Red Dead Redemption 2 -pelin alkuperäinen ääniraita nyt kuunneltavissa digipalveluissaKommentit pois päältä artikkelissa Red Dead Redemption 2 -pelin alkuperäinen ääniraita nyt kuunneltavissa digipalveluissa
Heinäkuussa ilmestynyt fyysinen Red Dead Redemption 2 -pelin ääniraita on nyt kuunneltavissa digitaalisissa musiikkipalveluissa kuten Spotify ja Apple Music.
Rockstar Gamesin menestystä tahkoneessa pelissä pelkän tunnelmallisen taustamusiikin sijaan ääniraidalla kuullaan kuuluisia lyyrikoita kuten Riannon Giddesn ja Daniel Lanois. Kyseisen pelimusiikin parissa on työskennellyt säveltäjä Woody Jackson, joka on tuttu myös Rockstarin aiempien pelien kuten GTA, Max Payne 3 ja L.A. Noire ääniraidoilta.
Levyllä esiintyvät myös Queens of the Stone Age ja Eagles of Death Metal nokkamies Josh Homme, country-sankari Willie Nelson sekä R&B-artisti D'Angelo.
Tämä syksyinen päivä, Lokakuun 26. – herran vuonna 2024, merkitsee ikonisen Grand Theft Auto: San Andreas -pelin 20-vuotisjuhlaa. Pelisarjan julkaissut Rockstar Games toi vuonna 2004 markkinoille pelin, joka mullisti avoimen maailman videopelit ja syvensi GTA-sarjan vaikutusta popkulttuuriin.
Julkaisupäivästään lähtien San Andreas on pysynyt, legendaarisena pelinä, jonka vaikutus on ollut merkittävä niin pelialalle kuin sen faneille ympäri maailman. Tässä artikkelissa juhlistamme kevyesti pelin historiaa, ominaisuuksia ja jopa näin ”hienosti sanottuna”, kulttuurista perintöä.
GTA: San Andreas julkaistiin 26. lokakuuta 2004 PlayStation 2, ja siitä tuli nopeasti valtava kaupallinen menestys. Pelin suosio oli niin huikea, että syyskuuhun 2011 mennessä sitä oli myyty maailmanlaajuisesti 21,5 miljoonaa kappaletta. Alun perin PlayStation 2:lle kulkaistusta pelistä tuli saataville versiot monille muille alustoille, kuten Xboxille, PC, Androidille ja jopa lopulta Windows Phonelle, mikä osoittaa pelin pitkäkestoisen suosion ja monipuolisuuden.
San Andreasin osavaltio koostuu kolmesta merkittävästä kaupungista: Los Santos, San Fierro ja Las Venturas. Jokainen kaupunki pohjautuu oikeisiin paikkoihin: Los Santos heijastelee Los Angelesia, San Fierro San Franciscoa ja Las Venturas Las Vegasia. Näiden kaupunkien lisäksi pelissä on valtavia maaseutualueita ja pikkukyliä, mikä loi valtavan avoimen maailman, jota pelaajat voivat vapaasti tutkia – ominaisuus, joka oli aikanaan melkoisen päräyttävää!
Hahmot ja juoni vailla vertaansa
Pelin päähenkilö, Carl ”CJ” Johnson, palaa viiden vuoden poissaolon jälkeen kotikaupunkiinsa Los Santosiin selvittääkseen äitinsä kuoleman ja auttaakseen perhettään sekä jengiään, Grove Street Familiesia, taistelemaan huumekauppaa ja kilpailijoita vastaan. CJtarina käsittelee teemoja, kuten korruptiota, perheen merkitystä ja yhteiskunnallisia epäkohtia. Mukana on unohtumattomia sivuhahmoja, kuten korruptoitunut poliisi Frank Tenpenny, CJ:n lojaali ystävä Cesar Vialpando ja ikoninen jengiläinen Melvin ”Big Smoke” Harris.
