Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.

Farming Simulator 25 sai ilmaisen sisältöpäivityksen Kommentit pois päältä artikkelissa Farming Simulator 25 sai ilmaisen sisältöpäivityksen

25 on päivittynyt versioon 1.6, joka tuo peliin ilmaista lisäsisältöä ja useita parannuksia. Päivitys sisältää uusia työkoneita ja traktoreita sekä lukuisia optimointeja ja pelattavuusuudistuksia.

Uusia laitteita päivityksessä ovat:

  • Albutt f155A -paalinostin
  • CLAAS FL 140 -etukuormain
  • John Deere 683R -etukuormain
  • CLAAS ARION (550 – 530) -traktori
  • John Deere 6R -sarjan traktori

Päivitys parantaa pelin suorituskykyä ja vakautta sekä tuo mukanaan useita muutoksia ja parannuksia. Näihin kuuluvat muun muassa ModHub-päivityspainike, parannukset tekoälyn toimintaan ja eläinten tuottavuuslaskelmiin sekä lukuisat korjaukset ja optimoinnit.

on myynyt jo yli kolme miljoonaa kappaletta. Peli on saatavilla :lle, |S:lle, :lle ja Macille. jatkaa pelin kehittämistä ja tukemista säännöllisillä päivityksillä ja sisältölisäyksillä.

†

The Last of Us -sarjan toinen kausi tulee (pian) – oletko valmis? Kommentit pois päältä artikkelissa The Last of Us -sarjan toinen kausi tulee (pian) – oletko valmis?

The Last of Us

on vahvistanut suositun The Last of Us -sarjan toisen kauden ensi-illan päivämäärän. Uusi kausi alkaa sunnuntaina 13. huhtikuuta kello 21 Yhdysvaltain itärannikon aikaa, ja se tulee katsottavaksi myös Max-suoratoistopalveluun. Kausi koostuu seitsemästä jaksosta.

Tarina sijoittuu viisi vuotta ensimmäisen kauden tapahtumien jälkeen ja seuraa Joelia ja Ellietä, jotka asuvat Joelin veljen Tommyn kanssa Montanan yhteisössä. Kausi perustuu -peliin.

Pedro Pascalin (Joel) ja Bella Ramseyn (Ellie) rinnalle liittyy useita uusia näyttelijöitä: Kaitlyn Dever näyttelee Abbya, Isabela Merced Dinaa, Young Mazine Jesseä, Ariela Barer Meliä ja Tati Gabrielle Noraa. Gabrielle tulee näyttelemään myös Naughty Dogin seuraavan pelin, Intergalactic: The Heretic Prophetin, päähenkilöä.

Sarjan ensimmäinen kausi oli HBO:lle menestys. Craig Mazinin ja Neil Druckmannin luoma sarja voitti useita Emmy-palkintoja ja oli ehdolla viidessä pääkategoriassa, mukaan lukien parhaan draamasarjan ja parhaan ohjauksen sarjoissa.

HBO:n Francesca Orsi on aiemmin vihjaillut sarjan jatkuvan yhteensä neljä kautta, mikä tarkoittaa, että tuleva toinen kausi ei tule kattamaan koko The Last of Us Part 2 -pelin tarinaa.

Julkistuksen yhteydessä HBO julkaisi myös uudet julisteet Joelin, Ellien ja Abbyn hahmoista.