Square Enix esitteli uusinta strategiaansa – suuntana monialustaisuus ja laadukkaammat pelit Kommentit pois päältä artikkelissa Square Enix esitteli uusinta strategiaansa – suuntana monialustaisuus ja laadukkaammat pelit

Square Enix

Peliyhtiö on julkistanut merkittäviä muutoksia toimintaansa, sillä yhtiön tulokset ovat laskeneet.

Maaliskuussa päättyneellä tilikaudella SE:n digitaalisen viihteen segmentti, joka kattaa videopelien myynnin, kasvoi 2,6 % mutta tulos laski 15,8 %. Tämä tapahtui huolimatta Final Fantasy 16:n, Final Fantasy Pixel Remasterin, Foamstarsin ja Final Fantasy 7 Rebirthin julkaisusta. Erityisesti HD-peleissä, joihin SE luokittelee kaikki edellä mainitut pelit, yhtiö teki merkittävän operatiivisen tappion. Näiden ilmoitettiin olevan 8,1 miljardia jeniä (noin 51,9 miljoonaa dollaria).

Final Fantasy VII Rebirth

Final Fantasy 16 ja Final Fantasy 7 Rebirth julkaistiin molemmat PlayStation 5 -eksklusiiveina, eikä Square Enix ole vielä julkistanut jälkimmäisen myyntilukuja. Rahoitusraportissaan SE toteaa vain kärsineensä ”epätäydellisestä matkasta parempaan kannattavuuteen HD-pelien kehityksessä” ja julkaisseensa ”monta peliä, mutta joidenkin tulos ei vastannut odotuksia, erityisesti ulkopuolisille tuotantoyhtiöille teetetyistä peleistä ja joistakin AAA-peleistä.” On todennäköistä, että Final Fantasy 7 Rebirth kuuluu ainakin osittain tähän joukkoon.

Heikentyneet tulokset vaativat toimia

Vastauksena heikentyneisiin tuloksiin SE julkisti ”Square Enix Reboots, and Awakens” -ohjelman. Tämä on kolmivuotinen suunnitelma yhtiön pitkän aikavälin kasvun takaamiseksi. Suunnitelma sisältää muutoksia kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla, mutta keskeisin muutos on siirtyminen monialustastrategiaan. Square Enix kertoo ”panostavansa voimakkaasti monialustastrategiaan, joka kattaa Nintendo-alustat, PlayStationin, Xboxin ja PC:n.” Huomionarvoista on termi ”Nintendo-alustat”, sillä Nintendo aikoo julkistaa Switchin seuraajan ennen huhtikuuta 2025.

Osana tätä monialustapanostusta SE aikoo ”rakentaa ympäristön, jossa useammat asiakkaat voivat nauttia peleistämme, mukaan lukien suuret pelisarjat, AAA-pelit ja vanhemmatkin pelit.” Tämä viittaa siihen, että pääasialliset Final Fantasy -pelit eivät jatkossa ole enää yksinoikeasti PlayStation-konsoleille. Square Enix ei ole vielä kertonut yksityiskohtia Final Fantasy 16:n tulevan PC-version lisäksi.

Final Fantasy XVI

Laatu ennen kaikkea

SE aikoo myös panostaa määrän sijaan laatuun ja pyrkii takaamaan ”varman pelikokemuksen.” Square Enixia on syytetty liian monen Final Fantasy -pelin julkaisemisesta liian lyhyessä ajassa, joten ehkä tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa tärkeiden Final Fantasy -pelien julkaisujen välillä on pidemmät välit.

Kaiken kaikkiaan SE on vaikeassa tilanteessa, sillä yhtiö on jo kärsinyt 22,1 miljardin jenin (noin 140,9 miljoonan dollarin) tappiot ”sisällön hylkäämisestä” ennen tämänpäiväistä talousraporttia. Square Enix ei kertonut peruutetuista tai muutetuista kehityshankkeista.

Tulevaisuudessa Final Fantasy 14 -verkkoroolipeli saa kesäkuun lopulla Dawntrail-laajennuksen. Square Enix kehittää myös Kingdom Hearts 4:ää, Final Fantasy Remaken kolmatta peliä, sekä Dragon Quest 12:ta.

