Kaikki N64-fanit, huomio! Uusi kirja, N64: A Visual Compendium, Bitmap Booksilta, sukeltaa syvälle rakastetun konsolin maailmaan, joka toi Nintendoon 3D-pelaamisen aikakauden.
Tämä 436-sivuinen kunnianosoitus tarjoaa upeita visuaalisia elementtejä yhdessä oivaltavan tekstin kanssa, tutkien N64-konsolin kuuluisimpia pelejä kuten Mario 64 ja The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Kirja syventyy myös vähemmän tunnettuihin näkökohtiin, kuten Expansion Pak – ja 64DD-lisäosiin.
Avainkehittäjien, kuten Kev Baylissin (ex-Rare) ja Julian Eggebrechtin (Factor 5), haastattelut tarjoavat ainutlaatuisia näkökulmia N64:n kehitykseen ja historiaan.
Vaikka jotkut saattavat väittää, että N64:n grafiikat eivät ole ikääntyneet yhtä tyylikkäästi kuin aikaisemmat 2D-konsolit, kirja tunnustaa sekä alustan graafiset rajoitukset että sen kiistattoman vaikutuksen pelimaailmaan. Alkaen mullistavasta ohjaimen suunnittelusta aina valikoimaan ylistettyjä pelejä, N64 pysyy merkittävänä luvuna pelihistoriassa.
N64: A Visual Compendium on saatavilla nyt Bitmap Booksilta hintaan €35,95.
Tänään pokemon-kouluttajat ympäri maailman juhlivat merkittävää tapahtumaa – Pokemon Stadiumin 25-vuotispäivää! Peli julkaistiin Japanissa 30. huhtikuuta 1999, ja täytyypäs todeta, että kyseessä ei ollut vain videopeli, vaan mullistava askel koko Pokemon-franchisessa.
Aikaisemmin Pokemon-taistelut olivat rajoittuneet käsikonsolien, kuten Game Boyn, kaksiulotteiseen pikselöityyn maailmaan. Pokemon Stadium kuitenkin herätti rakastetut taskuhirviöt eloon Nintendo 64:llä, esitellen pelaajille ensimmäistä kertaa upeat 3D-grafiikat. Charizardin näkeminen kolmiulotteisena näytöllä tai Thunderbolt-iskun voiman todistaminen täydessä 3D:ssä oli vaikuttava kokemus pelaajille.
Mutta Pokemon Stadium ei ollut pelkästään visuaalinen päivitys. Se tarjosi aivan uuden tavan kokea Pokemon-taistelut. Pelaajat pystyivät siirtämään rakkaat Pokemon-tiiminsä suosituista Pokemon Red, Blue ja Yellow -versioista taistelemaan Stadiumin erilaisissa turnauksissa. Tekoälyvalmentajien ja salijohtajien kohtaaminen dynaamisessa 3D-stadion-ympäristössä lisäsi verrattomasti jännitystä ja uppoutuvuutta perinteisiin pikselitaisteluihin nähden.
Peli tarjosi myös monipuolisesti erilaisia taisteluvaihtoehtoja vastaamaan pelaajien mieltymyksiä. Yksittäistaisteluista aina kaoottisiin nelinpelaajien joukkueturnauksiin oli kaikille pelityyleille sopivaa haastetta. Kilpailuhenkisille kouluttajille Salijohtajien linnake tarjosi vaikean koetuksen, joka huipentui mittelöön legendaarisen Mr. Fujin kanssa.
Taisteluiden lisäksi Pokemon Stadium tarjosi pelaajille runsaasti oheistoimintoja. Minipelit olivat hauska vaihtelu ja tarjosivat erilaisia haasteita, kuten Poke Pallojen heittoa maaleihin tai labyrintin selvittämistä Pikachu-hahmona. Stadion sisälsi myös kattavan Pokemon-vuokrausjärjestelmän, jonka avulla pelaajat saattoivat kokeilla erilaisia tiimejä ilman omien Pokemonien siirtämistä.
Pokemon Stadiumin vaikutus Pokemon-sarjaan on kiistaton. Se ei ainoastaan luonut pohjan tuleville Pokemon-peleille omaksua 3D-grafiikkaa, vaan se myös loi syvemmän yhteyden pelaajien ja heidän Pokemonien välille. Oli todella erityistä nähdä rakastetut otukset taistelemassa kolmiulotteisessa ympäristössä. Pokemon Stadium on edelleen arvostettu helmi sarjan historiassa.
Vielä tänäänkin Pokemon Stadiumilla on erityinen paikka monien Pokemon-kouluttajien sydämessä. Sen painotus kilpailuhenkisiin taisteluihin ja Pokemonien siirtämisen tuomaan muistoon on osoitus Pokemon-maailman kestävästä suosiosta. Joten juhlistaessamme 25-vuotispäivää, nostetaan virtuaalista hattua (tai vaikka Poke Palloa, jos ei muuta) Pokemon Stadiumin kunniaksi – pelin, joka toi Pokemon-taisteluiden jännityksen ensimmäistä kertaa valkokankaalle.
Huonoja uutisia Garry's Modin pelaajille: Facepunch Studios, pelin kehittäjä, on ilmoittanut poistavansa kaiken Nintendo-aiheisen sisällön Steam Workshopista saatuaan asiasta takedown-pyynnön Nintendolta itseltään.
Uutinen on yllättävä, sillä Garry's Modissa on ollut valtava määrä Nintendo-aiheista sisältöä lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Aseistaen Marioista aseiksi muuttuneisiin waluigi-hahmoihin nämä modit ovat olleet olennainen osa tämän hiekkakastipelin omalaatuista viehätystä.
Facepunch Studios tunnusti takedown-pyynnön oikeutuksen ja korosti, että Nintendolla on omistusoikeus hahmoihinsa. Studio myös tiedotti pitkällisestä poistoprosessista:
”Meillä on käytävä läpi 20 vuoden ajalta ladattua sisältöä.”
He vetosivat moddereihin pyytäen apua Nintendo-aiheisen sisällön poistamisessa.
Nintendon omistamiensa oikeuksien tiukasta puolustamisesta on olemassa pitkä historia. Pelkästään kuluneena vuonna yhtiö on ryhtynyt oikeustoimiin Palworldin Pokemon-modeja, suosittua Switch-emulaattoria ja Nintendo 64:lle tehtyä Portal-pelin uudelleenkäynnistystä vastaan, joka käytti virallista Nintendo 64 SDK:ta. Vaikka sisällön poistaminen ei ole täysin odottamatonta, herättää ajoitus kysymyksiä. Miksi Nintendolta kesti niin kauan puuttua asiaan sisältöön, joka on ollut kaikkien saatavilla useita vuosia?
Poistettavan sisällön määrä on häkellyttävä. Nopea haku Steam Workshopista paljasti yli 5500 Mario-aiheista sisältöä, 1200 luigi-aiheista sisältöä ja satoja lisää Zelda-, kirby- ja Waluigi-hahmoihin liittyen. Tämä poistaminen on merkittävä takaisku Garry's Modin moddaajayhteisölle.
Vaikka syyt Nintendon äkilliselle toiminnalle ovat edelleen epäselvät, vaikutukset ovat kiistattomat. Pelaajat eivät voi enää luoda skenaarioita, joissa esiintyvät heidän suosikki-Nintendo-hahmonsa Garry's Modissa. IGN on ottanut yhteyttä Nintendoon kommentoidakseen asiaa.