Rockstar patentoi uutta ei-pelattavan hahmon teknologiaa – mahdollisesti käytössä GTA 6 -pelissäKommentit pois päältä artikkelissa Rockstar patentoi uutta ei-pelattavan hahmon teknologiaa – mahdollisesti käytössä GTA 6 -pelissä
Rockstar Gamesin omistava Take-Two Interactive on hakenut patenttia uudelle tavalle miten ei-pelattavat hahmot liikkuvat ajoneuvoilla peleissä. Teknologiaa tullaan mahdollisesti käytättämään tulevassa Grand Theft Auto VI -pelissä.
A new patent may be leaking another #GTA6 feature. Would you like to see the city changing with your actions?https://t.co/6atuEnBAwn
Patentti on alunperin jo vuodelta 2019, mutta se tuli julkiseksi viime vuoden lokakuussa ja löydettiin vasta hiljattain aktiivisten Reddit -käyttäjien toimesta. Voit tutustua patenttiin täällä.
Patentin mukaan jokaisella ei-pelattavalla hahmolla on tunnusomaiset piirteet miten ne käyttäytyvät teillä. Näihin kuuluvat mm. kiihdytys- ja huippunopeudet ja jarrutusajat sekä -matkat. Tavoitteena on tehdä pelimaailman liikenteestä todellisemman oloinen.
Rockstar on ollut vaitonainen tulevasta mahdollisesta Grand Theft Auto -pelistä, mutta se julkaisi hiljattain GTA Online -moninpeliin uuden The Cayo Perico -lisäosan.
Take-Two Interactive -konsernin toimitusjohtaja Strauss Zelnick on torjunut huolen siitä, että Tekoäly voisi mullistaa pelikehityksen. Vaikka Zelnick tunnustaa tekoälyn nopean kehityksen ja sen kyvyn tuottaa toimivaa koodia, hän korostaa, että ihmisen luovuus on edelleen menestyksekkään pelikehityksen kantava voima.
Zelnick näkee tekoälyn voimakkaana työkaluna eikä ihmisen kekseliäisyyden korvikkeena. Hän uskoo, että tekoäly voi virtaviivaistaa toistuvia tehtäviä ja parantaa luovaa prosessia, jolloin kehittäjät voivat keskittyä innovatiivisiin ideoihin ja mukaansatempaaviin pelikokemuksiin. Hän kuitenkin varoittaa arvioimasta tekoälyn kykyjä liian korkealle ja väittää, että se ei pysty itsenäisesti hahmottelemaan ja toteuttamaan monimutkaista visiota, jota todella uraauurtava peli vaatii.
Vaikka jotkut alan asiantuntijat spekuloivat tekoälyn mahdollisuudella automatisoida pelikehityksen osa-alueita, Zelnick pysyy optimistisena ihmiskyvyn roolin suhteen. Hän väittää, että tekoälyyn perustuvat työkalut tulevat yhä helpommin saataville, tasoittaen näin kehittäjien mahdollisuuksia kaikissa kokoluokissa. Lopulta pelin menestys riippuu sen ihmisten luomien ainutlaatuisten luovien näkemysten ja toteutuksen.
Zelnickin näkemys on linjassa perinteisen pelikehityksen lähestymistavan kanssa, joka perustuu taiteilijoiden, suunnittelijoiden, ohjelmoijien ja muiden taitavien ammattilaisten yhteistyöhön. Vaikka tekoäly voi täydentää näitä ponnisteluja, on epätodennäköistä, että se syrjäyttäisi pelialalle tyypillisen ihmisen tekijän.
Tämä syksyinen päivä, Lokakuun 26. – herran vuonna 2024, merkitsee ikonisen Grand Theft Auto: San Andreas -pelin 20-vuotisjuhlaa. Pelisarjan julkaissut Rockstar Games toi vuonna 2004 markkinoille pelin, joka mullisti avoimen maailman videopelit ja syvensi GTA-sarjan vaikutusta popkulttuuriin.
Julkaisupäivästään lähtien San Andreas on pysynyt, legendaarisena pelinä, jonka vaikutus on ollut merkittävä niin pelialalle kuin sen faneille ympäri maailman. Tässä artikkelissa juhlistamme kevyesti pelin historiaa, ominaisuuksia ja jopa näin ”hienosti sanottuna”, kulttuurista perintöä.
GTA: San Andreas julkaistiin 26. lokakuuta 2004 PlayStation 2, ja siitä tuli nopeasti valtava kaupallinen menestys. Pelin suosio oli niin huikea, että syyskuuhun 2011 mennessä sitä oli myyty maailmanlaajuisesti 21,5 miljoonaa kappaletta. Alun perin PlayStation 2:lle kulkaistusta pelistä tuli saataville versiot monille muille alustoille, kuten Xboxille, PC, Androidille ja jopa lopulta Windows Phonelle, mikä osoittaa pelin pitkäkestoisen suosion ja monipuolisuuden.