Final Fantasy 7 Rebirthin PC-versio tukee 4K-resoluutiota, 120 FPS:ää ja Nvidia DLSS:ää Kommentit pois päältä artikkelissa Final Fantasy 7 Rebirthin PC-versio tukee 4K-resoluutiota, 120 FPS:ää ja Nvidia DLSS:ää

Square Enix on julkistanut Rebirthin PC-version ominaisuudet. Peli julkaistaan myöhemmin tässä kuussa ja se sisältää tuen 4K-resoluutiolle, 120 ruudun sekuntinopeudelle sekä -teknologialle.

PC-version julkaisutraileri esittelee parannettua valaistusta ja tehostettua grafiikkaa PlayStation 5 -versioon verrattuna. Peli tukee myös -ohjainta ja sen erikoisominaisuuksia, sekä hiiri- ja näppäimistöohjausta.

Pelaajat voivat valita kolmen grafiikka-asetuksen väliltä (matala, keskitaso ja korkea), ja Square Enixin mukaan pelissä on lukuisia säätömahdollisuuksia, mukaan lukien taustahenkilöiden määrän säätäminen.

Roolipeli julkaistiin alun perin helmikuussa 2024 osana Final Fantasy 7 Remake -trilogiaa. Tarina seuraa Cloudia, Aerithia, Tifaa ja muuta seuruetta heidän lähtiessään Midgarista tutkimaan avointa pelimaailmaa kaupunkeineen.

PC-versio julkaistaan 23. tammikuuta 2025, lähes vuosi alkuperäisen PS5-julkaisun jälkeen. Pelin ohjaaja on pyytänyt faneja pidättäytymään sopimattomien modien tekemisestä.

Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio Kommentit pois päältä artikkelissa Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio

Square Enixin suosittu on liittymässä mobiilipelaamisen maailmaan Tencentin omistaman LightSpeed Studiosin kehittämänä. Studio tunnetaan muun muassa PUBG Mobilen takana olevana tiiminä ja on viime aikoina laajentunut perustamalla uuden Japan Studion, jossa työskentelee esimerkiksi Dragon's Dogman ohjaaja Hideaki Itsuno.

FFXIV mobiiliversiona: uskollinen alkuperäiselle

kuvailee tulevaa mobiilipeliä ”jännittäväksi laajennukseksi rakastetulle pelisarjalle”, joka säilyttää alkuperäisen pelin tarinan ja taistelumekaniikat mutta tuo ne mobiililaitteille sovitettuna.

Pelin tuottaja ja ohjaaja Naoki Yoshida kutsuu mobiiliversiota FFXIV”sisarpeliksi”. Hänen mukaansa peli pyrkii toistamaan alkuperäisen pelin suurenmoisuuden mobiilialustoilla ja sisältää myös elämäntapasisältöä, kuten kalastusta, Triple Triadia ja chocobo-kilpailuja. Lisäksi pelissä nähdään Disciples of the Land ja Hand -ominaisuuksia, jotka ovat olleet suosittuja alkuperäisessä versiossa.

Visuaalista laatua ja immersiivisyyttä

Mobiilipeli tulee tarjoamaan visuaalisesti vaikuttavan kokemuksen, joka sisältää Eorzean maailmasta tuttuja yksityiskohtia, kuten monipuolisen sääjärjestelmän ja vuorokaudenaikojen vaihtelun. Pelissä on yli 600 säämallia ja optimoituja hahmo- ja varustedesigneja, jotka mukailevat alkuperäistä peliä.

Julkaisuaikataulu ja testit

Pelin julkaisuaikataulua ei ole vielä vahvistettu, mutta ensimmäiset demot ovat tulossa pelitesteihin Kiinassa, ja maailmanlaajuinen julkaisu seuraa pian tämän jälkeen.

Mobiilipeli on uusi tapa kokea Final Fantasy XIV ja tarjoaa samalla uusia mahdollisuuksia laajentaa pelaajakuntaa. Seuraa uutisia tarkasti, sillä lisätietoa pelin sisällöstä ja julkaisusta odotetaan pian.