PlayStation 5 sanotaan tulevan ensi vuonna, ja nyt on puheenaiheena Sonyn uusi patentti, mikä heittää hyvästit latausruuduille. Jotkin pelithän ovat minimoineet latausaikoja kun peli on ladannut sisältöä pelaamisen taustalla, mutta edelleenkin useissa peleissä on tarpeettoman pitkiä latausaikoja. Joko kenttien välillä tai sitten paikasta toiseen siirtyessä vaikkapa ovesta. Osasyynä on tietysti pelit ja niiden tekninen puoli, mitkä ovat paisuneet ja paisuneet.
Mitenkään mullistavalta tämä uusi systeemi ei kuulosta. Käytännössä peli lataa assetteja ja ympäristöjä sen perusteella, miten pelaaja pelaa ja mihin pelaaja on suuntaamassa – siis tarpeen mukaan keskittyen niihin asioihin, mitä tarvitaan ja hetken päästä tullaan tarvitsemaan. Peli siis tarkkailee esimerkiksi pelaajahahmon olinpaikkaa ja sen perusteella lataa valmiiksi muistiin asioita, mitä seuraavaksi tulee vastaan.
Alkuperäinen vastaava patentti on vuodelta 2012, ja tämä on lähinnä jatkumoa sille luoden lisäsisältöä mitä voidaan ladata ennakkoon. Vastaavaa teknologiaa on käytettykin peleissä kuten God Of War, missä kamera voi kuvata läpi koko pelialueen ilman minkäänalisia taukoja. Mitä laajemmiksi pelit kehittyvät ja mitä enemmän niissä on muita hahmoja, yksityiskohtia ja tapahtumia, sitä sujuvamman taustalla lataamisen pitää olla, että peli pyörii saumattomasti luoden illuusion täydellisestä jatkuvuudesta.
Tämän pitäisi vaikuttaa myös yleisiin latausaikoihin. Tarkkaa tietoa en löytänyt miten, mutta voisin kuvitella, että esimerkiksi pelivalikoissa taustalla latautuu jo itse peli, jolloin latausruudun latausaika jää lyhyemmäksi.
Lähde: Tech Radar