Valve aikoo ryhtyä valmistamaan VR-laseja Microsoftin ja HP:n kanssa Kommentit pois päältä artikkelissa Valve aikoo ryhtyä valmistamaan VR-laseja Microsoftin ja HP:n kanssa

Valve x HP x Microsoft VR-lasit

Juuri odotetun VR-pelin julkaissut on ilmoittanut ryhtyvänsä yhteistyöhön Microsoftin ja :n kanssa, kehittääkseen uudet VR-lasit.

Vielä ei ole täysin varmaa millaiset lasit on kyseessä, mutta yhtiöt lupaavat niiden olevan seuraavan sukupolven lasit ja että ne asettavat uuden standardin VR-laseille. Toivottavaa olisi myös, että lasien hintaluokka olisi houkuttelevampi.

Valven omat Index VR-lasit ovat hintaluokaltaan sieltä suolaisemmasta päästä. Pelkät lasit maksavat 539 euroa ja koko laitteistosta joutuu pulittamaan 1 079 euroa. Lasit loppuivat nopeasti heti kun : Alyx lanseerattiin viime vuoden puolella. Pelaajat ovat saaneet odottaa uutta pelisarjan osaa jo 12 vuotta.

Eilen ilmestynyt Half-Life: Alyx tukee myös muiden valmistajien laseja kuten HTC Vive ja Oculus Rift. Myös Windows Mixed Reality -lasit ovat tuettuina ja näiden valmistajiin kuuluu myös HP.

SteamOS tulee saataville myös muiden kuin Steam Deck -käsikonsolien käyttäjille Kommentit pois päältä artikkelissa SteamOS tulee saataville myös muiden kuin Steam Deck -käsikonsolien käyttäjille

on ilmoittanut, että sen -käyttöjärjestelmä tulee pian saataville myös muiden valmistajien käsikonsolien käyttöön. Tämän uutisen myötä Lenovo julkaisee uuden Legion Go S -käsikonsolin, joka tulee ”Powered by SteamOS” -versiona. Tämä tarkoittaa, että myös Legion Go S:n käyttäjät voivat nauttia SteamOS:n sujuvasta ja käyttäjäystävällisestä käyttöliittymästä, joka on erityisesti suunniteltu -pelien pelaajille.

Valve kertoi myös, että se työskentelee SteamOS:n beta-version parissa, joka parantaa käyttöjärjestelmän yhteensopivuutta muiden käsikonsolien kanssa. Tämä tarkoittaa, että pian SteamOS voidaan ladata ja asentaa myös ei- -laitteisiin, tarjoten sen käyttäjille saman sujuvan pelikokemuksen.

SteamOS:n etuja ovat sen helppo navigointi ja yhteensopivuus laajan Steam-pelikirjaston kanssa, joten se on houkutteleva vaihtoehto erityisesti PC-pelaajille, joilla on suuri Steam-kokoelma. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia myös muiden valmistajien käsikonsolien käyttäjille, jotka haluavat hyödyntää SteamOS:n tarjoamia ominaisuuksia.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.