittavan monipolvinen käsikirjoitus pysyy hyppysissä niin, ettei kerronta tunnu sekavalta.
Keskiössä ovat kuolemantuomiodiagnoosin lääkäriltä saava nyrkkeilijälupaus Leo (Masataka Kubota, 13 Assassins) ja tämän tielle vahingossa osuva prostituoitu Monica (Sakurako Konishi). Kaksikko ajautuu Tokiossa keskelle järjestäytyneen rikollisuuden välienselvittelyä, jonka kipinänä on milleniaaligangsterin suunnitelma edetä organisaatiossaan kepulikonstein. Kilpajuoksu kuoleman kanssa saa eräänlaisen True Romance -henkisen road movien muodon ja eskaloituu hienosti koreografioituun toimintaan – samuraimiekan reipasta käyttöä tietenkään unohtamatta.
Konkari onnistuu kuin ihmeen kaupalla kaivamaan First Lovessa tuoreita näkökulmia aiheisiin, joita on kalunnut lukemattomia kertoja aiemmin. Läpeensä viihdyttävä lopputulos on ohjaajansa ehein työ vuosikausiin.
a.k.a. Hatsukoi
108 min.
Formaatti: DCP
Japani 2019
Ohjaus: Takashi Miike
Käsikirjoitus: Masa Nakamura
Tuotanto: Muneyuki Kii, Misako Saka, Jeremy Thomas
Rooleissa: Masataka Kubota, Nao Omori, Shota Sometani, Sakurako Konishi, Becky, Jun Murakami, Sansei Shiomi, Seiyo Uchino
Kieli: japani, englanninkielinen tekstitysIN ENGLISH
”A delirious gangland thriller that takes place (mostly) over one very eventful night in Tokyo. With its lovers-on-the-run formula, the movie carries echoes of Detour and True Romance, though screenwriter Masa Nakamura offers a nifty twist. For the first half of the action, his heroes aren't even aware they're running from anyone. — First Love is as wild and unpredictable as any of the Japanese genre stylist [Takashi Miike]'s recent work, its betrayals and reversals playing out with an almost farcical rhythm between disturbing visions, vivid fight choreography, manic shootouts (and sword fights) and the odd car chase. — It's a blast.”
– Norman Wilner / NOW Toronto”Riotously entertaining”
– Allan Hunter / Screen International”This is full-bore filmic frenzy as only Miike can make.”
– Michael Leader / Sight & Sound”You'll find yourself grinning, whether or not your head is still attached to your body.”
– Jonathan Romney / Film Comment”A joyous piece of filmmaking”
– Justin Chang / Los Angeles Times14.12.2019 klo 20.15
WHY DON'T YOU JUST DIE!Jo WHS Teatteri Unionin Night Visions -ennakkonäytöksissä ensiesityksensä Suomessa marraskuun alussa saanut Why Don't You Just Die! voitti Kinopalatsin festivaaliyleisön täydellisesti puolelleen. Katsojat äänestivät teoksen koko syksyn 2019 NV-kattauksen toiseksi parhaaksi elokuvaksi. Audience Award -kisassa ohi kiri ainoastaan Cannesin Kultaisen palmun voittaja, Bong Joon-hon Parasite, sekin vain niukalla piste-erolla. Ei voi siis väittää, etteikö nyt olisi kyse tapauksesta isolla T:llä.
Matvey (Aleksandr Kuznetsov) ilmestyy tyttöystävänsä Olyan (Evgeniya Kregzhde) vanhempien ovelle. Tarkoitus ei ole jauhaa paskaa appiukon kanssa vaan takoa tämä vasaralla hengiltä. Tarkoin suunniteltu murha ei kuitenkaan suju kuin ns. Strömsössä ja pian Matvey huomaa olevansa vankina kerrostalokaksiossa. Tämän enempää ei juonikuvioista kannata tietää etukäteen – ellei halua riistää itseltään ”mitä vittua juuri tapahtui?” -hetkien paatunuttakin sielua hivelevää kimaraa.
Esikoisohjaaja-käsikirjoittaja Kirill Sokolovilla kuljettaa tarinaansa hämmästyttävän varmalla ja alituiseen oivaltavalla otteella. Visuaalisesta tyylistä ja tarinan kerroksellisuudesta on helppo vetää yhtymäkohtia nuoren Guy Ritchien elokuviin ja Quentin Tarantinon parhaisiin töihin. Eivätkä luovasti hyödynnetyt verrokit suinkaan jää tähän. Lopputuloksen jokainen solu huokuu elokuvahistorian syvällistä tuntemusta, jonka nuori venäläinen valjastaa äärimmäisen hallitusti palvelemaan omia oivaltavia pyrkimyksiään häkellyttävän taitavasti.
95 min
Formaatti: DCP
Venäjä 2018
Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus: Kirill Sokolov
Tuotanto: Sofiko Kiknavelidze
Rooleissa: Aleksandr Kuznetsov, Vitaliy Khaev, Evgeniya Kregzhde, Michael Gor, Elena Shevchenko
Kieli: venäjä, englanninkielinen tekstitys