Ikonisella Grand Theft Auto III:lla, joka mullistutti avoimen maailman peligenren, saattaisi olla olematon olemassaolo ilman Sega Dreamcastia. Millä tavoin Dreamcast oli tärkeä, vaikkakin näkymätön, osa pelin kehitystä?
Kaupungin teknologiademosta Godzillan raivoamiseen
Vuonna 1999, Space Station Silicon Valleyn julkaisun jälkeen tuleva Rockstar North -tiimi mietti seuraavaa projektiaan. Kun alkuperäinen gta-tiimi viimeisteli Grand Theft Auto II:ta 2D:nä, toinen ryhmä työsti peliä, josta myöhemmin tuli Manhunt.
Samaan aikaan pieni ohjelmoijaryhmä, jota johti Leslie Benzies, oli rakentanut 3D-teknologiademon – kaupunkiympäristön, jossa kuhisi autoja. Tämä oli konsepti, jonka kanssa varsinainen GTA-tiimi oli kamppaillut.
Rockstar, joka halusi ylittää rajoja, oli jopa tutkinut Dreamcastin ominaisuuksia yhdessä Rockstar Toronton kanssa 3D-GTA-kokemusta varten, mutta tulokset eivät olleet ihanteelliset.
Haasteista huolimatta DMA:n pieni ryhmä päätti hyödyntää 3D-kaupunkiprototyyppiä ja tutkia kaupunkipelejä Dreamcastilla. Heidän alkuperäinen konsepti pyöri Godzilla-hahmon ympärillä, pelaajien ohjatessa jättiläishirviötä, joka aiheuttaa kaaosta.
Unelmien mureneminen, legendan nousu
Valitettavasti tämä Godzilla-projekti ei koskaan toteutunut. Syyskuussa 1999 Take-Two osti DMA:n, mikä johti merkittäviin muutoksiin, mukaan lukien uusi toimisto ja tiimien yhdistäminen. Silicon Valley- ja GTA II -tiimit yhdistettiin työskentelemään seuraavan Grand Theft Auto -pelin, Grand Theft Auto III:n, parissa.
GTA III:n kehitystä jatkettiin Dreamcastilla jonkin aikaa, vaikka tarkka aika ei ole vieläkään selvillä. Lähteet viittaavat muutamaan kuukauteen perushahmon kävelydemoon. Lopulta päädyttiin siirtymään PlayStation 2:een Dreamcastin heikentyvien kaupallisten näkymien vuoksi.
Dreamcastin perintö
Vaikka Dreamcast-versiota GTA III:sta ei koskaan tullut, Dreamcastin vaikutus on kiistaton. Se tarjosi alustan 3D-kaupunkiprototyypille, joka synnytti alkuperäisen konseptin ja kokeilut.
Vaikka Dreamcast jäikin paitsi GTA III:sta, on hauskaa kuvitella, millainen pelistä olisi tullut Segan konsolilla. Riippumatta siitä, Dreamcastin panos pelilegendan synnyssä on kiehtova sivuhuomautus videopelien historiassa.
Lähde: Time Extension