Noppa tuo ja noppa vie – arvostelussa Blood Bowl 3 Kommentit pois päältä artikkelissa Noppa tuo ja noppa vie – arvostelussa Blood Bowl 3

Blood Bowl 3 (Xbox Series X)

4 / 10
Hyvää Lautapelin säännöt sovitettu sujuvasti videopeliksi, paikallinen moninpeli yhdellä ohjaimella, selostajien ääninäyttely Huonoa Yksinpeli sisällön laatu ja määrä, käytännössä vaatii tilin luomisen ja internet yhteyden, ominaisuuksiltaan edeltäjäänsä heikompi, heikko tekoäly, vaikuttaa vielä keskeneräiseltä, vaikeaselkoinen käyttöliittymä, selostajien kommentit toistuvat nopeasti

Blood Bowl 3 on Cyanide Studio:n vuoropohjainen fantasia urheilu, jossa pelaaja rakentavat joukkueensa, värvää pelaajat ja halutessaan voitelee tuomarit tavoitellessaan turnauksen voittoa. Vaikka peli etäisesti muistuttaa amerikkalaista jalkapalloa, on sen fyysinen osuus, tuttuun -tyyliin, nostettu omalle tasolleen. Puhdas peli onkin harvinaisuus. On välillä vaikea erottaa, onko ottelun tarkoituksena mukiloida vastustaja kenttäsairaalaan vai viedä peliväline maaliin asti.

on selkeästi suunnattu verkossa pelattavaksi kilpailulliseksi moninpeliksi, sillä yksinpeli kampanja on lineaarinen eteneminen sponsoroitujen turnauksien läpi, jonka voittamalla saadaan turnauksen sponsori oman joukkueen taakse ja seuraava auki. Markkinointimateriaali myös painottaa verkossa pelaamista. Ilahduttavasti pelistä löytyy tuki paikalliselle moninpelille yhdellä ohjaimella, joten pelissä on ainesta porukalla pelattavaksi, mikä myös lieventää pelin heikkouksia. Tiimillä voi olla yksi sponsori kullakin hetkellä ja niillä saadaan pieniä passiivisia bonuksia, kuten lisämahdollisuuksia heittää huonosti lähtenyt noppa. Noppa on muutenkin keskeisessä roolissa, josta tarkemmin myöhemmin. Pelkästään yksin konetta vastaan pelaavat eivät saa pelistä kaikkea irti, sillä kone tekee välillä ihmeellisiä virheitä ja sen päätöksen teko on välillä raivostuttavan hidasta. Odotellessa vastustajan vuoron päättymistä voidaan kuunnella selostajien höpinöitä, mutta nekin alkavat pian toistamaan itseään. Tämä on harmillista sillä selostajien välinen läpän heitto on välillä huvittavaa ja he ovat hyvin ääninäyteltyjä. He saattavat reagoida pelaajien onnistumisiin ja virheisiin, esimerkiksi pilkata pelaajien kyvyttömyyttä nostaa pallo maasta.

I was just thinking these players looked kinda puny.

Pelaajilla voi olla taitoja ja muita kykyjä, jotka vaikuttavat ottelun kulkuun, joten mahdollisuus yrittää epäonnistunutta taklausta uudestaan. Hahmot keräävät kokemuspisteitä takataskuun, kun he tekevät onnistuneesti toiminnon kuten maalin tai olemalla ottelun paras pelaaja. Näitä pisteitä voi käyttää uusien taitojen hankkimiseen. Tosin pelaamalla offline-tilassa, tätä kokemusta ei kertynyt. Samoin kampanjan aikana voitetut rahat vaikuttivat katoavan pohjattomaan offline-tilan mustan aukkoon. Tämä tekee joukkueen kehittämisestä tulevia otteluita varten vaikeaksi, sillä vastustajien taso nousee kampanjan edetessä. Sen lisäksi kaaosta palvovilla joukkueilla voi esiintyä mutaatioita. Muuten vaikeustaso on kohtalaisen haastava ja peliin sekä sen sääntöjen sisälle pääsy vaatii hieman vaivaa.

