Keräilykorttipelien (TCG) ihmeellinen maailma on tullut lähes jokaiselle pelejä pelaavalle ihmiselle tutuksi tavalla tai toisella. Pelien mittavasta kirjosta huolimatta, ainoastaan muutama on jäänyt eloon ja voi edelleen hyvin. Kukkulan kuningas ei ole elinaikanani vaihtunut kertaakaan. Vuonna 1993 julkaistun Magic the Gatheringin valta-asemaa ei hevillä hetkauteta. Ainoastaan 1996 Magicin peesissä julkaistu, vahvalla brändillä ratsastava Pokémon on ollut varteenotettava haastaja. Muiden yrityksistä ei ole juurikaan jäänyt merkintöjä historiaan, sillä TCG:t tuntuvat kuolevan yhtä nopeasti kuin ne heräävät eloonkin. Valtaa pitävän titaanin alla olisi varmasti tilaa muillekin ja esimerkiksi myös vuonna 1996 lanseerattu Yu-Gi-Oh! on edelleen olemassa ja tuottaa uusia sarjoja tasaisella tahdilla, mutta vaikuttaa olevan jo selvää pykälää alempana suosionsa suhteen. Tämän top-3:n ulkopuolelle jääneet sarjat sitten vellovatkin suhteellisen tasaisena massana.
Nyt Magicin taustalta löytyvä Wizards Of The Coast lyö pökköä pesään ja iskee kaksikin kiilaa oven väliin sementoidakseen huipulle uuden nimen. Vuoden 2018 kesällä lanseeratun Transformers TCG:n ensimmäinen kiila on pelin liukkaasti toimiva yleinen mekaniikka. Ottelut ovat parhaimmillaan tasaisia, huippunopeita vääntöjä kahden pelaajan välillä. Jotain onnistuneesta suunnittelusta kertoo se, että pienellä suunnittelulla voi olla voittoisa niin yksinkertaisella dekillä, kuin julmetulla kikka-kolme -neppailullakin. Toinen pelin kiila näkyikin jo nimessä – Transformers. Näin 80-luvun lapsen silmin Transformers oli kovinta shittiä ikinä joskus silloin ja kaiken retroilun keskellä Wizardsilla on helppo työ iskeä nostalgianyrkillä fanipoikaa naamaan. Vahvin valtti pelin avanneessa Wave 1-sarjassa oli paluu nimenomaan tuonne 80-luvun Transformereihin. Kaikki oli jälleen Transformers-fanin maailmassa hyvin ja Michael Bayn pyhäinhäväistykset painuivat unholaan.
Pelin alussa pelaajat rakentavat itselleen joukkueen laajasta Transformer-valikoimasta. Jos valinta Decepticonien ja Autobotien välillä tuntuu vaikealta, pelin säännöt sallivat myös sekajoukkueen rakentamisen. Juuri julkaistu Siege II-sarja tuo kolmantena osapuolena mukaan neutraalit palkkasoturit. Kun pelin sallimissa rajoissa rakennettu kööri on kasassa, työn alle menee itse pelaamiseen käytettävä korttipakka. Transformersissa korteista kasataan vähintään 40 kortin dekki, johon ahdetaan pääasiassa puhtaita käyttökortteja, sekä robottien päivitysosia. Sitten onkin aika pistää peltiä tummumaan.
Ensimmäisten kolmen sarjan ajan Transformersin ainoa tyyli voittaa oli toisen joukkueen täydellinen tuhoaminen. Siege II tuo tähän pienen muutoksen, mutta pääasiassa uskoisin pelin pysyvän ainakin toistaiseksi melko puhtaana turpaanveto-festarina. Taistelu velloo vuoropohjaisena puolelta toiselle ja tässä pelin yksinkertainen monipuolisuus loistaa. Siinä missä muissa peleissä pääasiassa hierotaan ja haetaan asemia, Transformers pistää kaasun pohjaan ja vaihde on vain eteenpäin. Pelimekaanikat toki sallivat hienostuneen kikkailun, mutta taustalla hehkuu aina se ajatus, että joka vuorolla hyökätään ja seuraavalla puolustetaan. Kenet haluan pelata vastustajalta pois ensimmäisenä? Ketä pitää piilotella ja säästellä omien rivien syvyyksissä oikea-aikaista iskua varten?
