Pelistudio Gearbox saa uudet siivet Take-Twon alaisuudessa – uusi Borderlands-peli vahvistettu Kommentit pois päältä artikkelissa Pelistudio Gearbox saa uudet siivet Take-Twon alaisuudessa – uusi Borderlands-peli vahvistettu

Borderlands 3

Entertainment, suositun -sarjan kehittäjä, on virallisesti uuden omistuksen alla. Äskettäin julkistetun siirron myötä Interactive on ostanut Gearboxin Embracer Groupilta 460 miljoonalla dollarilla Take-Twon osakkeina.

Tämä merkitsee uudelleenyhdistymistä Gearboxin ja Take-Twon välillä, sillä Take-Twon 2K on pitkään ollut Borderlands-pelien julkaisija. Kauppaan sisältyy myös Gearbox Montreal, Gearbox Studio Quebec ja rakastetut sarjat kuten , Risk of Rain, Brothers in Arms ja Duke Nukem.

Näiden ikonisten nimikkeiden faneille uutinen tuo melleviä mahdollisuuksia, sillä Gearbox vahvistaa, että he kehittävät parhaillaan uutta Borderlands-peliä sekä uutta Homeworld-nimikettä.

Tekoäly ei korvaa luovuutta pelikehityksessä, sanoo Take-Two:n toimitusjohtaja Kommentit pois päältä artikkelissa Tekoäly ei korvaa luovuutta pelikehityksessä, sanoo Take-Two:n toimitusjohtaja

Take-Two Interactive -konsernin toimitusjohtaja on torjunut huolen siitä, että voisi mullistaa pelikehityksen. Vaikka Zelnick tunnustaa tekoälyn nopean kehityksen ja sen kyvyn tuottaa toimivaa koodia, hän korostaa, että ihmisen luovuus on edelleen menestyksekkään pelikehityksen kantava voima.

Zelnick näkee tekoälyn voimakkaana työkaluna eikä ihmisen kekseliäisyyden korvikkeena. Hän uskoo, että tekoäly voi virtaviivaistaa toistuvia tehtäviä ja parantaa luovaa prosessia, jolloin kehittäjät voivat keskittyä innovatiivisiin ideoihin ja mukaansatempaaviin pelikokemuksiin. Hän kuitenkin varoittaa arvioimasta tekoälyn kykyjä liian korkealle ja väittää, että se ei pysty itsenäisesti hahmottelemaan ja toteuttamaan monimutkaista visiota, jota todella uraauurtava peli vaatii.

Vaikka jotkut alan asiantuntijat spekuloivat tekoälyn mahdollisuudella automatisoida pelikehityksen osa-alueita, Zelnick pysyy optimistisena ihmiskyvyn roolin suhteen. Hän väittää, että tekoälyyn perustuvat työkalut tulevat yhä helpommin saataville, tasoittaen näin kehittäjien mahdollisuuksia kaikissa kokoluokissa. Lopulta pelin menestys riippuu sen ihmisten luomien ainutlaatuisten luovien näkemysten ja toteutuksen.

Zelnickin näkemys on linjassa perinteisen pelikehityksen lähestymistavan kanssa, joka perustuu taiteilijoiden, suunnittelijoiden, ohjelmoijien ja muiden taitavien ammattilaisten yhteistyöhön. Vaikka tekoäly voi täydentää näitä ponnisteluja, on epätodennäköistä, että se syrjäyttäisi pelialalle tyypillisen ihmisen tekijän.

Suomalainen Ephemeris-avaruusstrategiapeli käynnistää joukkorahoituskampanjan Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalainen Ephemeris-avaruusstrategiapeli käynnistää joukkorahoituskampanjan

Ephemeris

Suomalainen Oy on kehittänyt avaruuteen sijoittuvan reaaliaikaisen strategiapelin nimeltä , joka yhdistää klassisten pelien parhaita piirteitä ja tuo mukanaan aidot 3D-avaruustaistelut. Pelin kehittäjä oululainen Tuomas Pöyhtäri on ilmoittanut, että peli on lähes valmis julkaistavaksi. Tällä hetkellä käynnissä on joukkorahoituskampanja, jonka tavoitteena on kerätä vähintään 30 000 euroa pelin viimeistelyyn ennen Early Access -julkaisua.

Ephemeris on kehitetty neljän vuoden aikana ja se ammentaa inspiraatiota tunnetuista strategiapeligenren klassikoista, kuten , ja . Pelissä pelaajan tehtävänä on valloittaa avaruus tietokoneen ohjaamia vastustajia vastaan käytävissä reaaliaikaisissa taisteluissa, joissa alusten liikkumiseen vaikuttavat Newtonin lait. Tämä tekee taisteluista visuaalisesti vaikuttavia ja voi muuttaa niiden kulkua. Alusten kokoerot pakottavat pelaajat miettimään tarkasti hyökkäys- ja puolustusstrategioitaan.

Pelin sisältämään vuoropohjaiseen 4X-osioon kuuluu valtakunnan kehittäminen, tuotannon ohjaaminen ja uusien alueiden hyödyntäminen. Tämän osion suunnittelussa on pyritty pelaajaystävällisyyteen, joten suurenkin imperiumin hallinta ei vaadi liiallista mikromanagerointia. Pelin universumissa teknologiat ja muut ominaisuudet vaihtelevat jokaisella pelikerralla, mikä lisää pelin uudelleenpeluuarvoa.

Joukkorahoituskampanja jatkuu marraskuun loppuun asti, ja rahoitusta voi tukea eri summilla, alkaen 25 eurosta, jolla voi lunastaa pelin itselleen. Suuremmilla tukisummilla voi osallistua alfatestaukseen tai saada nimensä pelin alku- ja lopputeksteihin. Pelin Steam-sivulla on jo tuhansia wishlist-merkintöjä ja sen videot ovat keränneet kymmeniä tuhansia katselukertoja YouTubessa.