Sua mä laitan lättyy heti kun peli alkaa niin mä lyön!

Ennen ottelun alkua on mahdollisuus ostaa erilaisia tasoittavia asioita, kuten lahjoa tuomareita, lisää nopan uudelleenpyöräytyksiä ja erilaisia taikoja. Sen lisäksi voidaan vuokrata lisäpelaajia ja tähtipelaajia väliaikaiseksi avuksi. Nämä ostot eivät merkkaa mitään ottelun päättymisen jälkeen. Ottelussa pelataan kahdeksan kierrosta per puoli ja kullakin kierroksella on kaksi minuuttia aikaa tehdä kaikki liikkeet. Sen lisäksi on seitsemän minuutin aikapankki koko ottelun ajalle, jota voi käyttää, jos juuri sillä kierroksella tarvitaan lisäaikaa.

Aloituspotkun jälkeen alkaa varsinainen ottelu, jonka aikana kukin pelaaja voi joko liikkua tai suorittaa toimintoja kuten poimia tai heittää palloa (tai tietyissä tapauksissa joukkuetoveria) ja taklata vastustajaa. Taklaukseen vaikuttaa montako oman joukkueen pelaajaa on vieressä. Pelissä hahmojen ja kentän hallinta on keskeisessä asemassa, tuoden mukaan oman strategisen elementtinsä. Jos joukkueen pelaajat kootaan yhteen ryppääseen niin nokkela vastusta kiertää heidän helposti. Sen kierroksen aikana voidaan kerran juosta ja taklata tai käyttää muita kertakäyttöisiä esineitä tai taikoja. Epäonnistuminen toiminnossa tarkoittaa vuoron päättymistä, joten ensimmäisenä toimintona ei kannata yrittää sitä mikä on epäonnistunut aikaisemmin. Toimintojen onnistumiseen käytetään nopanheittoa simuloivaa järjestelmää, joka ottaa huomioon hahmon ominaisuudet. Noppia voidaan tilanteen mukaan heittää useampaa, jolloin niistä voidaan valita paras lopputulos. Hahmoilla on erilaisia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat onnistumisen todennäköisyyksiin. Hahmot voivat liikkua kiinteän määrän ruutuja kentällä ja tarvittaessa voidaan ottaa muutama lisäruutu, jos noppa suo. Olisi hienoa jos sääntöjä voisi kerrata pelin sisällä, sillä tutoriaali ei opeta kaikkea ja kaikkien kuvakkeiden merkitystä ei avata. Näin ollen niiden merkitys pitää opetella käytännössä, ottelun aikana.

Some of those players are kinda small… oh wait they're on the ground.

Taklauksen jälkeen noppa määrää jäädänkö pystyyn, jäädäänkö lepäilemään maahan seuraavaan kierrokseen asti vai pidemmäksi aikaa. Sen lisäksi pelaajat voivat loukkaantua tai kuolla. Koska noppa määrää melkein kaiken onnistumisesta, tämä voi turhauttaa, kun palloa kuljettava pelaaja kompastuu kengännauhoihinsa ennen maalialuetta ja pallo pomppii suoraan vastustajan käteen. Ottelun yhteydessä satunnaiset tapahtumat kuten fanien kannatus, joka parantaa joukkueen motivaatiota, tai säätilan muutos mikä vaikuttaa pallon käyttäytymiseen. Vuorojen jälkeen ottelu päättyy lopputuuletuksin ja vähän kiinnostaa tietoa antavan ruudun kautta pelin valikkoihin. Tässä olisi ollut parantamisen aihetta, esimerkiksi taklatut pelaajat olisivat voineet animaatiossa haastaa riitaa vastustajan kanssa.

