What Remains Of Edith Finch on rauhallinen mutta kiehtova tarina kuolevasta suvusta Kommentit pois päältä artikkelissa What Remains Of Edith Finch on rauhallinen mutta kiehtova tarina kuolevasta suvusta

What Remains Of Edith Finch on rauhallinen mutta kiehtova tarina kuolevasta suvusta

9 / 10
Hienoa Mielenkiintoinen grafiikka kauniissa ympäristöissä, jotka pyrkivat olemaan realistisia menettämättä fantasiamaista outoutta. Tympeää Hieman lyhyt ja tekemiseltä sekä varsinaiselta pelaamiselta köyhä kokemus.

Tyttö palaa takaisin lapsuudenkotiinsa, missä on tapahtunut kautta aikain traagisia menetyksiä ja kuolemia. Mutta tyttö ei tullut niitä suremaan, vaan tutkimaan ja selvittämään menneisyyttä nyt vihdoin kun hänellä avain niiden aukaisemiseen on. Hän on päättänyt jättää tulevalle jälkikasvulleen sukunsa historian tutkittavaksi. Onko suku kirottu, vai onko se kohdannut vain traagisia käänteitä alkaen siitä, kun ennen talon rakennusta perustettiin jo suvun hautuumaa.

Peli on rauhallinen kävelysimulaattori, missä mennään tiukasti ohjattuna paikasta toiseen kädestä pitäen. Paljon ei pelattavaa ole – sitä enemmän kuljeskelua. Mutta kuljeskelu ei ole tylsää. Ympäristössä on lukuisasti yksityiskohtia ja joka askeleella tarina etenee. Ajatukset ja tekstinpätkät kuullaan päähenkilön ajatuksina, mutta myös nähdään kuvalla tekstinä. Ei tekstityksenä, vaan ympäristössä kelluvana kirjoituksena. Se myös johdattaa oikeaan suuntaan, jos satut jostain syystä eksymään.

Peli keskittyy suvun eri henkilöiden elämiin – tai tarkemmin kuolinhetkiin. Vihdoin päähenkilöllä, sinulla, on avaimet aukaista kaikki talon ja suvun salaisuudet ja päästä tarkastelemaan niitä. Pelaajana pääset niitä hetkiä pelaamaan. Eri tarinoissa on erilaisia pelimekaniikoita. Yhdessä hypit kissana jahdaten puun oksilla lintua kun taas toisessa olet töissä kalatehtaalla oikealla kädellä leikatessa kaloja ja vasemmalla pelatessasi mielikuvitusvideopeliä. Välillä olet vauva, joka telekineettisesti leikkii kylpyammeessa kun taas yhdessä olet bunkkerissa piileskelevä ukko jolla on tapana syödä säilykehedelmiä. Jokaista tarinaa kuitenkin yhdistää yksi ja sama tekijä – ennenaikainen kuolema.

Eri tarinoissa on aina omanlaisensa pelimekaniikka, vaikka pohjimmiltaan ne ovat samankaltaisia ohjaustuntumaltaan. Vaihtelua on runsaasti, vaikka itse pelattavaa köyhänlaisesti. Pelin idea onkin olla paremminkin visuaalinen novelli kuin sorminäppäryyttä, reaktiokykyä tai taitoa vaativa videopeli. Tässä peli onnistuu todella hyvin. Yhdessä illassa läpäistävä peli ei ehdi kyllästyttämään ja tarina, ympäristöt, värikäs realismiin pyrkivä mutta oudon satumainen grafiikka on ääninäyttelyä myöten todella miellyttävä paketti.

Pelillä on myös uudelleenpeluuarvoa pelisaavutusten metsästäjille, sillä tarinoihin pääsee palaamaan uudelleen pelin läpäistyä sukupuunmuotoisessa valikossa.

Hetken tauko toiminnasta, räiskinnästä ja menosta on mitä tarjoilee. Ja sen se tekee hyvin.

Rainbow Six Siege kokee ennennäkemättömän uudistuksen: luvassa Siege X Kommentit pois päältä artikkelissa Rainbow Six Siege kokee ennennäkemättömän uudistuksen: luvassa Siege X

Rainbow Six Siege

on ilmoittanut merkittävästä uudistuksesta -peliin nimeltä Siege X. Tämä päivitys kuvataan pelin historian suurimmaksi muutokseksi, joka tuo mukanaan uutta taktista pelattavuutta, graafisia ja äänipäivityksiä sekä muita parannuksia.

Siege X ei ole Rainbow Six Siege 2, vaan laaja päivitys nykyiseen peliin. Sen tarkoituksena on valmistaa kilpailullinen moninpeli toiselle vuosikymmenelleen live-palveluna. Ubisoft aikoo paljastaa lisätietoja Siege X:stä 13. maaliskuuta järjestettävässä Siege X Showcase -tapahtumassa.

Rainbow Six Siege on kokenut merkittävän muutoksen joulukuun 2015 vaikeasta julkaisustaan. Peli on noussut yhdeksi videopelien historian dramaattisimmista käänteistä Final Fantasy 14:n ja No Man's Skyn rinnalla. Viimeisen vuosikymmenen aikana Rainbow Six Siege on osoittautunut luotettavaksi tulonlähteeksi Ubisoftille, erityisesti yhtiön kohdatessa haasteita muiden live-palvelupelien kanssa.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege on saatavilla -, -, - ja -konsoleille sekä :lle. Pelin ikäraja on PEGI 18.

Legendaarinen Mai Shiranui liittyy Street Fighter 6 -pelin hahmokaartiiin Kommentit pois päältä artikkelissa Legendaarinen Mai Shiranui liittyy Street Fighter 6 -pelin hahmokaartiiin

SNK:n suosittu hahmo Mai Shiranui on nyt pelattavissa :ssa. Uusi päivitys tuo mukanaan myös muita uudistuksia.

Mai Shiranui, SNK:n taistelupeleistä tuttu tulinen naissoturi, on liittynyt Street Fighter 6:n monipuoliseen hahmovalikoimaan. Tämä on vasta toinen kerta Street Fighter -sarjan historiassa, kun peliin tuodaan vierashahmo toisesta pelisarjasta.

Mai tuo mukanaan ainutlaatuisen yhdistelmän -pelin tyyliä ja modernia Street Fighter -liikehdintää. Hänen taistelutekniikoihinsa kuuluvat tuliset ammukset, syöksypotkut, pyörähdysliikkeet ja lohikäärmeisku. Nopea ja tehokas taistelutyyli tekee Maista mielenkiintoisen lisäyksen pelin ottelijakaartiin.

Pelaajat voivat hankkia Main joko toisen vuoden kausikortin kautta tai ostamalla hänet pelin sisäisellä valuutalla. Hahmo on saatavilla kahdella eri asulla: klassisella Fatal Fury -tyylillä ja tulevaan Fatal Fury: City of the Wolves -peliin perustuvalla vaihtoehtoisella asulla.

Päivitys tuo mukanaan myös muita uudistuksia, kuten uuden erikoisvastuksen Battle Hub -pelitilaan, pelitasouudistuksia ja uusia suorituskohtaisia palkintoja.

Street Fighter 6 on saatavilla , , ja S -konsoleille sekä :lle. Pelin ikäraja on PEGI 12.