Rocksmith+ musiikkipeli ilmestyy ensi viikolla Kommentit pois päältä artikkelissa Rocksmith+ musiikkipeli ilmestyy ensi viikolla

Rocksmith+

julkaisee tilauspohjaisen opetusohjelman, jonka avulla kuka tahansa voi oppia soittamaan kitaraa. Voit katsoa traileri alta.

+ on soittoa opettava tilauspalvelu, jolla voi oppia soittamaan akustista kitaraa, sähkökitaraa tai sähköbassoa. Sen avulla soittaja oppii sekä kielisoittimen perusteet että kehittyneemmätkin tekniikat hauskalla ja innostavalla tavalla. Rocksmith+ rakentuu kymmenvuotiselle kokemukselle aiempia Rocksmith-metodeja hyödyntäen. Sarjan aiemmat opetusohjelmat ovat auttaneet jopa yli viittä miljoonaa ihmistä tutustumaan kitaransoiton saloihin.

Rocksmith+ on suunniteltu ja toteutettu yhteisvoimin muusikoiden, musiikinopettajien ja pelintekijöiden kanssa. Ohjelmiston kehittämisessä on hyödynnetty jokaisen alan vahvuuksia, jotta se tarjoaisi ensiluokkaisen oppimiskokemuksen korkeatasoisella käytettävyydellä soittamista edistäen. Ohjelmiston kappalekirjo on valtava, sillä se sisältää yli 5 000 erilaista sävellystä monista eri tyyleistä.

Sony Musicin, Universalin ja monien pienempien levy-yhtiöiden edustamat artistit ovat mukana kattavalla valikoimalla, josta löytyy musiikkia moneen makuun. Tunnettuja artisteja ovat esimerkiksi The Clash, Juan Gabriel, Alicia Keys ja Santana. Uusia kappaleita tuodaan mukaan viikoittain. Eri tyylilajeja ovat esimerkiksi rock, pop, metallimusiikki, hiphop ja latinomusiikki.

Rocksmith+ sisältää monenlaisia oppimistyökaluja eri tasoisille kitaristeille ja basisteille aina aloittelijoista kokeneempiin soittajiin. Esimerkiksi muuttuva vaikeustaso mukautuu harjoittelijan soiton tason mukaan kappaleen aikana. Näin haastetaso pysyy aina sopivana eikä soitto käy turhan helpoksi tai liian vaikeaksi. Nuotit ja soinnut määräytyvät soittajan oman osaamistason mukaan.

Ohjelmistossa hyödynnetään ilmaista Rocksmith+ Connect -sovellusta, joka käyttää älypuhelimen mikrofonia yhdessä tietokoneen kanssa. Pelaajat hyötyvät sovelluksen kyvystä tunnistaa oikeat nuotit ja antaa välitöntä palautetta ilman ylimääräisiä lisälaitteita. Sovellus toimii sekä akustisten että sähköisten soittimien kanssa. Lisäksi Rocksmith+ Connect -sovellus toimii kätevänä viritintyökaluna kitaralle ja bassolle. Sovellus on saatavilla - ja -älypuhelimille. Halutessaan pelaajat voivat yhdistää kitaransa tietokoneeseen erikseen myytävällä Rocksmith Real Tone -liitäntäjohdolla.

Rocksmith+ seuraa soittajan edistymistä ja osaa suositella sopivia harjoituksia ja oppitunteja soittajan osaamistason mukaan. Ohjelmistossa on myös avustavia opetusvideoita, joiden avulla voidaan opettaa soittotekniikkaa. Videoilla käydään läpi soittimia ja lisälaitteita, soittimen huoltamista ja muita soittamiseen liittyviä asioita.

Rocksmith+ tekee yhteistyötä tunnetuimpien soitin-, vahvistin- ja lisälaitemerkkien kanssa. Näitä ovat Gibson, Epiphone, Kramer, Ibanez, Ernie Ball, Ernie Ball Music Man, Marshall, Orange, Mesa/Boogie, Roland, Boss ja Electro-Harmonix.

Rocksmith 2014 -pelin omistajille Rocksmith+ tarjoaa alennusta kolmen ja 12 kuukauden tilauksista. Lisätietoja näistä ja pelin beetatestausvaiheesta löytyy pelin kotisivuilta.

Tilauspalvelupohjainen Rocksmith+ julkaistaan :lle Ubisoft Store -kauppapaikassa 6. syyskuuta 2022. Yhden kuukauden tilaus maksaa 14,99 euroa, kolmen kuukauden tilaus 39,99 euroa ja vuoden mittainen tilaus 99,99 euroa. Rocksmith+ julkaistaan myös mobiililaitteille kuluvan vuoden aikana.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .