Huvipuistpeli Planet Coasterin seuraava lisenssilisäosa on Haamujengi -aiheinen. Tarinavetoisen kampanjan äänessä kuullaan leffastakin tuttu Dan Aykroyd.
Lisäosa tuo peliin leffan aiheisia huvipuistolaitteita kuten The Ghostbusters Experience sekä RollerGhoster. Myös leffasta tutut Slimer -haamu, Stay Puft Marshmallow Man, ECTO-1 -ambulanssi sekä tietenkin leffan ikoninen tunnusmusiikki.
Hei kaikki lukijat! Täällä kirjoittaa tällä kertaa Mallu, 28-vuotias Errorin toimittajaharjoittelija, joka on pelannut ihan lapsuuden alkujuurista lähtien. Pelien kiehtova maailma on ollut aina lähellä sydäntäni ja tahtoisin jakaa teille pienen pintaraapaisun mistä kaikki alkoi.
Olen ollut kiinnostunut pelaamisesta niin pitkään kuin muistan. Ensimmäiset muistoni liittyvät PlayStation 1 -konsoliin ja PC-peleihin. Aloittaessani pelimatkani vietin usein aikaa ilmaispelien parissa, mutta kun PlayStation 2 julkaistiin, oli meidän saatava se kotiin. Pelaamisen maailmaan minut johdatti vanhempi serkkuni, jonka kautta tutustuin moniin PlayStation-klassikoihin, joista tulikin lapsuuteni merkittäviä pelielämyksiä. Tässä haluan jakaa kanssanne muutamia minulle tärkeitä pelejä, jotka tekivät minusta pelaajan.
Micro Maniacs (PS1, Gameboy Color)
Micro Maniacs on Codemastersin kehittämä värikäs ja vauhdikas ajopeli, jossa pienet hahmot kilpailevat juosten ja toisiaan vastaan taistelemalla. Pelissä on 41 erilaista ympäristöä ja kahdeksan hahmoa, joilla kaikilla on omat erityistaitonsa. Tämä oli ehdoton suosikkini serkkuvierailuilla, sillä sen luovat kentät ja hauskat ääniefektit vetivät aina mukaansa.
Spyro: Year of the Dragon (PS1)
Spyro: Year of the Dragon oli aikoinaan aivan omaa luokkaansa. Insomniac Gamesin kehittämä seikkailu vei minut lohikäärmeiden maailmaan, ja siinä yhdistyi unelmoijan mielikuvitus sekä kiinnostavat hahmot. Spyron maailma oli visuaalisesti upea ja täynnä seikkailuja, jotka saivat aina palaamaan pelin pariin.
Nintendogs (Nintendo DS)
Eläinrakkaana ihmisenä Nintendogs oli lapsuudessa minulle aivan erityinen peli. Tässä simulaatiossa sai hoitaa omaa virtuaalikoiraa DS:n kosketusnäytön ja mikrofonin avulla. Vaikka pelissä ei ollut suuria haasteita tai tavoitteita, oli se silti ihana kokemus – täysi kymppi yksinkertaisuudessaan!
Sly 2: Konnakopla (PS2)
Sly Cooper 2 on edelleen yksi ikonisimmista peleistä, joita pelasin lapsena, eikä sen viehätys ole kadonnut aikuisenakaan. Sucker Punch Productionsin kehittämässä pelissä seurattiin Slyn ja hänen rikoskumppaniensa seikkailuja ympäri maailmaa. Seikkailun täyteiset kentät, hahmojen väliset kemiat ja varastelun jännitys tekivät tästä pelistä unohtumattoman.
Pokémon Emerald (Game Boy Advance)
Alun perin veljelleni kuulunut Pokémon Emerald oli myös minulle merkittävä peli, jonka parissa vietin lukemattomia tunteja. Tavoitteeni oli saada kaikki pelin Pokémonit, vaikka tajusinkin pian tarvitsevani myös toisen peliversion saadakseni kaiken. Vaikka tämä takaisku olikin harmillinen, nautin silti jokaisesta hetkestä – ja pelaan Pokémonia vielä tänäkin päivänä.
Dog's Life (PS2)
Dog's Life on yksi niistä vähemmän tunnetuista peleistä, mutta minulle se oli täynnä hauskuutta. Tässä Frontier Developmentsin luomassa pelissä sain elää koiran elämää ja tehdä kaikkea hauskaa, mitä koirat tekevät – haukkua, kaivaa kuoppia ja jopa pissiä ”kilpaillen” muiden koirien kanssa. Peli oli täynnä huumoria, ja se jäi elävästi mieleen lapsuuteni leikkisänä kohokohtana.
Ōkami (PS2)
Ōkami, jonka kauniiseen maailmaan minut tutustutti ystäväni, oli visuaalisesti ja tarinallisesti ainutlaatuinen. Clover Studion ja Capcomin kehittämä peli yhdisti taidetta ja seikkailua, ja sen japanilaistyylinen grafiikka sai minut uppoutumaan tarinaan täysin. Vaikka en lapsena vielä ymmärtänyt peliä syvällisesti, sen tunnelma teki suuren vaikutuksen.
Näiden pelien kautta löysin paikkani pelien maailmasta ja olen kiitollinen, että sain kokea nämä seikkailut osana kasvutarinaani. Nämä pelit eivät olleet vain viihdettä – ne olivat matkoja eri maailmoihin ja antoivat unohtumattomia hetkiä, jotka vieläkin inspiroivat minua pelaajana.
Destiny 2 -pelaajat voivat vaihtaa tutut aseensa protonipäihin ja heittää haamunsa Slimer-meikkiin, sillä odotettu Ghostbusters-yhteistyö saapuu peliin ensi viikolla. Bungie paljasti yhteistyön sosiaalisessa mediassa julkaisulla, jossa todettiin kryptisesti: ”Naapurustossamme on jotain outoa…”
Maaliskuun 19. päivästä starttaava yhteistyö tuo mukanaan Ghostbusters-teemaisia kosmeettisia esineitä. Hahmon digitaalisen apurin eli Haamoksen voi muuttaa ikoniseksi limapallero Slimeriksi, jonka limaisen vihreä olemus varmasti pelottaa Cabalia ja Vexiäkin. Lisäksi pelaajat voivat hankkia ”hieman demonisen” Sparrow-ajoneuvon skiniversion, joka ei ehkä aivan täysin sovi Ghostbusters-teemaan, mutta tarjoaa silti pirteän yksilöllisen lisäyksen ajokkiin. Kolmas kosmeettinen esine on Ecto-1 -tyyliin muokattu liitoauto, jolla voi liidellä ympäri Destiny 2 -universumia tyylillä.
Bungie ei ole vielä paljastanut tarkemmin, miten nämä esineet hankitaan. Todennäköisesti ne tulevat saataville Destiny 2:n Eververse-kaupasta Bright Dust -valuutalla tai oikealla rahalla ostettavia kosmeettisia paketteja avaamalla.
Ghostbusters-yhteistyö osuu mitä mainioimpaan saumaan, sillä uusin Ghostbusters-elokuva, Frozen Empire, on tulossa pian teattereihin. Yhteistyö toimii myös alkusoittona tulevalle sisällölle Destiny 2:ssa. Huhtikuussa julkaistaan kaikille pelaajille ilmainen kahden kuukauden sisältöpäivitys nimeltä Into the Light. Toukokuussa peliin lisätään kolme uutta moninpelikarttaa, ja kesäkuussa on vihdoin vuorossa The Final Shape -laajennuksen julkaisu. Tämä laajennus on Destiny 2 -saagan kymmenvuotisen tarinan huipentuma.