Onko minulla nyt todellakin lupa nauttia tästä? – arvostelussa Star Wars Outlaws Kommentit pois päältä artikkelissa Onko minulla nyt todellakin lupa nauttia tästä? – arvostelussa Star Wars Outlaws

Outlaws on ensimmäinen avoimen maailman Star Wars -peli, joka sijoittuu alkuperäisen trilogian tapahtumien väliin. Pelaajat pääsevät ohjaamaan opportunistista roistoa, Kay Vessiä, ja tämän uskollista kumppania Nixiä. Yhdessä he lähtevät mukaan jännittävään seikkailuun, jossa heidän täytyy tehdä rohkeita päätöksiä ja kohdata vaarallisia vastustajia.

Pelin maailma on täynnä erilaisia rikollisjärjestöjä, joilla on omat tavoitteensa ja toimintametodinsa. Pelaajien on liikuttava varovasti tässä ympäristössä, neuvoteltava vihollisten kanssa ja käytävä taisteluita selviytyäkseen. Pelissä korostuvat sekä diplomaattiset taidot että toimintakyvyt.

Far Cryn ja Starfieldin yhdistelmä kaukaisessa galaksissa

Vuonna 2006 Far Crysta niskalenkin ottanut tarjoilee Star Wars Outlawsissa pelaajille mahdollisuuden tutkia laajaa ja monipuolista galaksia. Pelaajat voivat vierailla erilaisilla planeetoilla, tavata mielenkiintoisia hahmoja ja osallistua erilaisiin tehtäviin. Peli tarjoaa myös mahdollisuuden muokata omaa avaruuslaivaa ja hankkia erilaisia aseita ja varusteita.

Kyseinen Tähtien Sota-rymistely on kyllä jakanut maailmalla hyvin vahvasti mielipiteitä, mutta mitenkäs on meidän pelaajien laita, jotka olemme juuri tällaista lähestymistapaa SW-pelirintamalle odottaneet valovuosien ajan?

Star Wars Outlaws

This is not the game you've been looking for….or is it?

Pelin avoin maailma on ehdottomasti yksi vahvuuksista, ja nimenomaan sen tutkiminen on ollut sitä, mitä allekirjoittanut on todellakin odottanut. Eri planeettojen tutkiminen ja niiden ainutlaatuisten ”tv:stä tuttujen” olentojen kulttuurien kohtaaminen on kiehtovaa. Jokainen maailma tuntuu elävän omaa elämäänsä, ja se luo uskottavan tunteen siitä, että on osa laajaa galaksia. Tokikaan syvällisiä keskusteluja kaduilla kohdattavien hahmojen kohdalla on turha odottaa.

Kay Vessin rooli palkkionmetsästäjänä on mielenkiintoista vaihtelua, ainakin siihen nähden, mitä SW-pelimaailmassa ollaan vuosikymmenen ajan totuttu näkemään. Kovinkaan syvällistä näkökulmaa siltä on kuitenkaan turha odottaa.

Taistelut ovat vauhdikkaita, joskin ehkä liian itseään toistavia. ja aseiden ja kykyjen valikoimalta ei kannata myöskään turhia odotella. Vaikka taistelujärjestelmä ei olekaan täysin mullistava, se sopii hyvin pelin yleiseen tunnelmaan.

Tarina itsessään on kuitenkin kohtalaisen peruskauraa, ja se tarjoaa vain muutamia yllättäviä käänteitä. Lisäksi jotkut sivutehtävät tuntuivat toistuvilta eivätkä lisänneet tarinan syvyyttä, eikä niitä ole kyllin liiaksi tarjolla. Toki tästä voidaan varmana olla montaa mieltä?

Valitettavasti peli kärsii joistakin teknisistä ongelmista, kuten kuvanopeuden pudotuksista ja pienistä bugeista siellä täällä. Nämä eivät onneksi vaikuttaneet pelikokemukseen merkittävästi, mutta ne ovat kuitenkin jokseenkin harmillisia. Pienellä Pohjanmaan pojalla hieman ehkä tuli paha mieli, mutta vain hieman!

