Välimallin hiekkasurffailua täynnä A-luokan ideoita, mutta B-luokan toteutuksella – arvostelussa Atlas Fallen Kommentit pois päältä artikkelissa Välimallin hiekkasurffailua täynnä A-luokan ideoita, mutta B-luokan toteutuksella – arvostelussa Atlas Fallen

Atlas Fallen

Atlas Fallen (PlayStation 5)

5 / 10
Hyvää Kiehtova idea ja maailma. Kustomisointi. Avoimessa maailmassa on toki aina kiva "perseillä" menemään vapaasti. Huonoa B-luokan toteutus. Ympäristö toistaa liikaa itseään. Atlas Fallen on täynnä A-luokan ideaa kiinnostavasta konseptista lähtien, mutta toteutuksessa ollaan päätetty mennä täysin B-luokan linjalla

on Saksalaisen Deck13 Interactive -kehitystiimin luoma toimintaroolipeli, ja sen julkaisusta on vastannut . Aavikoitunut Atlas on maailma, josta ankara jumala on tehnyt armottoman leikkikenttänsä ja siinä sivussa orjuuttanut lähes koko ihmiskunnan. Ihmisiltä on viety kodit, arvokkuus ja jopa nimi. Vain aurinkokuninkaan uskolliset palvelijat saavat nauttia jonkinlaisesta paremmasta elämästä.

Pelaajan ohjastama nimetön on yksi monista kurjan kohtalon kokeneista selviytyjistä, kunnes hän löytää jotain voimaannuttavaa ja merkityksellistä. Taianomaisen taisteluhansikkaan myötä nimetön soturi saa voimia, joista tavallinen kuolevainen ei osaa edes haaveilla. Taikavoimalla vahvistettava ja kohennettava varustelu tekee soturista vahvemman, kyvykkäämmän ja kestävämmän. Näin taistelu turmiollista jumalaa ja tämän kätyreitä vastaan voi alkaa.

Atlaksen maailma ei kuitenkaan ole täynnä tyhjyyttä ja autioituneita alueita, sillä jumalansa luomat hirviöt vaanivat varomatonta kulkijaa milloin missäkin. Olipa kyse tavanomaisemmista pienpedoista tai suuremmista hirvityksistä, pelaajan on oltava varuillaan ja aina valmis taisteluun. Etenkin legendaariset ja jättiläismäiset suurhirviöt tyrmäävät varomattoman soturin hetkessä. Onneksi taisteluhanska antaa suuria voimia ja antaa näin pelaajalle mahdollisuuden kukistaa suuretkin hirviöt.

Sankarihahmoksi nouseva nimetön saakin avukseen muita kansalaisia, kun toivo paremmasta huomisesta kasvaa. Tämä kuitenkin vaatii paljon työtä, tutkimista ja vaarojen kohtaamista. Monet varustelun parantamiseen vaaditut raaka-aineet ovatkin haasteiden ja taisteluiden takana, eikä mikään kehitysaskel aseistuksen kohentamisessa tule ilmaiseksi.

Atlas Fallen

Atlas Fallen on kolmannen persoonan toimintaroolipeli, joka ei yritä keksi ruutia uudelleen oikeastaan missään määrin. Pelaaja kohtaa erilaisia ”vihulaisia” ja haasteita, mutta pelin taistelujärjestelmä voi tuntua paikoin hyvinkin ennalta arvattavalta. Gauntlet, pelaajan taika-ase, muuntuu kolmeksi erilaiseksi aseeksi: voimakkaaksi, mutta hitaaksi vasaraksi; nopeaksi, mutta vähemmän tehokkaaksi ruoskaksi ja nopeiksi nyrkkeilyhanskoiksi lähitaisteluun. Vaikka aseen muokkaamista maagisilla kivillä korostetaan, ne tuntuvat usein enemmän lisäelementiltä kuin keskeiseltä osalta pelikokemusta.

Momentum-mekaniikka lisää kiinnostavaa syvyyttä peliin, mutta sen toteutus jättää toivomisen varaa. Pelaajan on tasapainoteltava momentuminsa ja terveytensä välillä, mikä voi tuntua haastavalta. Ja on se kyllä kieltämättä myös hieman sekavaakin puuhaa

Atlas Fallenin maailma on jaettu suuriin ”hiekkalaatikoihin”, mikä tekee tutkimisesta ja seikkailusta houkuttelevaa. Atlas Fallen lainaa elementtejä varmastikin useista suosituista peleistä, luoden ympäristöjä, jotka kutsuvat pelaajaa tutkimaan ja löytämään piilotettuja aarteita. Yksityiskohdat, kuten luurankorykelmät, lisäävät syvyyttä pelimaailmaan ja kertovat hiljaisia tarinoita aavikon asukkaiden kohtaloista.