Pelin keskiönä olevat robotit ovat myös puhtaasti keräilykortteina mielenkiintoista tavaraa. Dekkiin tulevat kortit ovat sarjan ainoita, kaikin puolin normaaleja kortteja. Itse Transformerit ovat kaksipuolisia, fyysiseltä kooltaan vaihtelevia lappusia. Kortin aloituspuoli on muoto miksi robotti muuttuu ja kääntöpuolelta löytyy itse robottimuoto. Keräilijän silmää miellyttää korttien robottipuoli, joka on aina kivasti kimmeltävä foil. Isommat robotit noudattavat samaa kaavaa, mutta ovat kooltaan 3,5″ x 5″. Tästä voisin nostaa pienen älämölön, sillä tuon kokoisten suojien hankkiminen on osoittautunut työlääksi. Myös tästä isompia lappuja löytyy, mutta erikseen ostettavina keräilypakkauksina. Lienee sanomattakin selvää että kyseiset pahvit ovat varsin vaikuttavan näköisiä pöydällä, sekä täydellisiä tuhokoneita varsinaisessa pelissä.
Oma lukunsa on myös Combiners-kortit, jotka tiettyjen ehtojen täyttyessä yhdistyvät yhdeksi, jättimäiseksi kuolemankoneeksi. Hatunnosto suunnitelijalle, jolle tämä älynväläys osui. Combinerit koostuvat viidestä tai kuudesta normaalin kokoisesta kortista, jotka aukeavat keskeltä edellä mainittuun isompaan kokoon. Näistä korteista saa tyytyväinen pelaaja kasata niistä koostuvan palapelin, joka varmasti aiheuttaa lievää öljyvuotoa vastustajassa.
Ettei koko artikkeli ole pelkkää hehkutusta, etenkin keräilijä-minä haluaa nurista edes pienen hetken. Wizardsin lippulaivaa on jo hyvän aikaa piinannut jonkinlainen heikko laatu korteissa ja ainakin osittain tuo näkyy myös Transformersissa. Normaalit kortit ovat pysyneet hyvinä, siitä plussaa. Iso miinus tulee kuitenkin yhdistelmälle Wizards + foil-pinnat. Magic-pelaajat sen varmaan arvasivatkin – käytännössä jokainen, etenkin isompi kortti on vähintäänkin lievästi käyrä johonkin suuntaan. Toki tuo on pieni murhe pelkän pelaamisen kannalta, etenkin jos pitää robottejaan kovissa toploadereissa. Sisäinen keräilijäni kuitenkin sihisee käyrälle pahville.
Jos vuosikausia rullanneet pelit ovat kehittyneet pisteeseen, jossa niiden kelkkaan hyppääminen tuntuu turhan haastavalta, Transformers on helppo askel korttipelien maailmaan. Monipuolisuudestaan huolimatta peliin ei ole vielä iskenyt lisäsääntöjen ähky, joka saattaa vainota vanhempia pelejä ainakin joissain määrin. Myös oikeaa haastetta hakeville peli alkaa vähitellen tarjoamaan vaihtoehtoja, sillä Wizardsin virallinen turnaus-toiminta on lähtenyt varsin mukavaan lentoon. Suomessa on ollut vielä toistaiseksi hieman hiljaisempaa, mutta toivottavasti pelin suosio kasvaa lähitulevaisuudessa ja täälläkin päästään pian ryskäämään hieman laajemmillekin sotatantereille.
Transformers TCG:n järjestyksessään neljäs sarja, Siege II, julkaistiin 8.11. Jos korttipelit kiinnostavat ja klassinen ”Megatron vs Optimus Prime” aiheuttaa nostalgista kihinää aivoissa, nyt on hyvä aika hypätä kyytiin.