Nintendolla suuria suunnitelmia Super Mario Bros. -pelisarjan 35-vuotisjuhlan kunniaksi Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendolla suuria suunnitelmia Super Mario Bros. -pelisarjan 35-vuotisjuhlan kunniaksi

Super Mario

Nintendo aikoo juhlia tänä vuonna kunnolla Brosia. 35 vuotta täyttävän kaikkien tunteman Super Mario Bros. -pelisarjan on määrä saada useita merkittäviä julkaisuja. Useat lähteet ovat kertoneet Video Games Chroniclelle, että olisi järjestemässä vuosijuhlia joiden osana Nintendo paljastaisi suunnitelmat uusintajulkaisuille useasta sarjan pelistä remasteroituna Nintendo Switchille. Näitä uudellenjulkaisuja olisivat ainakin vuoden 1996 Super Mario 64, Super Mario Sunshine vuodelta 2002 sekä vuoden 2007 Super Mario Galaxy. Nintendo julkaisee myös useita muita Mario-nimikkeitä vuonna 2020, kuten uuden osan Paper Mario -sarjaan sekä Deluxe-version vuoden 2013 Super Mario 3D Worldista.

Pelisuunnitelmien ohessa on tarkoitus paljastaa yksityiskohtia myös Nintendon yhteistyöstä Universalin kanssa. Tämä parivaljakko onkin jo kasaamassa Super Nintendo World -teemaista huvipuistoa jenkkilään. Yksityiskohtia saataneen myös tulevasta animoidusta Super Mario -elokuvasta. Nintendo on jo aiemmin tänä vuonna julkistanut yhden uuden huomattavan lisenssisopimuksen joka suunniteltiin vuosipäivän kunniaksi: Lego Super Mario -sarjan.

Vaikka Nintendon ydinliiketoimintaan kuuluu edelleen pelien tuottaminen ja myynti, on yhtiö viime vuosina siirtynyt yhä enemmän hyödyntämään immateriaalioikeuksiaan eri tavoin. Yhtiö on äskettäin myös toiminut yhteistyössä muotimerkkien, kuten Leviksen kanssa tuodakseen markkinoille Nintendo -aiheisia vaatelinjoja.

Super Marion 35-vuotisjuhlan paljastumisen piti alun perin tapahtua E3:n lavalla kesäkuussa, mutta Nintendo hioo nyt suunnitelmiaan uusiksi meneillään olevan COVID-19-pandemian valossa. E3 2020 onkin peruttu viruksen puhkeamisen vuoksi, ja Nintendo voisikin sen sijaan valita digitaalisen esittelyohjelman.

Lisää aiheesta varmasti myöhemmin.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa ”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen

Pelisuunnittelija on avannut sanaisen arkkunsa -konsolin julkistuksen jälkeen, kutsuen tietovuotajia ”kurjiksi roskasakiksi”. Kamiya totesi myös, että heidän ”pitäisi olla kirottuja”.

Tänään Nintendo esitteli vihdoin pitkään odotetun ja huhutun 2 -konsolin. Julkistusta edelsi kuukausia kestänyt vuotojen ja spekulaatioiden aalto.

Kamiya, joka tunnetaan muun muassa , Bayonettan ja Devil May Cryn suunnittelijana, jakoi pettymyksensä sosiaalisessa mediassa, hyökkäämällä niitä vastaan, jotka vuotivat tietoja ennen virallista julkistusta.

”Toivon, että kaikki, jotka vuotivat Switch 2 -tietoja tai auttoivat vuotamaan niitä, kirottaisiin niin, että heidän kengänpohjissaan on aina kakkaa heidän tullessaan kotiin,” hän aloitti humoristisessa sävyssä (konekäännöksen kautta).

Kamiya viittasi myös viime vuoden -tapahtumassa yllätyksenä julkistettuun Okamin jatko-osaan. ”Nyt kun olen saanut nauttia Okamin yllätysjulkistuksesta käyttäjien kanssa, uskon todella, että kaikki nämä kirotut vuotajat pitäisi kirota,” hän lisäsi.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa”

Kamiya ei säästellyt sanojaan, kun hän kuvaili vuotajia. ”Paskavuotaja toimii vain oman nautintonsa ja itsekeskeisen tyydytyksensä vuoksi. Hän ei hyödytä ketään, hän aiheuttaa valtavia mahdollisuuksien menetyksiä ja tekee vain asioita, joita ei voi ylpeänä esitellä kenellekään,” hän kirjoitti. ”Hän on pahinta saastaa, ja hänet pitäisi peittää paskalla päästä varpaisiin, heittää pois ilmakehästä… ja jättää ajelehtimaan ikuisesti.”