Pois edestä, maali ei odota!

Graafisesti peli ajaa asiansa, vaikka muihin peleihin verrattuna se näyttääkin vanhahtavalta. Animaatiot ovat kelvollisia mutta toistavat itseään hyvin nopeasti. Hahmomallit eivät pahemmin kärsi, vaikka kameraa vietäisiin lähemmäs hahmomalleja ja myös tekstuurit ovat tarkat. Hahmot tunnistetaan heti Warhammer sarjan hahmoiksi. Hieman ihmeellisesti taklauksien, ottelun aloituksen ja muiden tapahtumien kohdalla käytetyt välivideot saattavat pätkiä. Joukkueen ja sen pelaajien ulkonäköä voidaan muokata erilaisilla väreillä ja kuvioilla. Valitettavasti samaa ei voida sanoa pelin luettavuudesta ja hahmoja on välillä vaikea erottaa toisistaan, etenkin jos kamera viedään korkealle. Tämä vaikuttaa muuhunkin kuin pelaajien erottamiseen toisistaan, esimerkiksi valittava toiminto ja hahmojen taidot esitellään kuvakkeilla. Hahmojen taidot ja muut erikoiskyvyt on nähtävissä pelaajakortista mutta sitä varten on tihrustettava tarkasti ja opeteltava ulkoa mitä mikin kuvake tarkoittaa. Erikseen laajennettava kortti teksteillä olisi tervetullut lisäys. Kehittäjät ovat tunnustaneet tämän, sillä tähän on luvattu tulevan parannuksia. Kentillä on myös pieniä yksityiskohtia kuten huvittava puinen kamera jolla ”CabalVision” tallentaa ottelun. Voidaankin sanoa, että vaikka peli ei graafisessa mielessä häikäise niin siinä on hieman omanlaatuista vetovoimaa.

Pelin äänet ajavat asiansa. Ottelut alkavat samalla fanfaarilla ja päättyvät samalla fanfaarilla joka kerta. Muutama lisäkappale olisi hyvä lisä, sillä äänet eivät eroa edes eri joukkueiden välillä. Musiikit ovat teemaan sopivia mutta eivät jää mieleen kuten muut saman Warhammer pelien sävellykset, kuten WH40K: Mechanicus ja WH40K: Darktide.

Touchdowns are coming, studio wizard has promised at least one before final whistle.

Pelistä kiinnostuneiden kannattaa odotella hetki ja seurata tilannetta sillä osa pelin toiminnallisuudesta ja ominaisuuksista julkaistaan vasta myöhemmin. Peli on siis tuotu markkinoille ennen kuin se on valmis mutta sehän on tänä päivänä pelin henki. Arvosteluhetkellä julki olleen virallisen suunnitelman mukaan myöhemmin tulossa on muun muassa luettavuus parannuksia, kolme uutta joukkuetta, mahdollisuus pelata muiden alustojen pelaajien kanssa ja sääntö muutoksia. Kieltämättä olisin halunnut nähdä ainakin sääntö ja pelimekaaniset parannukset jo julkaistussa versiossa. Sen lisäksi silloin alkaa virallinen turnaus missä pelaajat kilpailevat toisiaan vastaan. Ilmeisesti sarjan edellinen, Blood Bowl 2, tarjoaisi paremmin vastinetta rahalle.

Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä Kommentit pois päältä artikkelissa Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä

Just Dance 2025 Edition

Maailman myydyin musiikkipelisarja Just Dance on täyttänyt 15 vuotta. Ensimmäinen Just Dance julkaistiin marraskuussa 2009 ja sen jälkeen on ilmestynyt yli 30 peliä. Pelisarja on myynyt yhteensä yli 90 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Just Dance -pelin alkuperäinen idea syntyi Raving Rabbids TV Party -pelin minipelistä, joka julkaistiin vuonna 2008 Nintendo Wii -pelikonsolille. Pelissä pelaajat matkivat Rabbid-hahmojen tanssiliikkeitä käyttäen Wii Remote- ja Nunchuk-peliohjaimia.

