Roolipelaamislähetyksiä tekevä Critical Role saa omat miniatyyrihahmonsa syksyllä Steamforged Gamesin julkaisemana. Laatikoita on kaksi; toinen Vox Machina -aiheinen, toinen Mighty Nein. Yhteensä erilaisia hahmoja tulee 16 kappaletta. Suositushintaa Euroissa paketille on 35 killinkiä. Pakkaukset ilmestyvät 23. elokuuta.
Vox Machina pakkaus sisältää seuraavat miniatyyrit:
Pike Trickfoot, the Gnome Cleric
Keyleth, the Half-Elf Druid
Percival “Percy” Fredrickstein Von Musel Klossowski de Rolo, the Human Gunslinger
Grog Strongjaw, the Goliath Barbarian
Scanlan Shorthalt, the Gnome Bard
Vex'ahlia, the Half-Elf Ranger
Trinket, the Bear
Vax'ildan, the Half-Elf Rogue
Mighty Neinissä seikkailevat:
Yasha, the Aasimar Barbarian
Beauregard, the Human Monk
Mollymauk Tealeaf, the Tiefling Blood Hunter
Fjord, the Half-Orc Warlock
Nott the Brave, the Goblin Rogue
Jester, the Tiefling Cleric
Caleb Widogast, the Human Wizard
Shakäste, the Human Cleric
Miniatyyrit ovat PVC-muovia eivätkä vaadi kasaamista. Ne toimitetaan kuitenkin maalaamattomina.
Steamforged Games on julkaissut ennestään lisenssipelejä ja -miniatyyrejä sarjoille kuten Dark Souls, Resident Evil 2 ja Kickstarterissa oleva Devil May Cry.
Suomeen tänä keväänä saapunut koronavirus muutti koko valtakunnan arkea merkittävästi. Kevät onkin kulunut sosiaalisen etäisyyden merkeissä esimerkiksi etäopinnoin, etätöin ja etävappuillen. Tyrmien ja lohikäärmeiden ystävien onneksi roolipelejä on tätä nykyä melko näppärää järjestää myös etänä. Esimerkiksi Roll20-verkkosivusto tarjoaa ilmaisen alustan peleille, ja Steamistä löytyvä Tabletop Simulator ajaa myös asiansa.
Kokosimme kolme vinkkiä etäroolipelien järjestämiseen sekä pelien elävöittämiseksi että sujuvuuden lisäämiseksi. Lähtökohtaisesti Roll20 on tämän hetken etäroolipelipalveluista kattavin, sillä se on suunniteltu juurikin perinteisiä roolipelejä varten.
1. Perusta Discord-palvelin tai vastaava kommunikaatiojärjestelmä peliporukallesi
Sekä Roll20 että Steam tarjoavat sisäänrakennetun chat-ominaisuuden ja mahdollisuuden äänipuheluihin. Viestien organisoiminen on näissä kuitenkin hankalaa, ja Roll20:n sisäisen äänipuhelutoiminnon käyttäminen hidastaa pelinäkymää merkittävästi. Ääni- ja videopuheluiden kytkeminen pois päältä palvelussa pitää pelinäkymän sujuvana.
2. Hyödynnä pelipalvelusi ominaisuuksia mielikuvitusta käyttäen
Roll20 lisäsi hiljattain palveluunsa gif-animaatiotuen, joita internet on toki pullollaan. Kohtauksia on helppo elävöittää esimerkiksi liikkuvilla vihollisilla, hehkuvalla laavalattialla tai peräti dynaamisella kartalla. Fog of War -ominaisuus taas rajaa pelaajien näkemää sisältöä, jota pelinjohtaja ohjailee eri työkaluilla. Hahmot on näin helppo laittaa vaikka tiirailemaan avaimenreiästä!
Työkaluja löytyy moneen lähtöön, aina taustamusiikkisoittimesta automaattisiin nopanheittoihin. Tabletop Simulatorissa taas voi pelata vaikka Warhammer-pöytäpelejä, joten hyvännäköistä maastoa ja vihollista löytyy. Tutkimalla ja laatikon ulkopuolelta ajattelemalla pelipalvelut taipuvat moneen suuntaan pelin eduksi.
