The Division -pelisarjan tulevaisuutta avattiin Division Day -lähetyksessä Kommentit pois päältä artikkelissa The Division -pelisarjan tulevaisuutta avattiin Division Day -lähetyksessä

The Division Heartland

Suositun -pelisarjan jatkosuunnitelmat julkistettiin viime yönä Ubisoftin järjestämässä Division Day -lähetyksessä, jossa julkaistiin tukkukaupalla tietoa pelisarjan tulevista julkistuksista.

Lähetyksessä juhlistettiin moninpelivetoisen The Division -pelisarjan seitsemättä pelivuotta. Syntymäpäivätapahtuman humussa julkistettiin -pelin viidennen pelivuoden ensimmäisen kauden sisältö ja tulevan Tom Clancy's -pelin testivaiheet sekä annettiin lisätietoja -mobiilipelistä.

Lähitulevaisuuden kuvitteellisen pandemian jälkitapahtumin sijoittuva The Division -peliuniversumi on muodostunut yhdeksi Ubisoftin merkittävimmistä ja arvostetuimmista pelisarjoista. Tämän ansiosta pelisarja laajenee uusille vesille ja tarjoaa kiehtovaa lisäpelattavaa monella eri alueella.

The Division 2

The Division 2 -pelin viides pelivuosi alkaa kesäkuussa Broken Wings -kaudella ja tuo mukanaan muun muassa uuden Descent-pelimuodon. Sen testiversio on nyt koepelattavissa pc-alustan julkisilla testipalvelimilla, joissa kyseistä pelimuotoa ja sen toimivuutta testataan pelaajien kanssa. Peliin sisään 25. huhtikuuta ja 9. toukokuuta välisenä aikana kirjautuneet pelaajat saavat käyttöönsä Resident Evil -pelisarjasta tutun Leon Kennedy RPD -asusteen hahmolleen.

Neljään kauteen jaettu viides pelivuosi tuo ensimmäisenä mukanaan roguelite-pelimuodon, joka tarjoaa erilaisia haasteita sekä pelin konkareille että uusille pelaajille. Manhunt-tehtäviin on tarjolla uusia käänteitä, jonka lisäksi jatkoa tarjotaan myös Castle Settlementin uudisrakennukselle. Premium-kausikortin omistajille on luvassa Splinter Cell -teemainen asu Washingtonin ja New Yorkin läpi taisteluun.

Viidennen pelivuoden muut osat eli Puppeteers, Vanguard ja Black Diamond tarjoavat kohtaamisia muun muassa Cleaners-jengin kanssa, uusia juonenkäänteitä Rogues-liittoumaan nivoutuen sekä lopulta uuden tarinalinjan uusine tapahtumapaikkoineen. Lisäksi jokaisella pelikaudella on luvassa uusia Manhunt-tehtäviä, liigapäivityksiä ja erilaisia tapahtumia. Tarinalliseen sisältöön vaaditaan pelaajalta Warlords of New York -lisäosa.

The Division Heartland

The Division Heartland -moninpeli vie pelaajansa Yhdysvaltojen keskilänteen pois suurkaupungeista. Pandemia on tehnyt tuhojaan ympäri maata eikä keskilännen alue ole poikkeus. Keskiössä on Division-agenttien tukikohta, jossa pelaajahahmoa varustellaan, muokataan ja aseistetaan tehtävistä saaduilla tarvikkeilla ja alati kasvavalla arsenaalilla. Koska tehtävät ja niiden luonne vaihtelevat, myös pelaajien pitää sopeutua erilaisiin haasteisiin eri tarvikkein ja taktiikoin. Valittavana on eri hahmoluokkia, joiden taidot ja pelityylit vaihtelevat toisistaan.

Kiehtovaksi pelin tekee pelaajien keskinäinen pelimuoto, jossa myös tekoälyn ohjaamat ympäristöuhat ja viholliset ovat keskeisessä osassa yhteenottoa ja taisteluita. Peliä hiotaan alati ja pelaajat voivat jo nyt rekisteröityä sen tuleviin testivaiheisiin kokeilemaan pelin toimivuutta ja näin edesauttamaan sen kehitystä paremmaksi pelikokemukseksi.

The Division Heartlandin näyttävän elokuvamaisen esittelyvideon voi katsoa alta.

Pidemmän kehittäjävideon voi katsoa alta.

The Division Resurgence

Lisää The Division -herkkua on luvassa kesällä julkaistavan The Division Resurgence -mobiilipelin myötä. Se tarjoaa iOS- ja Android-pelaajille mahdollisuuden kokea The Division -pelimaailmasta tutut tahot, liittoumat ja pelityylin uudenlaisella tavalla. Peliin voi rekisteröityä ennakkoon täällä. Sen myötä saa lisätietoa pelin tulevista vaiheista sekä mahdollisuuden osallistua pelin pelaamiseen sen avautuessa.

Lisäksi suoratoistolähetyksessä kerrottiin myöhemmin tänä vuonna julkaistavista Caleb Dunne- ja Brian Johnson -keräilyfiguureista. Näiden ohella ensi vuonna on luvassa verkkosarjakuva, joka laajentaa peliuniversumin tarinaa teksasilaisen opettajan kuvakulmasta koettuna.

Tom Clancy's The Division 2 -toimintapeli on saatavana sekä PlayStation 5, PlayStation 4 , Xbox Series X ja S sekä Xbox One -konsoleille että PC:lle. Lisäksi peli on saatavilla +-palvelussa.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla Kommentit pois päältä artikkelissa Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla

Assassin's Creed Shadows

on paljastanut uusia yksityiskohtia tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin liikkumismekaniikasta. Muinaiseen Japaniin sijoittuva toimintaseikkailu esittelee kaksi erilaista päähahmoa: samuraisoturi Yasuke ja shinobi Naoe.

Pelisarjalle tyypillinen parkourmainen liikkuminen on jälleen keskeisessä roolissa. Pelaajat voivat kiivetä seinillä ja katoilla sekä tehdä hurjia loikkia tutkiessaan pelimaailmaa. Korkealta tarkkailu auttaa hahmottamaan ympäristöä ja seuraamaan vihollisia.

Ketterä liikkuminen on tärkeää niin tehtävien suorittamisessa kuin vihollisia paetessa. Erityisesti Naoe-hahmo hyödyntää taitavasti japanilaisen arkkitehtuurin yksityiskohtia liikkuessaan. Parkour on myös olennainen osa hiiviskelyä ja linnakkeisiin soluttautumista.

Pelin suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmojen animointiin ja liikkeiden sulavuuteen. Uutena elementtinä on tarttumiskoukku, joka monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia. Pelaajat voivat hyödyntää ympäristöä aiempaa luovemmin, mutta kaikkia pintoja ei edelleenkään voi kiivetä.

Assassin's Creed Shadows julkaistaan 14. helmikuuta 2024 :lle, /S:lle, :lle ja :lle. Lisäksi peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun 12. marraskuuta 2024 alkaen. Pelin ennakkoon tilaaville luvassa bonustehtävä. Pelin ikäraja on PEGI 18.