Vuosien varrella Just Dance on kehittynyt visuaalisesti kaksiulotteisesta tyylistä kolmiulotteiseksi. Musiikkikappaleiden liikkeet ovat muuttuneet monimutkaisemmiksi ja koreografia on mukautunut eri tasoisille pelaajille. Pelisarja on pyrkinyt monipuolistamaan tanssijoiden kehotyyppejä ja puvustusta.
Uusin osa, , sisältää 40 uutta musiikkikappaletta. Pelissä on erilaisia pelitiloja, kuten soittolistahittien tanssiminen, kuntoilutavoitteet ja moninpelitilat. Lisää kappaleita on saatavilla Just Dance+ -tilauspalvelusta.

Just Dance 2025 Edition on julkaistu Nintendo , ja sekä S -pelikonsoleille. Pelin ikäraja on PEGI 3.

Moottoripyörät saapuvat ensimmäistä kertaa Need for Speed -pelisarjaan Kommentit pois päältä artikkelissa Moottoripyörät saapuvat ensimmäistä kertaa Need for Speed -pelisarjaan

Need For Speed Unbound

Electronic Arts ja Criterion Games julkistivat tänään Vol. 9: Prepare for Lockdown -päivityksen, joka tuo merkittäviä uudistuksia suosittuun kilpa-ajopeliin marraskuun 26. päivänä.

Päivityksen merkittävin uutuus on sarjan historiassa ensimmäistä kertaa pelattava moottoripyörä, BMW S 1000 RR vuodelta 2019. Lisäksi peli saa uuden Lockdown-pelimuodon, joka ammentaa inspiraationsa klassisesta Need for Speed Most Wanted -pelistä.

Need For Speed Unbound

Lockdown tuo peliin PvPvE-moninpelitilan, jossa kolmen hengen tiimit kilpailevat toisiaan vastaan. Pelaajien tehtävänä on suorittaa sopimuksia, murtautua suljetuille alueille ja selviytyä vaarallisella Lockdown-vyöhykkeellä. Onnistuneiden suoritusten palkintona on harvinaisia ajoneuvoja, mukaan lukien Most Wanted -pelin legendaarisen Razor-hahmon käyttämä Custom BMW M3 GTR '05.

”Haluamme Vol. 9:n herättävän innostusta pelaajissamme yhdistämällä Most Wanted -pelin nostalgian uusiin innovatiivisiin peliominaisuuksiin. Tämä päivitys on huipentuma live service -matkallemme samalla kun juhlimme pelisarjan 30-vuotisjuhlavuotta.”

kertoo Criterion Gamesin luova johtaja John Stanley

Päivitys sisältää:

  • 14 uutta soittolistaa ja yli 60 uutta reittiä
  • Ensimmäiset moottoripyörille suunnitellut kilpailut
  • 30-vuotisjuhlahaasteet
  • Most Wanted -teemaiset kilpailut
  • Uudet Drift Pro -haasteet

Pelaajat voivat hankkia uuden Speed Pass -kausipassin, jonka premium-versio tarjoaa 75 tasoa avattavaa sisältöä. Premium-sisältöön kuuluvat muun muassa täysin muokattavat SUBARU Impreza WRX STI '99 ja Honda Integra Type R '98.

Joulukauden kunniaksi Need for Speed Unbound on saatavilla jopa 80 prosentin alennuksella Epicissä, Steamissa, Originissa sekä PlayStation- ja Xbox-alustoilla. Ultimate Collection -versio sisältää peruspelin lisäksi kaiken julkaisun jälkeisen premium-sisällön sekä Vol. 9:n Premium Speed Pass -kausipassin.

Need For Speed Unbound on saatavilla , ja S -konsoleille, sekä :lle.