PSVR2-myynti räjähti Sonyn suuren hinnanalennuksen jälkeen – jopa 2000 prosentin nousu Kommentit pois päältä artikkelissa PSVR2-myynti räjähti Sonyn suuren hinnanalennuksen jälkeen – jopa 2000 prosentin nousu

PSVR 2

PlayStation VR2 -virtuaalilasien myynti on noussut raketin lailla Sonyn merkittävän hinnanalennuksen jälkeen. Myynti on jopa yli 2000 prosenttia aiempaa korkeammalla tasolla.

Laite, joka alun perin julkaistiin 550 dollarin hintaan, on nyt saatavilla 350 dollarilla. Tämä 200 dollarin alennus on selvästi herättänyt kuluttajien kiinnostuksen. Yhdessä päivässä on myyty enemmän -laitteita kuin seitsemässä edellisessä kuukaudessa yhteensä.

Vaikka laitteelle on ollut selkeä kysyntä, on Sonyn ensimmäisen osapuolen tuki PSVR2:lle ollut vähäistä.

Hinnanalennus on kuitenkin osoittanut, että potentiaalinen asiakaskunta on olemassa, ja se odotti vain oikeaa hetkeä.

Tällä hetkellä alennukset eivät vielä kosketa meidän pohjolan perukoita, mutta todennäköisesti leikkaukset saapuvat myös meidän perällemme piakkoin.

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.

Sony Xperia 1 VI on nyt saatavilla myös astetta räikeämmällä värityksellä Kommentit pois päältä artikkelissa Sony Xperia 1 VI on nyt saatavilla myös astetta räikeämmällä värityksellä

on julkaissut lippulaivaälypuhelimensa Xperia 1 VIuudessa, tyylikkäässä ”Scarlet”-värissä. Tämä melko silmiinpistävä punainen sävy tuo puhelimen designin ja teknologian entistä näyttävämmin esille.

Scarlet-malli yhdistää voimakkaan, kylläisen värin sekä mattapintaisen takalasipinnan, joka heijastaa eri sävyjä ympäristön ja katselukulman mukaan, luoden sekä visuaalisesti että teknisesti ainutlaatuisen kokemuksen.

Xperia 1 VI Scarlet sisältää kaikki tutut huippuominaisuudet, kuten Exmor T for mobile -kennon tinkimättömään kuvanlaatuun ja innovatiivisen 3,5x–7,1x optisen telezoomin, joka tarjoaa ennennäkemätöntä luovuutta telemakrokuvaukseen. Lisäksi Sonyn BRAVIA-teknologialla varustettu näyttö takaa eloisan ja korkean kontrastin katseluelämyksen, ja Sunlight Vision AI -teknologia parantaa näytön näkyvyyttä kirkkaissa olosuhteissa.

Xperia 1 VI tarjoaa kahden päivän akkukeston, 512 Gt sisäisen muistin ja tyylikkään muotoilun, joka parantaa otetta ja jäljittelee aidon kameran tuntumaa. Scarlet-värin lisäksi puhelin on saatavilla myös mustana, platinanhopeana ja khakinvihreänä, hintaan 1 499 €.

Uusi Scarlet-malli on saatavilla 14. lokakuuta alkaen valituilla alueilla.