San Andreasin osavaltio koostuu kolmesta merkittävästä kaupungista: Los Santos, San Fierro ja Las Venturas. Jokainen kaupunki pohjautuu oikeisiin paikkoihin: Los Santos heijastelee Los Angelesia, San Fierro San Franciscoa ja Las Venturas Las Vegasia. Näiden kaupunkien lisäksi pelissä on valtavia maaseutualueita ja pikkukyliä, mikä loi valtavan avoimen maailman, jota pelaajat voivat vapaasti tutkia – ominaisuus, joka oli aikanaan melkoisen päräyttävää!
Hahmot ja juoni vailla vertaansa
Pelin päähenkilö, Carl ”CJ” Johnson, palaa viiden vuoden poissaolon jälkeen kotikaupunkiinsa Los Santosiin selvittääkseen äitinsä kuoleman ja auttaakseen perhettään sekä jengiään, Grove Street Familiesia, taistelemaan huumekauppaa ja kilpailijoita vastaan. CJtarina käsittelee teemoja, kuten korruptiota, perheen merkitystä ja yhteiskunnallisia epäkohtia. Mukana on unohtumattomia sivuhahmoja, kuten korruptoitunut poliisi Frank Tenpenny, CJ:n lojaali ystävä Cesar Vialpando ja ikoninen jengiläinen Melvin ”Big Smoke” Harris.
San Andreas toi useita uusia elementtejä pelisarjaan, kuten mahdollisuuden uida, sukeltaa, käyttää polkupyöriä ja muokata hahmoa. Pelaaja voi vaikuttaa päähahmon fyysiseen ulkonäköön syömällä tai treenaamalla, mikä oli tuohon aikaan poikkeuksellista. Pelissä oli myös paljon sivuaktiviteetteja, kuten autojen tuunaaminen, uhkapelien pelaaminen kasinoilla, tanssikilpailut ja jopa treffailu. Tämä toi peliin syvyyttä, joka erottaa sen jopa uusimmista GTA-peleistä.
Radiokanavat, joita viritteli mielellään
Yksi GTA-sarjan ikonisimmista elementeistä on sen radiokanavat, ja San Andreas jatkoi tätä perinnettä. Pelissä on monipuolinen valikoima musiikkia, joka kattaa eri tyylilajeja ja aikakausia: hip hop, funk, klassinen rock, country, ja gangsta rap. Kanavat, kuten Radio Los Santos ja K-DST, jäivät pelaajien mieleen, ja pelin teema ”San Andreas Theme” on edelleen tunnistettava 20 vuotta myöhemmin.
San Andreas on synnyttänyt monia internet-meemejä, kuten ”Ah Sh*t, Here We Go Again” ja ”All We Had to Do Was Follow the Damn Train, CJ!”. Nämä ikoniset hetket ovat osa populaarikulttuuria, ja niiden jatkuva kierrätys osoittaa pelin vaikutuksen nykypäivän digitaalisessa viihteessä.
Ei voi pelata, jos pelkää…
Vaikka San Andreas sai valtavasti suosiota, se ei ole selvinnyt tästä maailmasta ilman kohuja. Vuonna 2014 pelistä poistettiin 19 kappaletta, kun musiikkilisenssit vanhenivat, ja vuonna 2023 julkaistu The Definitive Edition herätti kritiikkiä teknisistä ongelmistaan. Alkuperäisen version poistaminen myynnistä myös harmitti monia faneja, jotka olivat kiintyneet siihen.
Myyttisiä isojalkoja metsästäen
Yksi pelin pitkäikäisyyden salaisuuksista on sen ympärille muodostuneet myytit ja huhut. Pelaajat ovat vuosien saatossa kertoneet nähneensä yliluonnollisia ilmiöitä, kuten Bigfootin, avaruusolentoja ja jopa pelottavan Slendermanin San Andreasin maailmassa. Nämä huhut ovat osa pelin rikasta ja ainutlaatuista kulttuuriperintöä, ja ne pitävät fanit aktiivisina peliyhteisössä.
San Andreasin vaikutus nykypäivään
Vaikka uusia GTA-pelejä on julkaistu vuosien varrella, San Andreas tarjoaa edelleen ainutlaatuisen pelikokemuksen. Se asetti standardit avoimen maailman peleille ja määritteli uudelleen sen, mitä videopelit voivat tarjota pelaajilleen. Mahdollisuus liikkua kolmen kaupungin välillä, osallistua sivutehtäviin ja löytää salaisuuksia antoi pelaajille vapautta, jota harva peli oli aiemmin tarjonnut.