Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat ’No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun ’vain koirat kuulevat eron’. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.

Fortnite tuo vanhat Battle Pass -skinit takaisin kauppaan Kommentit pois päältä artikkelissa Fortnite tuo vanhat Battle Pass -skinit takaisin kauppaan

tekee suuren muutoksen tuttuun Battle Pass -järjestelmäänsä. alkaa nimittäin myydä vanhojen kausien sisältöjä uudelleen pelin sisäisessä kaupassa, joten aiemmin ”vain kerran saatavilla” olleet hahmot palaavat pelaajien ostettaviksi.

Ensimmäisenä vuorossa ovat Chapter 5 Season 4: Absolute Doom -kauden hahmot, jotka olivat saatavilla vuonna 2024. Mukana on -teemaisia skinejä kuten Doctor Doom, Mysterio, Shuri, War Machine, Gwenpool ja Emma Frost sekä Fortnite-hahmo Jonesyn Captain America -versio.

Muutos päättää Epicin aiemman linjan, jossa Battle Pass -sisältöjä ei koskaan tuotu takaisin myyntiin. Tämä teki vanhoista skineistä erityisen haluttuja, mutta samalla uudemmat pelaajat jäivät ilman mahdollisuutta hankkia esimerkiksi vuosia sitten julkaistuja suosikkihahmoja.

Epic Games muutti käytäntöä jo vuonna 2024 ja ilmoitti, että uusia Battle Pass -sisältöjä voidaan tuoda kauppaan aikaisintaan 18 kuukauden jälkeen. Absolute Doom -kauden kohdalla tuo aika on nyt kulunut umpeen, ja fanit ovat ottaneet paluun vastaan pääosin positiivisesti.

Muutos on myös Epicille melko nerokas bisnesratkaisu. Pelaajat eivät enää joudu ostamaan Battle Passia vain peläten menettävänsä mahdollisuuden saada tietty hahmo, mutta samalla yhtiö voi myydä suosittuja skinejä myöhemmin yksittäin, mutta yleensä huomattavasti kalliimmalla hinnalla. Fortnite-pelaajien lompakot saavat siis jälleen uuden haasteen.

GTA 6 saattaa ottaa ison ominaisuuden Red Dead Redemption 2:sta Kommentit pois päältä artikkelissa GTA 6 saattaa ottaa ison ominaisuuden Red Dead Redemption 2:sta

saattaa tuoda mukanaan suuren pelimekaniikan lainauksen -pelistä. Uusien tietojen perusteella Rockstar voi olla rajoittamassa sitä, kuinka paljon aseita pelaaja voi kantaa mukanaan kerralla.

6:n Ultimate Editioniin kuuluva autotalli sisältää asekaapin, jonka kerrotaan mahdollistavan varusteiden muokkaamisen eri tilanteisiin. Tämä pieni yksityiskohta on saanut fanit epäilemään, että peli käyttää Red Dead Redemption 2:n kaltaista järjestelmää, jossa kaikkia aseita ei enää kuljeteta mukana kuin taikurin loputtomasta taskusta.

Red Dead Redemption 2:ssa pelaaja pystyi kantamaan vain rajatun määrän suuria aseita ja käsiaseita. Loput jäivät esimerkiksi hevosen varusteisiin. Ratkaisu teki pelistä realistisemman, mutta jakoi pelaajien mielipiteitä, kun osa rakasti harkittua varustautumista ja taas osa kaipasi vapaampaa räiskintää GTA-tyyliin.

Myös aiemmin vuotaneissa -pelikuvissa nähtiin viitteitä siitä, että aseita voisi kuljettaa esimerkiksi selässä olevassa asehihnassa tai laukussa. Lisäksi pelin huhutaan sisältävän enemmän ryöstämiseen ja tavaroiden keräämiseen liittyviä ominaisuuksia, mikä muistuttaisi jälleen Red Dead Redemption 2:n maailmaa.

Rockstar ei ole vielä vahvistanut, miten lopullinen asejärjestelmä toimii, joten kyse on vielä arvailuista. Jos GTA 6 kuitenkin todella ottaa vaikutteita lännenelokuvamaisesta sisaruksestaan, pelaajat saattavat joutua miettimään varusteensa tarkemmin, eikä jokaiseen tilanteeseen enää lähdetä taskut täynnä raketinheittimiä.

GTA 6 julkaistaan 19. marraskuuta 2026 :lle ja Xbox Series X|S:lle. Sitä ennen Rockstar pitää pelaajat kiireisinä pienillä yksityiskohdilla, joista jokainen tuntuu käynnistävän uuden huhumyllyn.