Yksityiskohtia tutkiessaan selväksi kuitenkin käy Atlas Fallenin tietynlainen karuus. Tekstuurit ovat kauempaa katsottuna ihan ok, tasoa, mutta läheltä niitä tutkiessaan käy äkkiä selväksi, että ne ovat todella hätiköiden kyhättyjä ”välimallin” mallinnuksia.

Samat pätee Atlas Fallenin äänimaisemiin. Ideat ovat hyviä, mutta toteutuksessa on menty päin rölli-metsää, ja pahasti.

Atlas Fallen on peli jossa on paljon potentiaalia, mutta joka kompastelee useissa toteutuksen osa-alueissa. A-luokan ideat on päätetty toteuttaa B-luokan tasolla. Se tarjoaa pelaajalleen hetkiä suuren seikkailun tunteesta, mutta jättää myös toivomisen varaa monilla osa-alueilla. Suosittelemme pelaajille, jotka nauttivat autiomaaseikkailuista ilman sen suurempia ”laatustandardeja” ja haluavat kokea uudenlaisen, kuitenkin ihan mielenkiintoisen tarinan. Muille pelaajille saattaa löytyä parempia vaihtoehtoja muualta. Etenkin tässä hintaluokassa.

Atlas Fallen on saatavilla ja sekä S -konsoleille että :lle.

Ilmaista scifi-trilleriä ja post-apokalyptista melankolisiaa Epic Games Storesta Kommentit pois päältä artikkelissa Ilmaista scifi-trilleriä ja post-apokalyptista melankolisiaa Epic Games Storesta

INDUSTRIA

tarjoilee jälleen ilmaista ja tällä viikolla luvassa on kaksi tunnelmallisesti erilaista peliä: scifi-räiskintäseikkailu ja synkkä roolipeliseikkailu . Kiirehdi kuitenkin, sillä diili on voimassa vain 2. toukokuuta asti.

INDUSTRIA

INDUSTRIA vie sinut kylmän sodan Berliiniin mystiseen rinnakkaisulottuvuuteen. FPS-pelissä tunnelma on tiivis ja vastassa on tappajakoneita. Jos kaipaat aivoja raastavaa toimintaa, on INDUSTRIA sinun juttusi. Voit ladata pelin ilmaiseksi täältä.

LISA: The Definitive Edition

LISA: The Definitive Edition puolestaan tarjoaa synkän ja humoristisen tarinan post-apokalyptisessä maailmassa. Siinä ohjataan tappelupukaria nimeltään Buddy, joka etsii kadonnutta tytärtään armottoman maailman läpi. Peli on tunnettu haastavista taisteluistaan ja synkästä tunnelmasta. Voit ladata pelin ilmaiseksi täältä.

Assassin’s Creed saapuu For Honorin maailmaan Kommentit pois päältä artikkelissa Assassin’s Creed saapuu For Honorin maailmaan

For Honor x Assassin's Creed

For Honorin kahdeksannen pelivuoden ensimmäinen kausi saa uutta puhtia, kun salamurhaaja Ezio Auditore liittyy mukaan taisteluun. Tämä on ensimmäinen kerta kun For Honorin maailmassa nähdään sankari toisesta pelisarjasta. Ezio tuo mukanaan ikonisen loikkahyökkäyksensä ja ainutlaatuisen taistelutyylinsä, jotka varmasti piristävät Peacekeeper-hahmon pelaamista.

Uuden sankariskinin lisäksi For Honorissa alkaa tänään Assassin's Creed -aiheinen tapahtuma, jossa temppeliritarit ja salamurhaajat ottavat mittaa toisistaan. Tämä tuo peliin uutta jännitystä ja taktisia mahdollisuuksia, kun panssaroituneet ritarit kohtaavat nopeita ja ketteriä salamurhaajia.

Muita päivityksen mukana tulevia ominaisuuksia ovat:

  • Uusia haarniskavaihtoehtoja ritareille ja viikingeille
  • Uudistettu katedraalikenttä
  • Seuraava hero fest -juhlallisuus toukokuun puolivälissä
  • Hyper duel -tapahtuma 23. toukokuuta
  • Asu- ja efektipäivityksiä toukokuun alussa

on saatavana :lle, Xbox Onelle, :lle, :lle ja :lle. Peli on myös pelattavissa +-tilauspalvelussa.