3. Käytä etäyhteyksien rajoitteita hyväksesi
Vaikka esimerkiksi käsillä puhuminen on vaikeampaa etänä, erityisesti ilman videoyhteyttä, erillään olosta on myös etua. Osaako yksi hahmoista kieltä, jota muut eivät ymmärrä? Kenties hämärä kauppias lähestyy kyseistä hahmoa tällä kielellä, jolloin dialogi on helppo käydä salassa yksityisviesteillä tai peräti eri puhekanavalla. Näin immersio kielimuurista säilyy, pelaajien on pakko kommunikoida soolopelailun sijaan ja etäyhteyksistä tulee hidasteen sijaan uusi taso peliin.
Lähdin jututtamaan miniatyyriharrastajaa ja nuorisotyöntekijää Mika Joensuuta. Hän ei ole ollut ainoastaan harrastajien keskellä tärkeä vaikuttaja Facebook-ryhmän perustajana ja ylläpitäjänä, vaan myös nuorisotyössään.
Viime kesänä 2019 hänet palkittiin elämäntyöstään peliaiheiselle ”Kultainen lohikäärme” -palkinnolla Ropeconissa, ja loppuvuodesta hän sai myös arvostetun Warhammer Heroes -palkinnon.
Kultainen lohikäärme on vuodesta 2003 alkaen vuosittain jaettava palkinto, mikä annetaan henkilölle tunnustuksena pitkäaikaisesta työstä roolipelien, miniatyyripelien, korttipelien tai lautapelien parissa tai ansiokkaasta työstä pelikulttuurin kehittymisessä tai kehittämisessä. Warhammer Heroes -palkinnon Games Workshop myöntää henkilöille, jotka ovat antaneet paljon harrastukselle.
Mielenkiintoista on, että valtamediassa, sanomalehdissä ja paikallislehdissäkin Mika on huomattu – mutta vasta nyt. Halusinkin kysyä häneltä, että mistä tämä yhtäkkinen julkisuus sekä pelaajana, että nuorisotyöntekijänä johtuu juuri nyt ja tähän aikaan.
Mika Joensuu: Suomessa nuorisotyö on ammattimaistunut viime vuosikymmenten aikana paljon ja sen merkitys yhteiskunnassa on alettu ymmärtää paremmin. Nuorisotyö on ollut myös suunnannäyttäjänä julkisten palveluiden osalta sen suhteen, miten esimerkiksi sosiaalista mediaa, digitaalisuutta ja pelillisyyttä voidaan hyödyntää palveluiden tarjoamisessa. Omalla kohdallani tämä näkyvyys on monen asian summa: tavallaan olen ollut oikea henkilö oikeaan aikaan oikeassa paikassa, mutta olen myös aktiivisesti pyrkinyt tuomaan nuorisotyötä esille mediaan sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.
Samalla kertaa on toki myös tapahtunut isoja asioita, jotka ovat ylittäneet valtakunnallisen uutiskynnyksen. Tuo Kultainen lohikäärme ja Warhammer Heroes -palkinnot ovat molemmat asioita, jotka ovat yhdistäneet sekä pelit että nuorisotyön, ja molemmat aiheet kiinnostavat lukijoita. Ja kun näkyvyyttä on saatu, sen saaminen jatkossa on aiempaa helpompaa, kun tietty kynnys on ylitetty.
Erilaista digitaalista ja perinteisempää lautapelaamista sekä roolipelaamista on jo käytetty nuorisotyössä, mutta enemmän vapaa-ajan harrastuksena. Sanotaanko vanhanaikaisesti tapana pitää lapset poissa kaduilta ja pahanteosta. Miniatyyripelien harrastaminen mielletään yleensä varsinkin harrastajiensa keskuudessa enemmän aikuisten miesten kalliiksi ajanvietoksi. Kysyinkin, että miten Mika on saanut tuon harrastuksen stereotypian käännettyä nuorisotyöhön.
Mika Joensuu: Aloitin itse asiassa sen yhdistämisen jo kauan sitten, kun 15-vuotiaana perustimme kavereideni kanssa ensimmäisen Warhammer-kerhomme paikallisissa nuorisotiloissa. Pian toimintaan alkoi osallistua myös muita, itseäni nuorempia nuoria, ja päädyin kerhon vetäjän rooliin. Nykyisin nuorisotyössä tuon kaltaisesta nuorten toisille nuorille järjestämästä toiminnasta puhuttaisiin ”nuorten omana toimintaryhmänä”. Sieltä syntyi innostus myös lähteä lukion jälkeen opiskelemaan nuorisotyötä. Opinnoissani myös hyödynsin tuota kerhon pitämistä, ja sain opinnollistettua tiettyjä tutkinnon sisältöjä siihen.
