Uusi tapa pelata shakkia – Arvostelussa Super X Chess Kommentit pois päältä artikkelissa Uusi tapa pelata shakkia – Arvostelussa Super X Chess

Super X Chess (PC/Steam)

5.5 / 10
Hyvää Uudistus perinteiseen peliin toimii. Peli toimii myös kasuaalina low stress shakkipelinä kaltaiselleni aloittelijalle. Huonoa Steam ja premium ei ole ehkä paras mahdollinen formaatti tämäntyyppiselle pelille ja varsinkaan kehittäjän ensimmäiseksi julkaisuksi, koska moninpelistä ei löydy pelaajia. Suoraan ip:n/steam-tunnuksen kanssa pelaamisen vaihtoehto puuttuu. Hostaus ainoa vaihtoehto. Yleisesti Raikas uudistus perinteiseen peliin ja peruspelinäkin mukavaa ajanvietettä, joka kärsii lajityypilleen väärän formaatin valinnasta.

Nykymuotoinen shakki kehitettiin 1400-luvulla Italiassa ruudukkopohjaisesta shakkimaisesta pelistä, jonka alkuperästä kiistellään yhä. Tuore näkemys shakin säännöstöön on, Frozenbyte :ssa muun muassa 2 :n ja Shadwen :n parissa työskennelleen, Miika Pihkala ;n kehittämä Super X Chess, jonka kantavana ideana on nappuloiden liikeratojen muuttaminen yhdistämällä niitä. Esimerkiksi hevonen voi liikkua yhdistettynä torniin samalla tavalla. Jujuna on, että jos menetät yhdistetyn nappulan, on menetys kaksin verroin merkittävämpi. Lähetin ja tornin yhdistäminen taas tekee kuningattaren ja kahden saman nappulan yhdistäminen laajentaa niiden liikeratoja. Kuningasta taas ei voi yhdistää muihin nappuloihin.

Minä en ole hyvä shakinpelaaja. Itse asiassa olen aivan surkea siinä. Tunnen kuitenkin pelin säännöt, josta lienee vähän apua ja tekoälyä saa parhaiten arvioitua alimmilla tasoilla. Hyvän pelaajan tekoälyn ohjelmointi on paljon helpompaa kuin huonon pelaajan. Alimpien tasojen pelaajalla on taipumus pelata samalla tavalla useimmilla pelikerroilla, joten se on helppo voittaa perusturvallisella pelillä. Aloitukset ovat hyvin helposti odotettavissa olevia selviä virheitä. Ylempien tasojen tekoälyn mekaniikkaa en osaa arvioida, mutta alempien tasojen perusteella tekoäly on hyvin samankaltainen kuin muissa vastaavissa shakkipeleissä.

Peli ei kuitenkaan myy itseään tekoälyllä, vaan uudenlaisella pelimoodilla, joten selkein puute joka tulee vastaan on kaverin kanssa verkossa pelaamisen puuttuminen. Pelissä ei tällä hetkellä ollut juuri muita verkossa pelaavia, joten kaverin kanssa pelaaminen olisi teoriassa helppoa, koska peliin ei tunge muita. Kuitenkin, jos mukana on yksikin etsimässä verkkopeliseuraa, ehtii tämä todennäköisesti hypätä peliin ennen kaveria. Peli hyötyisi myös jonkinlaisesta ranking -listasta, joka lisää tunnetta siitä, että kilpapeliksi ymmärrettävästä pelistä puuttuu jotain oleellista. Kaikesta huolimatta konsepti on ehdottomasti jatkokehittelyn arvoinen ja hyötyisi esimerkiksi selainpohjaisuudesta ja f2p -mallista enemmän kuin nykyisestä.

