The Walking Dead sarja tulee päätökseen – jatkoa luvassa spin-offin muodossa Kommentit pois päältä artikkelissa The Walking Dead sarja tulee päätökseen – jatkoa luvassa spin-offin muodossa

The Walking Dead

Suosittu zombiesarja on tulossa päätökseen 11. kauden muodossa. Aiheesta kertoi ensimmäisenä Variety -sivusto.

Kauden on määrä alkaa ensi vuoden lopulla ja jatkua aina vuoden 2022 loppuun asti. Jaksoja kaudessa on yhteensä 24.

Luvassa on kuitenkin uusi, vielä nimetön spin-off sarja, joka käynnistyy alustavasti vasta vuonna 2023. Se keskittyy Darylin ja Carolin hahmoihin ja pääosissa nähdään tutut Norman Reedus ja Melissa McBride.

The Walking Dead, ja tulevan nimettömän sarjan lisäksi tuloillaan on -sarja, jonka ensimmäinen jakso nähdään lokakuun 4. päivä. Kaikki sarjat perustuvat samaa nimeä kantavaan sarjakuvasarjaan, jonka taustalla ovat Robert Kirkman, Tony Moore ja Charlie Adlard.

Netflix osti kotimaisen mobiilipelien kehittäjän Next Gamesin Kommentit pois päältä artikkelissa Netflix osti kotimaisen mobiilipelien kehittäjän Next Gamesin

Netflix x Next Games

on ostanut suomalaisen mobiilipelikehittäjä Next Gamesin 65 miljoonan euron hintaan. tunnetaan mm. sekä -mobiilipeleistä.

Vuonna 2013 perustetussa yhtiössä työskentelee 120 työntekijää. Next Gamesin on tarkoitus toimia Netflixin keskeisenä pelistudiona ja kasvattaa firman pelikatalogia.

Netflix osti ensimmäisen pelistudionsa syksyllä 2021. Kyseessä oli yhdysvaltalainen Oxenfree -seikkailupelin kehittäjä Night School Studio.

Suomalainen Cloud4VR solmi globaalin jättikaupan – aloittaa maailman suurimman virtuaalisen esports-pelin jakelijana Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalainen Cloud4VR solmi globaalin jättikaupan – aloittaa maailman suurimman virtuaalisen esports-pelin jakelijana

Cloud4VR

Korona-pandemian aikana perustettu aloittaa maailman suurimman virtuaalisen -esports-pelin jakelijana. Futuristista värikuulapeliä tullaan jatkossa pelaamaan suomalaisyhtiön alustan kautta yhteensä 600:ssa virtuaalisessa pelipuistossa maailmanlaajuisesti.

”Peliä pääsee jatkossa pelaamaan ainoastaan alustamme kautta virtuaalisissa pelipuistoissa aina Honolulusta Berliiniin. Sopimuksen arvo perustuu viimekädessä siihen, kuinka paljon peliä pelataan, joten sen arvoa on vaikea arvioida tarkasti vielä tässä vaiheessa. Arvio kuitenkin on, että peliä pelaavat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Kun saimme jo näin alussa tämän tason sopimuksen aikaseksi, aavistimme oikein, että kyse on poikkeuksellisen hyvästä liikeideasta”,

kertoo yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Jan Hursti

Cloud4VR ratkaisee pelistudioiden keskeisen ongelman

Pelialalla uudenlainen, pilviteknologiaan nojaava alusta tarjoaa ratkaisun peliyhtiöiden myyntiä vaivanneeseen ongelmaan: tarjolla on toistaiseksi ollut vain muutamia digitaalisia kauppapaikkoja, jotka ovat olleet vastuussa -pelien jakelusta, seurannasta ja laskutuksesta – eikä suoraa myyntiä ilman välikäsiä ole voinut juuri tehdä.

Cloud4VR:n liikeidean ydin on siinä, että VR-sisältöjen – niin pelien kuin muidenkin virtuaalitodellisuuteen perustuvien ohjelmien – jakelu ja laskutus hoituvat nyt täysin automaattisesti. Tällöin pelien lisensoinnin haasteet käytännössä poistuvat, Hursti kertoo.

”Alustamme on ikään kuin rakennettu pelien sisään, jolloin pelintekijöillä on mahdollisuus seurata pelien käyttöä sekä laskuttaa suoraan alustamme kautta. Hoidamme lisensoinnin niin, ettei pelintekijöille jää muuta tehtävää kuin lähettää pelaajille sisäänkirjautumislinkki ja kirjautua itse Cloud4VR:n pilveen. Peliä voi jakaa millä medialla tahansa eikä välissä tarvitse olla edes kauppapaikkaa. Pelit latautuvat alustamme kautta koneisiin automaattisesti ja peliä voi pelata mistä päin maailmaa tahansa. Olemme liittoutuneet maailman suurimpiin kuuluvan automaattisen laskutusyhtiön, Stripen kanssa. Tämä säästää peliyhtiöt valtavalta paperirumbalta, mikä on myös herättänyt valtavasti kiinnostusta.”

Isot toimijat sijoittavat nyt virtuaalitodellisuuteen

Hursti on ollut 10 vuoden ajan tiiviisti tekemisissä pilviteknologian kanssa ja tuotteistamassa useita digitaalisia palveluita. Hursti on tullut tunnetuksi esimerkiksi Pikseli-virtuaalipuistoista, joita löytyy tällä hetkellä niin Helsingistä, Espoosta kuin Vantaaltakin. Yritys on tuplannut liikevaihtonsa kolmena vuonna peräkkäin.

”Olisimme tuplanneet liikevaihdon neljäntenäkin vuonna ilman pandemiaa, joten virtuaalitodellisuuden voi katsoa kiinnostavan kuluttajia jo pelkän kasvun perusteella. Juuri nyt isot toimijat ovat tulleet vahvasti markkinoille. Esimerkiksi on lähtenyt mukaan virtuaalisiin pelipuistoihin, jotka perustuvat tunnettujen elokuvien ja sarjojen, kuten -sarjan ympärille. Puistoja tulee olemaan tulevaisuudessa kymmeniä – ja näkisin mielelläni alustamme myös näiden pelien jakelijana”, Hursti kertoo.

Suomelle uusi vientituote?

Uuden alustan kysyntää nostaa osaltaan myös se, että siitä ovat kiinnostuneita monet yritykset – myös pelialan ulkopuolelta. VR-sisällöissä on viime aikoina noussut esille esimerkiksi koulutus, sairaanhoito sekä viimeksi mainittu viihdeteollisuus. Suomessa alalle löytyy valtavasti potentiaalia ja osaamista – ja mahdollisuus seuraavaksi vientituotteeksi on suuri, Hursti pohtii.

”Virtuaalitodellisuutta voi hyödyntää erityisesti opetussisällöissä, koska ihminen oppii noin 70 prosenttia paremmin tekemällä kuin lukemalla. Tavallisten ihmisten elämä tulee varmasti muuttumaan, sillä esimerkiksi ajokortteja voi tulevaisuudessa ajaa kotisohvalta pelkät VR-lasit päässä. Sama näkyy myös muissa koulutuksissa: voit kuvitella laittavasi VR-lasit päähän ja tekeväsi vaikkapa palosammutusharjoituksia paikasta riippumatta. Harjoitusohjelman voi alustamme kautta jakaa tuhansille palolaitokselle ympäri maailmaa. Tämän vuoksi virtuaalikoulutus on todella kasvava ala globaalisti. Ohjelmat suunnitellaan aivan samalla tavalla kuin VR-pelitkin, johon Suomessa löytyy vahvaa osaamista.”