San Andreas toi useita uusia elementtejä pelisarjaan, kuten mahdollisuuden uida, sukeltaa, käyttää polkupyöriä ja muokata hahmoa. Pelaaja voi vaikuttaa päähahmon fyysiseen ulkonäköön syömällä tai treenaamalla, mikä oli tuohon aikaan poikkeuksellista. Pelissä oli myös paljon sivuaktiviteetteja, kuten autojen tuunaaminen, uhkapelien pelaaminen kasinoilla, tanssikilpailut ja jopa treffailu. Tämä toi peliin syvyyttä, joka erottaa sen jopa uusimmista GTA-peleistä.
Radiokanavat, joita viritteli mielellään
Yksi GTA-sarjan ikonisimmista elementeistä on sen radiokanavat, ja San Andreas jatkoi tätä perinnettä. Pelissä on monipuolinen valikoima musiikkia, joka kattaa eri tyylilajeja ja aikakausia: hip hop, funk, klassinen rock, country, ja gangsta rap. Kanavat, kuten Radio Los Santos ja K-DST, jäivät pelaajien mieleen, ja pelin teema ”San Andreas Theme” on edelleen tunnistettava 20 vuotta myöhemmin.
San Andreas on synnyttänyt monia internet-meemejä, kuten ”Ah Sh*t, Here We Go Again” ja ”All We Had to Do Was Follow the Damn Train, CJ!”. Nämä ikoniset hetket ovat osa populaarikulttuuria, ja niiden jatkuva kierrätys osoittaa pelin vaikutuksen nykypäivän digitaalisessa viihteessä.
Ei voi pelata, jos pelkää…
Vaikka San Andreas sai valtavasti suosiota, se ei ole selvinnyt tästä maailmasta ilman kohuja. Vuonna 2014 pelistä poistettiin 19 kappaletta, kun musiikkilisenssit vanhenivat, ja vuonna 2023 julkaistu The Definitive Edition herätti kritiikkiä teknisistä ongelmistaan. Alkuperäisen version poistaminen myynnistä myös harmitti monia faneja, jotka olivat kiintyneet siihen.
Myyttisiä isojalkoja metsästäen
Yksi pelin pitkäikäisyyden salaisuuksista on sen ympärille muodostuneet myytit ja huhut. Pelaajat ovat vuosien saatossa kertoneet nähneensä yliluonnollisia ilmiöitä, kuten Bigfootin, avaruusolentoja ja jopa pelottavan Slendermanin San Andreasin maailmassa. Nämä huhut ovat osa pelin rikasta ja ainutlaatuista kulttuuriperintöä, ja ne pitävät fanit aktiivisina peliyhteisössä.
San Andreasin vaikutus nykypäivään
Vaikka uusia GTA-pelejä on julkaistu vuosien varrella, San Andreas tarjoaa edelleen ainutlaatuisen pelikokemuksen. Se asetti standardit avoimen maailman peleille ja määritteli uudelleen sen, mitä videopelit voivat tarjota pelaajilleen. Mahdollisuus liikkua kolmen kaupungin välillä, osallistua sivutehtäviin ja löytää salaisuuksia antoi pelaajille vapautta, jota harva peli oli aiemmin tarjonnut.
Kolme vuotta sitten Meta herätti paljon huomiota paljastaessaanVR-version Grand Theft Auto San Andreasista. Valitettavasti projekti on nyt jäädytetty toistaiseksi.
Meta on vahvistanut IGN:lle, että peli on asetettu ”toistaiseksi tauolle”. Lisäksi Meta Quest VR:n YouTube-kanavalla kommentoitiin tulevan Behemoth-pelin traileria: ”GTA: San Andreas on tauolla toistaiseksi, kun keskitymme muihin projekteihin. Odotamme innolla yhteistyötä Rockstarin kanssa tulevaisuudessa.”
GTA San Andreas VR julkistettiin alun perin vuonna 2021. Pelistä ei ole näytetty peikuvia eikä julkaisupäivää ole ilmoitettu.
Metan VR-markkinat ovat olleet vaikeissa vesissä. Reality Labs -divisioonalla on ollut miljardien dollarien tappiot.
Take-Two Interactivea ei ole vielä tavoitettu kommentoimaan asiaa.