Opiskeluaikana sain myös sisällytettyä kerhon pitämisen osaksi työnkuvaani, kun tein tuntityöntekijänä ohjaajan hommia kyseisillä nuorisotiloilla. Kaiken kaikkiaan olen tehnyt yli 22 vuotta figuhommia ja nuorisotyötä. Kaikenlaiset pelit mahdollistavat paljon ohjauksen menetelmänä: sekä sosiaalisia kontakteja, että tunnetaitojen käsittelyä ja myös erilaisten taitojen oppimista ja kehittämistä.
Nuorisotyössä pystyy myös hyvin hyödyntämään omia henkilökohtaisia taitojaan ja osaamistaan ohjauksen välineenä. Itselleni pitkäaikaisena figuharrastajana siihen liittyvän toiminnan järjestäminen on ollut helppoa, mutta se on myös tavoittanut paljon sellaisia nuoria, jotka muuten nuorisotyön palveluihin eivät olisi osallistuneet.
Harrastus on toki melko kallis, mutta niin on nykyään lähes kaikki harrastukset. Olemme myös kerholle ostaneet tarvittavia tarvikkeita, minkä lisäksi olemme saaneet Hyvinkään kerhollemme paljon lahjoituksia tarvikkeisiin ja hahmoihin liittyen, joten osallistujien ei tarvitse itse hankkia omia tarvikkeitaan jos toiminta kiinnostaa.
Minua myös kiinnosti, onko Mika vaikuttanut ainoastaan enemmän paikallisesti, vai onko hänen halonsa loistanut myös laajemmalla piirillä joko tekijänä, vaikuttajana tai inspiraationa nuorisotyössä.
Mika Joensuu: Nuorisotyö on melko pieni ammattiala, joten alalla on melko helppoa olla ”tunnettu” maanlaajuisesti, jos toimii aktiivisesti erilaisissa verkostoissa tai toiminnan kehittämisessä mukana. Itse olen ollut mukana sekä digitaalisen nuorisotyön että nuorisotyöllisen pelitoiminnan ja pelikasvatuksen kehittämisessä jo pidempään, ja sitä kautta minut tiedetään melko hyvin ympäri Suomea. Nykyisin toimin nuorisopäällikkönä, minkä kautta tapaan myös muiden kuntien nuorisotoimien johtajia ja pystyn kertomaan meidän hyvistä kokemuksista eri toimintoihin liittyen. Hyvät käytännöt leviävät melko nopeasti kunnasta toiseen.
Lisäksi nuo saamani palkinnot ovat saaneet paljon näkyvyyttä mediassa, mutta sen lisäksi myös nuorisotyöhön liittyvissä kanavissa: somessa, alan lehdissä ja verkkosivuilla, mutta lisäksi minua on pyydetty puhumaan aiheesta erilaisiin seminaareihin ja tilaisuuksiin.
Lopuksi halusin vielä palata ihan pelaamisen ruohonjuuritasolle.
Mika Joensuu: Figuharrastus on ollut itsellä elämässä mukana jo yli 20 vuotta, joten harrastus on vuosien mittaan muuttanut paljon muotoaan. Joskus nuorempana tuli pelattua monta kertaa viikossa, nykyisin pelaan todella harvoin. Tällä hetkellä mieluisinta hommaa figuihin liittyen on maalaaminen, jota tulee tehtyä lähes joka päivä, ja lisäksi teen mielelläni myös harrastuksen edistämiseen liittyviä asioita (Figuprojektien vertaisryhmään liittyen, kirjastonäyttelyitä, tapahtumia jne.).
Sydäntä lähinnä on kuitenkin Warhammer 40k, ja suosikkiarmeijana pitkäaikaisin peliarmeijani Chaos Space Marines. 40k:hon itseltä löytyykin varmaan yli 10 eri armeijallista, osa isoja ja osa pieniä.
Tämänhetkinen uusi tuttavuus on myös Blood Bowl, jota olen pelannut vain pari peliä, mutta olen pelistä todella innoissani. Pelien kytkeytyminen toisiinsa ja hahmojen kehittyminen sisältää sopivasti roolipelimäisiä elementtejä.