Minecraft -modeja on myyty jo miljardi kappaletta – sisällöntuottajat ovat tienanneet miljoonia dollareita Kommentit pois päältä artikkelissa Minecraft -modeja on myyty jo miljardi kappaletta – sisällöntuottajat ovat tienanneet miljoonia dollareita

Minecraft

ilmoitti aiemmin tuloksia ja mainitsi samalla -pelin yhtiölle sekä yhteisölle luomasta rahavirrasta. ”Modikehittäjät ovat tehneet tuloja yli 350 miljoonaa dollaria miljardin latauksen ylittävästä modien, lisäosien ja muiden ostettavan sisällön määrästä.” Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella avaa lukuja. 350 miljoonan dollarin luku on siis syntynyt viimeisen neljän vuoden aikana, kun Microsoft julkaisi Minecraftin oman kauppapaikan vuonna 2017.  Luvut eivät sisällä kauppapaikan ulkopuolisia myyntejä.

Nadella ei myöskään tarkentanut, kuinka paljon rahasummasta on todellisuudessa päätynyt kehittäjien taskuihin. Microsoft on aiemmin maininnut, että maksaa yli 50 prosenttia sisällöntuottajille, mutta ottaa myös itse osuuden potista. Nadellan mukaan Minecraftin kauppapaikka on hyvä esimerkki onnistuneesta toiminnasta Microsoftille, joka haluaa hyödyntää mallia myös tulevissa peleissään. Minecraftilla on 140 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa ja luku on kasvanut noin 30 prosenttia viimeisen vuoden aikana, joten se on alustana yksi tuottoisimpia vaihtoehtoja sisällöntuotantoon. Minecraft nauttii siis suurta suosiota vielä pitkään julkaisunsa jälkeen. Uutisoimme aiemmin tulevan Caves & Cliffs -päivityksen myöhästymisestä, jonka on tarkoitus muuttaa peliä radikaalisti esimerkiksi maailmojen kehityksen suhteen.

Yhdysvaltain suurin videopelialan ammattiliitto ryhtyi lakkoon taistellaakseen alan työolosuhteiden puolesta Kommentit pois päältä artikkelissa Yhdysvaltain suurin videopelialan ammattiliitto ryhtyi lakkoon taistellaakseen alan työolosuhteiden puolesta

Satoja Bethesdan laadunvalvonnan työntekijöitä, jotka työskentelevät - ja -pelien parissa, aloitti lakon eri puolilla Yhdysvaltoja vastalauseena etätyövaatimustensa sivuuttamiselle ja työtehtävien ulkoistamiselle. Microsoftin omistaman ZeniMaxin ammattiliitto, johon kuuluu yli 300 työntekijää, vaatii rajoituksia ulkoistetun työvoiman määrään ja joustavampaa etätyöpolitiikkaa.

Microsoftin edustaja totesi kunnioittavansa työntekijöiden oikeutta ilmaista mielipiteensä ja jatkavansa neuvotteluja heidän kanssaan.

”Kaikki ymmärtävät, että tämä on tarpeellista,” totesi laadunvalvontatiimin vetäjä . Seniorilaadunvalvoja lisäsi: ”Lakkoilu ei ole ihanteellista, mutta konkreettinen teko on välttämätön parempien työolosuhteiden puolesta.”

Microsoft haluaa tietää, miksi pelinkehittäjät valitsevat PS5:n Xboxin sijaan Kommentit pois päältä artikkelissa Microsoft haluaa tietää, miksi pelinkehittäjät valitsevat PS5:n Xboxin sijaan

Xbox 2042

on alkanut kiinnostua kehittäjistä, jotka päättävät julkaista pelejä PS5:lle, mutta eivät |S:lle. Yhtiö uudistaa ”Xbox Research” -osastonsa, joka on aikaisemmin keskittynyt pelaajien kokemuksiin. Nyt Microsoft haluaa keskustella pelinkehittäjien kanssa suoraan ja ”ratkaista ongelmakohdat.”

Microsoft uskoo PS5-kehittäjien tarjoavan tärkeää näkökulmaa

Viimeisen vuoden aikana yhä useammat kehittäjät ovat ilmaisseet huolensa :n aiheuttamista haasteista kehitystyössä. Microsoft vaatii, että pelit julkaistaan sekä tehokkaammalle Xbox Series X:lle että myöskin heikommalle Series S:lle, mikä on aiheuttanut ongelmia joillekin studioille.

Viime kuukausina on ollut vähintään kaksi tapausta, joissa kehittäjät ovat julkisesti ilmoittaneet ohittavansa Xboxin joko kokonaan tai viivästyttävänsä pelien julkaisua alustan puutteellisen viestinnän takia, erityisesti pienempien studioiden kanssa. Usein syynä Xboxin väliin jäämiseen pidetään virheellisesti Sonyn ”rahakkaiden sopimusten” vaikutusta. Microsoft vaikuttaa kuitenkin tunnustaneen tämän negatiivisen kehityksen ja haluaa nyt korjata tilanteen.

Microsoft haluaa kehittäjien palautetta

Microsoft julkaisi viestin pelinkehittäjille, jossa se kysyy suoraan: “Jos et ole Xboxilla, haluamme tietää miksi.” Yhtiö on myös kiinnostunut kuulemaan niiltä kehittäjiltä, jotka käyttävät kilpailijoiden tuotteita, uskoen että he voivat tarjota arvokkaita näkemyksiä Xboxille.