Kamiya ilmaisi myös huolensa siitä, miten vuotajien toiminta vaikuttaa alan sisällä. Hänen mukaansa vuotajat eivät kunnioita vastuutaan luottamuksellisten tietojen kanssa.

”Heillä on pääsy tietoon, joka on vain harvojen ja valittujen tiedossa. Silti he käyttävät sitä ainoastaan likaisen hyväksynnänhalunsa tyydyttämiseen. He ovat häpeällisiä ihmisiä, eikä heidän toimistaan pitäisi syyttää valmistajia, joiden salaisuudet ovat vuotaneet, vaan näitä kirottuja ihmisiä. Heidät pitää murskata mahdollisimman pian,” hän päätti purkauksensa.

Vuodot jatkuva ongelma pelialalla

Kamiya on tunnettu suorista ja usein provosoivista lausunnoistaan sosiaalisessa mediassa. Vaikka hänen julkaisunsa alkoi kepeällä huumorilla, viesteissä on myös aito turhautumisen sävy.

Vuodot ovat viime vuosina muodostuneet merkittäväksi ongelmaksi pelialalla. Monet suuret julkaisut, kuten Nintendon ja muiden studioiden pelit, ovat vuotaneet ennen aikojaan. Tällä viikolla entiset Nintendo-työntekijät kertoivat yhtiön olleen ”erittäin, erittäin vihainen” Switch 2 -vuotojen aiheuttamasta häiriöstä.

Kamiyan Okamin jatko-osa sen sijaan onnistui pysymään salassa ennen virallista julkistusta. Peliä kehittää hänen uusi studionsa .

Switch 2:lle ei ole vielä vahvistettua julkaisupäivää, mutta konsoli paljastettiin tänään yhdessä uuden Mario Kart -pelin kiusoittelun kanssa.

Nintendon lakimies avasi yhtiön näkemyksiä piratismista ja emulaatiosta – ja hyvähän siinä ei heilu! Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendon lakimies avasi yhtiön näkemyksiä piratismista ja emulaatiosta – ja hyvähän siinä ei heilu!

on tunnettu tiukasta suhtautumisestaan emulaattoreihin, ja nyt yhtiön patenttilakimies on selventänyt yrityksen kantaa aiheeseen. -tapahtumassa puhunut , Nintendon immateriaalioikeusosaston apulaisjohtaja, käsitteli emulaation ja piratismin välistä suhdetta.

”Ovatko emulaattorit laittomia? Tämä on usein väitelty aihe. Vaikka emulaattoria ei voida suoraan määritellä laittomaksi, sen käyttötapa voi tehdä siitä lainvastaisen”, Nishiura selitti.

Nintendo on viime aikoina ryhtynyt näkyviin toimiin emulaattoreita vastaan. Maaliskuussa 2024 - Yuzun kehittäjät määrättiin maksamaan 2,4 miljoonan dollarin korvaukset Nintendolle. Lokakuussa 2024 toinen Switch-emulaattori Ryujinx lopetti toimintansa Nintendon yhteydenoton jälkeen.

Nishiuran mukaan emulaattori voi rikkoa tekijänoikeuslakia, jos se kopioi pelin ohjelmistoa tai ohittaa konsolin turvallisuusmekanismeja. Hän viittasi Japanin epäreilun kilpailun ehkäisemistä koskevaan lakiin (UCPA), joka tosin on voimassa vain Japanissa.

Esimerkkinä yhtiön aiemmista toimista Nishiura nosti esiin :n R4-kortin tapauksen. Vuonna 2009 Nintendo ja 50 muuta ohjelmistovalmistajaa saivat aikaan päätöksen, joka kielsi piraattipelejä mahdollistavan R4-kortin myynnin UCPA-lain nojalla.

-emulaattorin oikeusjutussa Nintendo väitti -peliä ladatun laittomasti miljoona kertaa. Yuzun Patreon-sivu tuotti kehittäjille noin 30 000 dollaria kuukaudessa tarjoamalla tilaajille varhaisen pääsyn peleihin ja erikoisominaisuuksia.