Kommentoi

Humble Bundlen uusi paketti tarjoaa pelattavaa kavereiden kanssa Kommentit pois päältä artikkelissa Humble Bundlen uusi paketti tarjoaa pelattavaa kavereiden kanssa

Warhammer: End Times - Vermintide

Pilkkahintaisista pelipaketeista tunnettu tarjoilee uusimmassa Dream Teams -pelipaketissaan co-op pelejä kuten Warhammer: End Times – Vermintide Collector’s Edition, Deluxe Edition sekä Survive the Nights.

  • Maksamalla ainoastaan euron saat Carnage: Extinction -pelin.
  • Jos maksat 8,97 euroa saat aiemman lisäksi myös Warhammer: End Times – Vermintide Collector’s Edition, sekä 2: Complete Story -pelit.
  • Mikäli maksat vähintään 10,96 euroa saat kaikkien edeltämainittujen lisäksi myös Deluxe Edition ja Survive the Nights -pelit.

Paketti on ostettavissa Humble Bundlesta aina lokakuun 8. päivään asti. Kaikki pelit ovat Steam -koodeja :lle. Osa peleistä toimii myös OSX ja Linux -alustoilla.

Kommentoi

Game Music Collective esiintyy Helsingin juhlaviikoilla – pelimusiikkialbumi tuloillaan Kommentit pois päältä artikkelissa Game Music Collective esiintyy Helsingin juhlaviikoilla – pelimusiikkialbumi tuloillaan

Game Music Collective

Helsinkiläinen pelimusiikkiorkesteri Game Music Collective on aloittamassa suomalaisen pelimusiikkialbumin äänityksiä ja orkesteri esiintyy elokuussa Helsingin juhlaviikoilla.

”Pelimusiikki on rakettimaisessa nosteessa ja sitä kuultiin laajasti esimerkiksi olympialaisten avajaisissa”, kommentoi Game Music Collectiven perustaja ja sellisti Lukas Stasevskij. ”Olemme koronasta huolimatta pitkään valmistelleet massiivista kulttuurihanketta, jonka keskiössä on suomalainen pelimusiikki. Alkuvalmistelujen jälkeen pääsemme vihdoin studioon ja konserttilavalle Helsingin musiikkitaloon.”

Game Music Collective sai viime vuonna Kordelinin säätiöltä yhden suurille kulttuurihankkeille tarkoitetuista kaksivuotisista apurahoista. Sen avulla syntyy suomalaisen pelimusiikin parhaimmistoa esittelevä äänite, julkaisukonsertti ja musiikkivideoita kaikkiaan jopa 50 muusikon voimin. Koronarajoitusten takia äänityksiä on jouduttu siirtämään useita kertoja, mutta nyt ne vihdoin alkavat 9. elokuuta.

Äänitteelle ja konserttien settilistalle päätyy kattava valikoima suomalaista pelimusiikkia mm. Supercelliltä, Remedyltä, Roviolta, Housemarquelta, Fingersoftilta ja monilta muilta merkittäviltä pelistudioilta. Musiikkia tullaan kuulemaan useista hittipeleistä, kuten Alan Wake, Angry Birds, Clash of Clans, Hill Climb Racing, ja 2. Hankkeen musiikki on tunnettujen suomalaisten pelimusiikin säveltäjien käsialaa. Heitä ovat mm. Petri Alanko, Ari Pulkkinen, Toni Sarell ja Ilmari Hakkola.

Lopullinen kappalelista tullaan vahvistamaan myöhemmin ja tavoitteena on, että äänite tullaan julkaisemaan syksyllä 2021.

Game Music Collective esiintyy osana Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa 23. elokuuta Helsingin Musiikkitalossa. Konsertti on tulevan albumin lähtölaukaus ja ennakkoesitys. Se ei jätä ketään kylmäksi olipa kyseessä suomalaista pelialaa arvostava pelaaja tai upeasta live-musiikista nauttiva kuulija. Kansainvälisiä pelimusiikin klassikoita ei myöskään konsertissa unohdeta. Lisätietoja tapahtumasta ja lipunmyynti löytyy täältä.

Kommentoi