Odotetun Half-Life: Alyx -pelin julkaisupäivä vahvistettu: Antaudutaan pelin armoille maaliskuun lopulla Kommentit pois päältä artikkelissa Odotetun Half-Life: Alyx -pelin julkaisupäivä vahvistettu: Antaudutaan pelin armoille maaliskuun lopulla

vahvisti kauan odotetun -pelin ilmestymispäivän. Ensimmäinen Half-Life peli 13:een vuoteen näkee päivänvalonsa maaliskuun 23. päivä. Siitä on aiemmin paljastettu pelaajia kiinnostavaa triviaa Kuten, että se on ensimmäinen VR-peli, johon on satsattu kattava budjetti.

Kovimpaan Half-Life-kuumeeseen Valve on tarjonnut ratkaisua vapauttamalla pelisarjat ilmaiseksi pelattavaksi kahden kuukauden ajaksi.

Valven ohjelmoija Robin Walker on kertonut The Verge -lehdelle, että mikäli peli menestyy hyvin, siitä saadaan jatkoa tulevaisuudessa. Peli on lineaarinen seikkailu alusta loppuun asti, ja sen voi tallentaa koska vain halutessaan. Valve halusi tarjota pelaajille mahdollisuuden lyhyempiin pelihetkiin, mutta testauksissa monet kommentoivat innoissaan, etteivät koskaan ole pelanneet VR-peliä yhtäjaksoisesti yhtä pitkään. Yhtiö lupaa siis mukaansatempaavaa peliä.

Elisa tuo e-urheilun Vaasaan uudella pohjoismaisella Counter-Strike 2 -turnauksella Kommentit pois päältä artikkelissa Elisa tuo e-urheilun Vaasaan uudella pohjoismaisella Counter-Strike 2 -turnauksella

laajentaa e-urheilutoimintaansa Pohjoismaihin järjestämällä uuden -turnaussarjan, Elisa Nordic Championship 2025:n. Tapahtuma tuo e-urheilun ensimmäistä kertaa Vaasaan ja tarjoaa tier 2 -tason joukkueille tilaisuuden kerätä arvokkaita -rankingpisteitä sekä kilpailla merkittävästä palkintopotista.

Turnaus käynnistyy studiovaiheella 20.–22. toukokuuta, josta neljä parasta joukkuetta etenee finaalivaiheeseen. Finaalit pelataan Vaasan Sähkö Areenalla 23.–24. toukokuuta 2025. Kahdeksan osallistuvaa joukkuetta valitaan alueellisista karsintaturnauksista eri Pohjoismaissa.

Elisa toteuttaa turnaussarjan yhteistyössä ruotsalaisen Fragbiten, tanskalaisen Dust2.dk:n ja norjalaisen MistGamesin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa pohjoismaista kilpailutoimintaa ja tarjota joukkueille väylä kansainväliselle tasolle.

Tapahtuma on merkittävä myös Vaasan kaupungille ja paikallisille yrityksille, tarjoten mahdollisuuden tavoittaa nuoria aikuisia ja vahvistaa brändiään. Lipunmyynti finaalitapahtumaan alkaa 1. maaliskuuta 2025, ja tapahtuman ikäraja on 16 vuotta, huoltajan kanssa 13 vuotta. Liput voi ostaa tapahtuman sivuilta.

Steamin 30% osuus oikeuteen laajemmalla rintamalla Kommentit pois päältä artikkelissa Steamin 30% osuus oikeuteen laajemmalla rintamalla

on joutunut oikeuteen sen -alustan pelimyynnistä perimän 30 prosentin komission takia. Aiemmin vain Gamesin ja Dark Catt Studiosin nostamat antitrust-syytteet ovat saaneet uutta potkua, sillä juttu on nyt laajennettu koskemaan kaikkia kehittäjiä ja julkaisijoita, jotka ovat myyneet pelejään Steamissä 28.1.2017 jälkeen.

Wolfire Games haastoi alun perin Valvea vuonna 2021 vedoten siihen, että yhtiö käyttää monopoliaseemaansa -pelikaupassa hinnat nostamalla ja tukahduttamalla kilpailua. Steamin 30 prosentin osuus myynnistä nähtiin kilpailun vastaiseksi, sillä sen katsottiin keinotekoisesti nostavan pelien hintoja. Lisäksi Wolfire syytti Valvea painostavan kehittäjiä välttämään muiden kauppapaikkojen käyttöä, joilla on alhaisemmat komissiot.

Valve kiisti kaikki syytökset todeten 30 prosentin komission olevan alan standardi. Yhtiö myös huomautti kilpailijoiden, kuten Epic Games Storen, epäonnistumisen alhaisemmilla komissioillaan todisteena siitä, että kehittäjät pitävät Steamin tarjoamaa palvelua hintansa väärti.

Vuonna 2021 nostettu kanne hylättiin aluksi, sillä tuomari katsoi Wolfiren epäonnistuneen osoittamaan todisteita vahingoista. Valve vetosi siihen, että kilpailijoiden epäonnistuminen osoittaa Steamin tarjoaman palvelun arvon. Lisäksi tuomari hylkäsi Wolfiren väitteen Steamin kauppapaikan ja peliympäristön keinotekoisesta erottamisesta, sillä ne nähtiin yhtenä kokonaisuutena, jossa pelimyynti rahoittaa alustan ”ilmaisia” ominaisuuksia.

Wolfire muokkasi kuitenkin kannetta tuomarin kritiikin perusteella, ja lopulta vuonna 2022 osa kanneoikeuksista hyväksyttiin. Myöhemmin samana vuonna Wolfiren kanne yhdistettiin Dark Catt Studiosin vastaavaan kanneeseen.

Nyt juttu on siis laajentunut koskemaan kaikkia kehittäjiä, jotka ovat maksaneet Valvelle komission peleistään 28.1.2017 jälkeen. Tämä voi johtaa merkittäviin korvauksiin Valvealta, jos Wolfire ja Dark Catt voittavat oikeudenkäynnin. Oikeudenkäynti on osa laajempaa keskustelua Valven ja Steamin asemasta PC-pelialalla. Vaikka yksittäisellä yhtiöllä ei tulisi olla näin paljon valtaa, on todennäköistä, että mahdollinen tappio oikeudessa pakottaisi Valvea muuttamaan käytäntöjään, mikä vaikuttaisi koko PC-pelien julkaisemiseen.