Tencent ottaa haltuun System Shock 3 -pelin kehityksen Kommentit pois päältä artikkelissa Tencent ottaa haltuun System Shock 3 -pelin kehityksen

System Shock 3

Kiinalainen pelijätti on ottamassa haltuun OtherSide Entertainmentin -projektin ja mahdollisesti myös sen jatko-osan.

OtherSide Entertainment varmisti asian Twitter -tilillään. System Shock 3 -pelin kehitys alkoi jo vuonna 2015 ja mukana oli myös pelisarjan ensimmäisen osan tuottaja Warren Spector. Projekti ajautui kuitenkin vaikeuksiin vuonna 2018, kun pelin julkaisija Starbreeze ajautui taloudellisiin ongelmiin.

OtherSide kuitenkin irtaantui Starbreezestä vuoden 2019 alussa ja vannoi pelin kehityksen olevan puolessavälissä ja jatkuvan normaalisti. Saman vuoden syyskuussa kuitenkin huhut kehittäjien lähtemisestä alkoivat kiertelemään netissä.

Nähtäväksi jäänee jatkaako OtherSide projektin parissa vai otetaanko kehitykseen mukaan joku muu taho. Tencent on myös avaamassa ensimmäistä omaa pelistudioaan Yhdysvalloissa.

Itse System Shock -pelisarjan omistusoikeudet ovat tällähetkellä Nightdive Studiosin hallussa. Kyseinen taho on parhaillaan kehittämässä uusintoa pelisarjan ensimmäisestä osasta. OtherSidellä on ollut ainoastaan rajoitettu lisenssi jatko-osan kehitykseen.

Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio Kommentit pois päältä artikkelissa Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio

Square Enixin suosittu on liittymässä mobiilipelaamisen maailmaan Tencentin omistaman LightSpeed Studiosin kehittämänä. Studio tunnetaan muun muassa PUBG Mobilen takana olevana tiiminä ja on viime aikoina laajentunut perustamalla uuden Japan Studion, jossa työskentelee esimerkiksi Dragon's Dogman ohjaaja Hideaki Itsuno.

FFXIV mobiiliversiona: uskollinen alkuperäiselle

kuvailee tulevaa mobiilipeliä ”jännittäväksi laajennukseksi rakastetulle pelisarjalle”, joka säilyttää alkuperäisen pelin tarinan ja taistelumekaniikat mutta tuo ne mobiililaitteille sovitettuna.

Pelin tuottaja ja ohjaaja Naoki Yoshida kutsuu mobiiliversiota FFXIV”sisarpeliksi”. Hänen mukaansa peli pyrkii toistamaan alkuperäisen pelin suurenmoisuuden mobiilialustoilla ja sisältää myös elämäntapasisältöä, kuten kalastusta, Triple Triadia ja chocobo-kilpailuja. Lisäksi pelissä nähdään Disciples of the Land ja Hand -ominaisuuksia, jotka ovat olleet suosittuja alkuperäisessä versiossa.

Visuaalista laatua ja immersiivisyyttä

Mobiilipeli tulee tarjoamaan visuaalisesti vaikuttavan kokemuksen, joka sisältää Eorzean maailmasta tuttuja yksityiskohtia, kuten monipuolisen sääjärjestelmän ja vuorokaudenaikojen vaihtelun. Pelissä on yli 600 säämallia ja optimoituja hahmo- ja varustedesigneja, jotka mukailevat alkuperäistä peliä.

Julkaisuaikataulu ja testit

Pelin julkaisuaikataulua ei ole vielä vahvistettu, mutta ensimmäiset demot ovat tulossa pelitesteihin Kiinassa, ja maailmanlaajuinen julkaisu seuraa pian tämän jälkeen.

Mobiilipeli on uusi tapa kokea Final Fantasy XIV ja tarjoaa samalla uusia mahdollisuuksia laajentaa pelaajakuntaa. Seuraa uutisia tarkasti, sillä lisätietoa pelin sisällöstä ja julkaisusta odotetaan pian.

Tencent osti Back 4 Blood -pelin kehittäjän Kommentit pois päältä artikkelissa Tencent osti Back 4 Blood -pelin kehittäjän

Back 4 Blood

Kiinalainen pelijätti on ostanut -pelin kehittäjän Turtle Rock Studiosin.

Kummankin tahon mukaan kehittäjä säilyttää itsenäiset toiminnot ja Turtle Rockin nykyinen kehitystiimi jatkaa sellaisenaan. Kaupalla ei pitäisi olla vaikutusta Back 4 Blood -pelin tulevaisuuteen.

Tencent omistaa jo mm. , ja -pelifirmat. Lisäksi sillä on osuuksia , sekä -pelifirmoista.

Tencent on sijoittanut vahvasti ulkomaisiin yrityksiin viime aikoina, sillä sen kotimaa Kiina rajoittaa suuresti teknologiayrityksien toimintaa. Valtio on mm. asettanut säädöksiä siihen kuinka paljon alaikäiset voivat pelata verkkopelejä.

Back 4 Blood -zombieräiskintä on parhaillaan saatavilla PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X ja S sekä Xbox One -konsoleille, että PC:lle.