Fiktiiviseen toiseen Tšernobylin onnettomuuden jälkeiseen maailmaan sijoittuva selviytymisräiskintä S.T.A.L.K.E.R. on saamassa jatkoa vuonna 2021, kun S.T.A.L.K.E.R. 2 ilmestyy. Pelin ukrainalainen kehittäjä GSC Game World on ilmoittanut Twitterissä, että peli tulee käyttämään edeltäjistään poiketen Unreal-moottoria.
S.T.A.L.K.E.R. 2 is powered by Unreal Engine: pic.twitter.com/RdDWr4yYj3
— S.T.A.L.K.E.R. OFFICIAL (@stalker_thegame) January 2, 2020
Alkuperäinen S.T.A.L.K.E.R. -peli ja sen esiosa ja jatko-osa käyttivät omaa X-Ray -moottoria, joka samaan aikaan mahdollisti hienoja efektejä, mutta oli buginen. Unreal -moottoriin siirtyminen tekee uudesta pelistä vakaamman ja helpottaa pelin modien tekemistä.
Ensimmäinen S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl -peli ilmestyi vuonna 2007 ja sen esiosa S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky näki päivänvalon seuraavana vuonna. Jatko-osa S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat puolestaan ilmestyi vuonna 2009.
S.T.A.L.K.E.R. 2 paljastettiin alunperin jo vuonna 2010 ja sen piti ilmestyä vuonna 2012, mutta näin ei kuitenkaan käynyt vaan pelin julkaisu peruttiin. Pelissä piti olla täysin uusi useampaa pelialustaa tukeva moottori. Peli herätettiin henkiin vuonna 2018 ja nyt alustava julkaisuajankohta on 2021. Vielä ei ole selvää mille alustoille peli julkaistaan.