Crytek ja Cloud Imperium Games sovintoon Star Citizen -oikeusjutussa Kommentit pois päältä artikkelissa Crytek ja Cloud Imperium Games sovintoon Star Citizen -oikeusjutussa

Star Citizen

Pelifirmat ja ovat päässee yhteisymmärrykseen -peliä koskeneessa oikeudenkäynnissä. Crytekin mukaan Cloud Imperium väärinkäytti pelimoottoria.

Jupakka alkoi viime joulukuussa kun firmat ajautuivat nokikkain pelimoottorin käytetystä lisenssistä. Crytekin mukaan moottoria oli sovittu käyttää vain yhteen peliin, mutta Star Citizen kuitenkin laajentui valtavasti käsittämättömän joukkorahoitussumman seurauksena ja eriytyi kahdeksi eri projektiksi. Crytekin mukaan yksinpeli Squadron 42 ei noudattaisi pelimoottorin lisensointia.

Cloud Imperium puolestaan vakuutteli vaihtaneensa Amazonin pelimoottoriin jo kauan sitten. Crytekin mukaan Cloud Imperium oli luvannut käyttää ainoastaan CryEngineä pelin kehitykseen. Tammikuussa Crytek kuitenkin vetäytyi ja siirsi oikeudenkäyntiä lokakuulle alkuperäisestä kesäkuun ajankohdasta.

Nyt kuitenkin yritykset ovat päässeet yhteisymmärrykseen asian tiimoilta ja oikeudenkäynniltä vältytään. Vielä ei ole varmaa joutuuko Crytek maksamaan osan tai kaiken oikeudenkäyntikuluista.

Star Citizen peli on kerännyt rahoitusta lähes 270 miljoonaa dollaria ja yli 2,5 miljoonaa pelaajaa on osallistunut pelin rahoitukseen.

Wii:llä pyörinyt peruuntunut Star Wars Battlefront III löytyi arkistojen kätköstä Kommentit pois päältä artikkelissa Wii:llä pyörinyt peruuntunut Star Wars Battlefront III löytyi arkistojen kätköstä

Lähes kymmenen vuoden etsinnän jälkeen on löydetty aivan uusi versio Radical Frontin kehittämästä Star Wars Battlefront III:sta :lle.

Moddaaja iamshaymin on julkaissut videokuvaa pelistä YouTube-kanavallaan sekä Redditin r/GamingLeaksAndRumours-foorumilla. Videon perusteella kyseessä on versio, joka on päivätty vain viikkoa ennen kuin peli peruuntui, ja se on mahdollisesti pelin viimeinen Wii-versio.

Video on Free Radicalin tekemän marraskuun 2008 trailerin uudelleenluonti. Sen on luonut ryhmä nimeltä Archive, ja sen tarkoituksena on esitellä kyseistä ”viimeistä” Wii-versiota.

iamshaymin, joka tunnetaan myös nimellä LonelyDragonModding, työskentelee -modin parissa. Kyseessä on Battlefront 2:n muunnosmodi, joka käyttää Battlefront 3:sta talteen otettuja resursseja.

Vaikka aiemmin on löydetty muutakin materiaalia ja versioita pelistä, tämä on tähän mennessä suurin löytö, ja se sisältää paljon sellaista sisältöä, jota ei ole koskaan aiemmin nähty. Tämän löydön myötä modi ja mahdollinen pelin uudelleenluominen ovat entistä todennäköisempiä.

Free Radical kehitti Battlefront III:a vuosina 2006–2008 ottaen projektin haltuunsa Pandemic Studiosilta, joka oli kehittänyt kaksi ensimmäistä peliä. Studio oli raportoidusti 99 % valmis pelin kanssa, kun se peruuntui, mikä näkyy myös yllä olevassa videossa.

-kehittäjä ajautui konkurssiin vuoden 2008 lopussa, ja se myöhemmin osti saksalainen studio . Free Radical perustettiin myöhemmin uudelleen Deep Silverin, Plaionin (ja Embracer Groupin) alaisuuteen vuonna 2021. Valitettavasti studio kuitenkin lakkautettiin vuoden 2023 lopussa.

Entisen PlayStation-toimitusjohtajan vetoomus: ”Peliteollisuuden on mietittävä tulevaisuuttaan ja vähennettävä kustannuksiaan” Kommentit pois päältä artikkelissa Entisen PlayStation-toimitusjohtajan vetoomus: ”Peliteollisuuden on mietittävä tulevaisuuttaan ja vähennettävä kustannuksiaan”

errori.net

Entinen Sony Computer Entertainment American toimitusjohtaja, Shawn Layden, joka erosi PlayStationista neljä vuotta sitten, on esittänyt huoliaan peliteollisuuden suunnasta. Hänen mukaansa pelien kasvavat kehitysbudjetit, pelistudioiden yhdistyminen ja pelien säilyttämisen tila ovat suuria huolenaiheita alalle.

Layden puhui näistä huolistaan viime kuussa GamesIndustry.biz Investment Summitissa. Hän korosti, että suuret pelijulkaisijat hankkivat pienempiä studioita, mikä voi tukahduttaa luovuuden. Lisäksi hän mainitsi huolensa siitä, miten suuryritykset kuten , , ja astuvat pelimarkkinoille.

Layden on ollut kriittinen suuntausta kohtaan, jossa kehitetään 40-60 tunnin pelijulkaisuja, jotka vaativat useita vuosia ja satoja miljoonia kehittää. Hänen mukaansa peliyritysten tulee harkita kustannustehokkaampia projekteja ja pyrkiä uudistamaan liiketoimintamallejaan.

Hän on myös huolissaan siitä, miten studioiden yhdistyminen vaikuttaa pelien luovuuteen. Layden totesi, että kun pienet ja riippumattomat studiot sulautuvat suurempiin yrityksiin, niiden innovatiivisuus voi kärsiä.

Lisäksi Layden kritisoi peliteollisuuden lähestymistapaa pelien säilyttämiseen. Vaikka taaksepäin yhteensopivuus on saatavilla uusimmissa konsoleissa, monet vanhat pelit ovat edelleen vaikeasti saatavilla. Laydenin mukaan pelien säilyttäminen on tärkeää, ja toivoo suurempien pelitoimijoiden ymmärtävän velvollisuutensa säilyttää pelien historiaa tuleville sukupolville.

Lyhyesti, Layden korostaa, että peliteollisuuden tulee uudistua, säilyttää peliensä historia ja edistää luovuutta sekä innovaatiota.