Näin upealta GTA Vice City ja San Andreas näyttävät Unreal 5 -pelimoottorilla – katso videotKommentit pois päältä artikkelissa Näin upealta GTA Vice City ja San Andreas näyttävät Unreal 5 -pelimoottorilla – katso videot
Viime aikoina ollaan nähty useita videoita suosituista peleistä, miltä ne näyttäisivät modernilla Unreal Engine 5 -pelimoottorilla luotuina. Videoita ollaan saatu mm. Portal, Cyberpunk 2077, Halo sekä Fallout -peleistä, jos ne olisi luotu kyseisellä pelimoottorilla.
Nyt vuorossa on vuoden 2002 Grand Theft Auto: Vice City ja vuoden 2004 Grand Theft Auto: San Andreas -peli, joista on luotu modernisoidut versiot Unreal Engine 5 -pelimoottorilla.
Videon taustalla on 3D artisti, modaaja sekä tubettaja TeaserPlay, joka on luonut samanlaisia tekeleitä myös Assassin's Creed ja Silent Hill -peleistä.
Kyseiset pelit saivat uudelleenjulkaisun viime vuoden lopulla Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition -pakettina, johon kuului myös Grand Theft Auto III -peli. Kyseinen julkaisu sai osakseen paljon kritiikkiä pelien huonosta laadusta ja erikoisista grafiikkaratkaisuista.
Rockstar Games on parhaillaan kehittämässä seuraavaa Grand Theft Auto VI -peliä.
On harvoja pelejä, jotka ovat yhtä ikonisia kuin Nintendon Super Mario World. Tämä vuonna 1990 SNES:llä (Super Nintendo Entertainment System) julkaistu peli on klassinen tasohyppelypeli, täysin 2D:nä – ja täynnä hahmoja, jotka ovat juurtuneet populaarikulttuuriin.
Hiljattain pelinkehittäjä on kuvitellut Super Mario Worldin uudelleen 3D:nä – luoden jokaisen elementin Unreal Engine 5:llä. Lopputulos säilyttää alkuperäisen pelin ydintyylin, mutta lisää 3D-tekstuurin tarjoten uuden näkökulman. Se on äärimmäisen hauska ja uskomaton luovuuden näyte.
Kehittäjä Bobby Ivar on luonut kaksi videota: yhden, jossa hän selittää pelin tekoprosessin, ja toisen, joka esittelee itse pelaamista. Videot ovat upeasti toteutettuja erinomaisine ääniefekteineen ja kerrontoineen. Bobby käy läpi tasojen 1 ja 2 sekä Yoshin saaren luomisprosessin. Hän aloittaa Marion 3D-mallintamisesta ja liikkeiden määrittelystä. Hän käsittelee jokaisen maisemaelementin erikseen, kuten tasantolaatat, puut ja ne ikoniset pilvet.
Erityisen kiinnostavaa on seurata hänen selitystään Monty Molen liikeradoista ja siitä, miten Piranha-kasvien tulisi reagoida Marion juostessa niiden ohi. Bobby tekee myös omia lisäyksiään, kuten moniväriset Yoshit ensimmäisellä tasolla, koska ne olivat hänen mielestään ”niin söpöjä”.
Bobbyn prosessikuvaus on kiehtova ja aidosti viihdyttävä katsaus – sekä inspiroiva muille kehittäjille. Hän on pysynyt uskollisena alkuperäiselle suunnittelulle, mutta tuonut siihen uutta elämää tuoreen näkökulman kautta. Hänen suunnittelupäätöstensä ja alkuperäisen pelin yksityiskohtien, kuten Koopien värien tai pelin eri osien toiminnan, kuuleminen osoittaa hänen kiintymyksensä peliin ja tekee gameplay videosta entistä mielenkiintoisemman.
Unreal Engine 5 avaa lukemattomia mahdollisuuksia ihmisille luoda ilmaisen ohjelmiston avulla, ja tämä on yksi parhaista näkemistäni esimerkeistä. Videoiden kommentoijat ovat samaa mieltä, ja monet pyytävät Bobbya tekemään koko pelin 3D:nä, koska se näyttää niin pelattavalta.
”Tämä on uskomatonta! Rakastan tapaa, jolla esittelit jokaisen elementin yksitellen ja niiden yhdistelmät. Videoiden huumori, editointi ja rytmitys oli todella nautittavaa katsottavaa,” yksi käyttäjä kommentoi. ”SMW:tä paljon pelanneena, teit loistavaa työtä alkuperäisen ulkoasun ja mekaniikkojen uudelleen kuvittelussa ja sovittamisessa 3D:hen!”
Microsoftin multiplatform-strategia on herättänyt spekulaatioita useiden Xbox-pelien saapumisesta PlayStation 5:lle ja Nintendo Switch 2:lle. Mutta voisiko Bethesda Game Studiosin jättihitti Starfield olla yksi niistä?
Ei. Ei ole mitään erityistä peliä, jonka sulkisimme muilta alustoilta. Uskomme, että pelien julkaiseminen mahdollisimman monessa paikassa, jossa niillä on yleisöä ja liiketoiminnallista potentaalia, tukee strategiaamme. Game Pass on keskeinen osa kokemusta Xboxilla, mutta emme usko siihen, että pelejä pitäisi rajata pois muilta alustoilta. Sei ei ole meidän tiemme. – Xbox-pomo Phil Spencer vastasi suoraan kysymykseen Starfieldin ekslusiivisuudesta Xboxilla.
Spencerin kommentit vihjaavat, että Starfield saattaisi tulevaisuudessa saapua PS5:lle. Tämä linjaus on jo nähty muissa Microsoftin peleissä, kuten Sea of Thieves, Hi-Fi Rush ja Pentiment, jotka ovat saatavilla myös PlayStationilla. Lisäksi Microsoft julkaisee tänä vuonna PS5:lle Doom: The Dark Agesin, Ninja Gaiden 4:n sekä Indiana Jones -pelin.
Mitä tämä tarkoittaa Xbox-ekosysteemille?
Phil Spencerin mukaan Xboxin strategia keskittyy kasvattamaan alustaansa ja mahdollistamaan pelikehittäjille laajemman yleisön saavuttamisen. Tämä monialustainen lähestymistapa näkyy myös suunnitelmissa tukea Nintendo Switch 2:ta. Spencer painottaa, että Microsoftin 69 miljardin dollarin investointi Activision Blizzardiin asettaa paineita tuloksille, mikä tekee multiplatform-strategiasta entistä tärkeämmän.
Vaikka Starfieldin PS5-versiota ei ole vielä virallisesti vahvistettu, Spencerin kommentit jättävät oven auki – aivan kuten Xbox on tehnyt aiemminkin muiden suurten peliprojektiensa kohdalla.