System Shock 2 -uusintaversio edelleen tuloillaan – kehittäjä julkaisi pätkän VR-materiaalistaKommentit pois päältä artikkelissa System Shock 2 -uusintaversio edelleen tuloillaan – kehittäjä julkaisi pätkän VR-materiaalista
Retropelien henkiinherättämisessä erikoistunut Nightdive Studios on parhaillaan työstämässä uusintoja 90-luvun loppupuolella ilmestyneistä System Shock ja System Shock 2 -peleistä. Jälkimmäisen kehityksestä on nyt saatu pätkä uutta materiaalia VR-maailmassa.
Nightdiven virallisella Twitter -tilillä julkaistulla lyhykäisellä videolla nähdään kuinka tulevaa System Shock 2: Enhanced Edition -peliä pelataan Valven Index VR-laitteistolla.
Alunperin vuonna 1999 ilmestynyt peli yhdistelee ensimmäisen persoonan toimintaa, roolipeliä, selviytymistä ja kauhua. Vaikuttava peli on arvostelijoiden ylistämä ja keräsi paljon vuoden peli titteleitä, mutta ei kuitenkaan saavuttanut myyntitavotteita.
Myös vuonna 1994 ilmestynyt System Shock on saamassa uusinnan samaisen firman toimesta. Pelin on määrä ilmestyä ensi vuoden puoellla. Alkuperäisten pelien kehittäjän Looking Glass Studiosin perustajan Paul Neurathin uusi firma OtherSide Entertainment on parhaillaan kehittämässä myös täysin uutta System Shock 3 -peliä.
DOOM ja Doom 2 ovat saaneet uuden ja odottamattoman päivityksen, joka tuo mukanaan merkittävän parannuksen: moninpelimodit. Tämä uusi ominaisuus on nyt saatavilla kaikilla alustoilla, mukaan lukien Nintendo Switch, mahdollistaen pelaajille omien modien luomisen ja käyttämisen. Modien avulla voidaan muuttaa esimerkiksi aseiden ulkonäköä tai lisätä uusia kenttiä. Lisäksi päivitys sisältää yleisiä bugikorjauksia ja parannuksia pelikokemuksen sujuvoittamiseksi.
Vuonna 1993 julkaistu DOOM mullisti FPS-genren ainutlaatuisella taistelullaan, grafiikoillaan ja yksityiskohdillaan, erityisesti gore-elementeissään. Doom 2 jatkoi tätä perintöä ja vaikutus näkyy edelleen uudemmissa peleissä, kuten DOOM: Eternalissa ja tulevassa DOOM: The Dark Ages -pelissä, joka julkaistaan toukokuussa. Viime vuonna Bethesda ja Nightdive Studios toivat markkinoille DOOM + DOOM 2 -paketin, joka sisälsi yksinpelimodien tuen. Moninpelissä oli aiemmin tarjolla vain perinteinen pelaaja vastaan pelaaja -kokemus uusilla yhteisön luomilla kartoilla. Nyt fanit voivat nauttia modatuista sisällöistä, jotka tuovat entistä enemmän vaihtelua pelikokemukseen.
Uudet ominaisuudet ja parannukset
On kuitenkin huomioitava, että modien toimimiseksi moninpelissä on tietyt vaatimukset, kuten valtuutus ja saman modin tilaaminen kaikille pelaajille. Uuden modituen lisäksi päivitys tuo mukanaan muita parannuksia, kuten katsojatilan, lisää pelaajavärejä ja paremman verkkokoodin. Myös tähtäimen, modien ja aseiden ongelmat on korjattu.
Päivityksen kohokohdat
Moninpelimodit
Pelin isännän on aktivoitava modi ennen moninpelivalikon avaamista.
Pelaajien on tilattava sama modi ennen liittymistä otteluun.
Suositellaan käyttämään huonekoodia modattuihin otteluihin liittymiseen.
Modien on oltava yhteensopivia Vanilla DOOM-, DeHackEd-, MBF21- tai BOOM-muotojen kanssa.
Yleiset parannukset
Punaiset ovet näytetään nyt punaisina automaattikartalla.
Korjattu useita yhteisön raportoimia kaatumisongelmia.
Parannettu tekstin luettavuutta modikuvauksissa aasialaisilla kielillä.
Intermission-näytön karttaliite poistettu vastaamaan alkuperäistä pelitapaa.
Moninpeli
Esineet voi nyt poimia kaikki pelaajat yhteistyötilassa.
Lisätty katsojatila pelaajien kuollessa ja odottaessa uudelleensyntymistä.
Nyt tarjolla enemmän kuin neljä pelaajaväriä.
Korjattu aseiden menettämiseen liittyvä ongelma yhteistyötilassa uudelleensyntymisen jälkeen.
Optimoitu verkkokoodia entistä paremmaksi.
Modit
Modien latausohjelma pystyy nyt käsittelemään yli 100 tilattua modia.
Modien kuvakaappaukset, joissa on välilyöntejä tai erikoismerkkejä, latautuvat nyt oikein useimmissa tapauksissa.
MBF21- ja BOOM-mekaniikoita on parannettu yhteensopivuuden takaamiseksi.
Tämä päivitys tuo DOOMin ja DOOM 2:n moninpelin uudelle tasolle ja antaa pelaajille mahdollisuuden kokea pelit aivan uudella tavalla. Nyt fanit voivat yhdistää voimansa luodakseen entistä eeppisempiä taisteluita ja monipuolisempia pelikokemuksia.
Atari on erittäin tyytyväinen ”retro-keskeiseen strategiaansa”, johon se ryhtyi jonkin aikaa sitten. Yhtiö mainitsee menestystarinoinaan muun muassa Mighty Morphin Power Rangers: Rita's Rewind, The Thing: Remastered, Rollercoaster Tycoon Classic ja Atari 7800+.
”Vuonna 2023 Atari teki strategisen päätöksen keskittää peli- ja laitteistoliiketoimintansa yrityksen klassiseen pelaamiseen liittyvään ydinkompetenssiin”, yhtiö sanoi tänään julkaisemassaan lehdistötiedotteessa.
”Vuoden 2023 aikana hankitut pelinkehitysstudiot Digital Eclipse ja Nightdive Studios syvensivät merkittävästi yrityksen osaamista tuoda retropelejä 1970-luvulta 2000-luvun alkuun moderneille tietokoneille ja konsoleille. Lisäksi ne laajensivat yrityksen taitoa ja mainetta hankkia oikeuksia ja kehittää sisältöä joidenkin maailman rakastetuimpien tuotemerkkien ympärille.”