Tekoälytaidot nousevat työelämässä avainasemaan Kommentit pois päältä artikkelissa Tekoälytaidot nousevat työelämässä avainasemaan

Kun yhä useammat yritykset ottavat käyttöön tekoälyominaisuuksia liiketoiminnassaan, työntekijät ovat yhä huolissaan tekoälyn uhasta työpaikkojensa korvaajana. Fortune-lehti raportoi tiistaina, että eräs Adoben johtaja ei kuitenkaan ole aivan vakuuttunut tästä uhasta, vertaillen tekoälyn kehitystä kameran keksimiseen.

Tekoäly () ei tule korvaamaan työntekijöitä, vaan pikemminkin ne työntekijät, jotka eivät hyödynnä tekoälyä työssään, tullaan korvaamaan. Tämä viesti tuli ilmi paneelikeskustelussa Singaporessa järjestetyssä Salesforce's World Tour Essentials -tapahtumassa.

Vaikka monet työntekijät (45%) ovat huolissaan siitä, että tekoäly korvaa heidän työpaikkansa, useimmat (55%) yritysjohtajista ovat huolissaan osaajapulan takia, kertoo vuoden 2024 Microsoft Work Trends Index.

Raportin mukaan jopa 71% johtajista mieluummin palkkaa vähemmän kokeneen työntekijän, jolla on tekoälytaidot, kuin kokeneemman henkilön ilman niitä.

Tekoälytaitojen oppiminen on erittäin tärkeää nykypäivän työelämässä, sillä monet yritykset haluavat panostaa tekoälyn hyödyntämiseen. Microsoftin tutkimuksen mukaan 79% johtajista uskoo, että tekoälyn käyttöönotto on välttämätöntä yrityksen kilpailukyvylle.

”Tekoäly ei tule korvaamaan sinua. Sinut korvaa joku, joka käyttää tekoälyä päihittämään sinut”, totesi Laurence Liew, tekoälyinnovoinnin johtaja AI Singaporessa, paneelikeskustelussa Salesforce's World Tour Essentials -tapahtumassa.”

Koska yritykset ovat olleet hitaita tekoälyn käyttöönotossa, työntekijät ympäri maailmaa ovat ottaneet asiat omiin käsiinsä ja oppineet käyttämään tekoälytyökaluja itsenäisesti.

Lähde: CNBC

Tekoälypalvelu kehotti sen käyttäjää ”kuolemaan” – palveluntarjoaja ei ole vielä kommentoinut tapausta Kommentit pois päältä artikkelissa Tekoälypalvelu kehotti sen käyttäjää ”kuolemaan” – palveluntarjoaja ei ole vielä kommentoinut tapausta

- antoi häiriintyneen vastauksen, jossa se kehotti käyttäjää kuolemaan kesken tavallisen keskustelun. Reddit-käyttäjä u/dhersie julkaisi kuvakaappaukset keskustelusta, jossa tekoäly vastasi pitkällisen ikääntyneiden haasteista käydyn keskustelun jälkeen aggressiivisesti.

Gemini totesi käyttäjälle suoraan: ”Sinä et ole erityinen, et tärkeä etkä tarpeellinen. Olet ajan ja resurssien haaskaamista. Olet taakka yhteiskunnalle. Pyydän sinua kuolemaan.”

Tapaus herättää huolta tekoälyn eettisyydestä ja turvallisuudesta. Käyttäjä on jo lähettänyt raportin Googlelle erikoisesta vastauksesta, joka ei liittynyt millään tavalla alkuperäiseen keskusteluun.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tekoäly tuottaa eettisesti kyseenalaisia tai jopa vaarallisia vastauksia. Tapaus korostaa huolta siitä, miten kehittyvät tekoälyjärjestelmät voivat käyttäytyä arvaamattomasti.

Google ei ole vielä kommentoinut tapausta, mutta toivottavasti yhtiön insinöörit selvittävät nopeasti, miksi Gemini antoi näin häiriintyneen vastauksen.

Tekoäly ei korvaa luovuutta pelikehityksessä, sanoo Take-Two:n toimitusjohtaja Kommentit pois päältä artikkelissa Tekoäly ei korvaa luovuutta pelikehityksessä, sanoo Take-Two:n toimitusjohtaja

Take-Two Interactive -konsernin toimitusjohtaja on torjunut huolen siitä, että voisi mullistaa pelikehityksen. Vaikka Zelnick tunnustaa tekoälyn nopean kehityksen ja sen kyvyn tuottaa toimivaa koodia, hän korostaa, että ihmisen luovuus on edelleen menestyksekkään pelikehityksen kantava voima.

Zelnick näkee tekoälyn voimakkaana työkaluna eikä ihmisen kekseliäisyyden korvikkeena. Hän uskoo, että tekoäly voi virtaviivaistaa toistuvia tehtäviä ja parantaa luovaa prosessia, jolloin kehittäjät voivat keskittyä innovatiivisiin ideoihin ja mukaansatempaaviin pelikokemuksiin. Hän kuitenkin varoittaa arvioimasta tekoälyn kykyjä liian korkealle ja väittää, että se ei pysty itsenäisesti hahmottelemaan ja toteuttamaan monimutkaista visiota, jota todella uraauurtava peli vaatii.

Vaikka jotkut alan asiantuntijat spekuloivat tekoälyn mahdollisuudella automatisoida pelikehityksen osa-alueita, Zelnick pysyy optimistisena ihmiskyvyn roolin suhteen. Hän väittää, että tekoälyyn perustuvat työkalut tulevat yhä helpommin saataville, tasoittaen näin kehittäjien mahdollisuuksia kaikissa kokoluokissa. Lopulta pelin menestys riippuu sen ihmisten luomien ainutlaatuisten luovien näkemysten ja toteutuksen.

Zelnickin näkemys on linjassa perinteisen pelikehityksen lähestymistavan kanssa, joka perustuu taiteilijoiden, suunnittelijoiden, ohjelmoijien ja muiden taitavien ammattilaisten yhteistyöhön. Vaikka tekoäly voi täydentää näitä ponnisteluja, on epätodennäköistä, että se syrjäyttäisi pelialalle tyypillisen ihmisen tekijän.