Olen Star Wars-nörtti, kannattaisiko minun nyt marssia pelikaupoille…jos äiti antaisi luvan?

on visuaalisesti kaunis ja mukaansatempaava peli, joka tarjoaa pelaajille mahdollisuuden tutkia Tähtien sota -universumia omalla tahdillaan. Vaikka peli ei täysin vastannut odotuksiani, se on silti erittäin hauska kokemus kaikille Tähtien sota -faneille. Jos etsit avoimen maailman peliä, jossa voit seikkailla ”kaukaisen galaksin” syövereissä, Star Wars Outlaws on varteenotettava vaihtoehto.

Koska Ubisoftin jälki näkyy pelissä vahvasti, kuvailisin kyseessä olevan ”Far Cryn ja Starfieldin yhdistelmä kaukaisessa galaksissa”

Ja tähän arvostelun perään on pakko ottaa kantaa, jakamalla kansainvälisen Screenrantin näkemys Star Warsin nykytilasta, jonka mukaan oikeastaan mistään uudesta sarjan teoksesta on turha innostua.

Onko minulla nyt todellakin lupa nauttia tästä pelistä? Kaikkine sen pienine vikoineen….?

Star Wars: Outlaws (Xbox Series X)

7.5 / 10
Hyvää Kaukaisen galaksin tutkittavat planeetat näyttävät upeilta. Äänisuunnittelu on täyttä rautaa. Palkkionmetsästäjä-tyylinen lähestymistapa avoimen maailman Star Wars-peliin on enemmän kuin tervetullut Huonoa Puuttellinen hahmokehitys. Pientä bugisuutta ilmentyy siellä täällä. Taisteluiden yksitoikkoisuus ja tietynlainen pelin sisäinen toisto. Yhteenveto Star Wars Outlaws on visuaalisesti kaunis ja mukaansatempaava peli, joka tarjoaa pelaajille mahdollisuuden tutkia Tähtien sota -universumia omalla tahdillaan. Vaikka peli ei täysin vastannut odotuksiani, se on silti erittäin hauska kokemus kaikille Tähtien sota -faneille. Jos etsit avoimen maailman peliä, jossa voit seikkailla "kaukaisen galaksin" syövereissä, Star Wars Outlaws on varteenotettava vaihtoehto.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla Kommentit pois päältä artikkelissa Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla

Assassin's Creed Shadows

on paljastanut uusia yksityiskohtia tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin liikkumismekaniikasta. Muinaiseen Japaniin sijoittuva toimintaseikkailu esittelee kaksi erilaista päähahmoa: samuraisoturi Yasuke ja shinobi Naoe.

Pelisarjalle tyypillinen parkourmainen liikkuminen on jälleen keskeisessä roolissa. Pelaajat voivat kiivetä seinillä ja katoilla sekä tehdä hurjia loikkia tutkiessaan pelimaailmaa. Korkealta tarkkailu auttaa hahmottamaan ympäristöä ja seuraamaan vihollisia.

Ketterä liikkuminen on tärkeää niin tehtävien suorittamisessa kuin vihollisia paetessa. Erityisesti Naoe-hahmo hyödyntää taitavasti japanilaisen arkkitehtuurin yksityiskohtia liikkuessaan. Parkour on myös olennainen osa hiiviskelyä ja linnakkeisiin soluttautumista.

Pelin suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmojen animointiin ja liikkeiden sulavuuteen. Uutena elementtinä on tarttumiskoukku, joka monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia. Pelaajat voivat hyödyntää ympäristöä aiempaa luovemmin, mutta kaikkia pintoja ei edelleenkään voi kiivetä.

Assassin's Creed Shadows julkaistaan 14. helmikuuta 2024 :lle, /S:lle, :lle ja :lle. Lisäksi peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun 12. marraskuuta 2024 alkaen. Pelin ennakkoon tilaaville luvassa bonustehtävä. Pelin ikäraja on PEGI 18.