Taiteilija muutti joukon klassisia GTA-hahmoja realistisemman näköisiksi Kommentit pois päältä artikkelissa Taiteilija muutti joukon klassisia GTA-hahmoja realistisemman näköisiksi

-pelisarjan hahmot ovat olleet usein sympaattisen huonolaatuisia polygon-designeja. Nyt kuitenkin taiteilija on päättänyt muuttaa joukon klassisia -hahmoja hieman parempilaatuiseksi, ja lopputulos puhuu puolestaan. Hahmot näyttävät nyt kuin remasteroidusta GTA-pelistä.

Hosseinin taidetta voi ihastella täällä.

Entinen PlayStation-johtaja paljasti: Sony solmi GTA-yksinoikeussopimuksen pelätessään Xboxia Kommentit pois päältä artikkelissa Entinen PlayStation-johtaja paljasti: Sony solmi GTA-yksinoikeussopimuksen pelätessään Xboxia

Grand Theft Auto: San Andreas

PlayStation Europen entinen johtaja Chris Deering on paljastanut, että Sonyn legendaarinen yksinoikeussopimus 3:sta ja sen kahdesta seuraajasta syntyi yhtiön huolesta Microsoftin -konsolin tuloa kohtaan.

”Olimme huolissamme Xboxin saapumisesta”

”Olimme huolissamme, kun näimme Xboxin tulevan markkinoille”, Deering kertoo GamesIndustry.bizin haastattelussa. ”Tiesimme, että yksinoikeudet olivat avainasemassa monella alalla, kuten Sky TV:llä urheilussa.”

Xboxin marraskuun 2001 julkaisun lähestyessä päätti toimia. ”Muutama meistä lähestyi suosikkipelitalojamme ja kysyi, kiinnostaisiko heitä erityissopimus, jossa he pitäisivät seuraavan sukupolven pelinsä PlayStation-yksinoikeutena kahden vuoden ajan”, Deering paljastaa.

Onnenpotku molemmille osapuolille

Yksi näistä sopimuksista tehtiin Take-Twon kanssa ja se koski kolmea seuraavaa Grand Theft Auto -peliä. ”Sopimuksen tekohetkellä ei ollut selvää, että Grand Theft Auto 3:sta tulisi niin valtava menestys kuin siitä tuli, sillä se oli aiemmin ollut ylhäältä kuvattu peli”, Deering muistelee.

”Se oli meille todella onnekas sattuma. Ja itse asiassa onnekas myös heille, sillä he saivat alennusta maksamistaan rojaltimaksuista”, hän lisää.

Sopimus muokkasi pelialan historiaa

Sopimuksen seurauksena 3 julkaistiin PS2:lle lokakuussa 2001, kuukausi ennen Xboxin markkinoille tuloa. Peli saapui :lle toukokuussa 2002 ja Xboxille vasta marraskuussa 2003 yksinoikeusajan päätyttyä.

Sopimus kattoi myös Vice Cityn (2002) ja San Andreaksen (2004), jotka niin ikään julkaistiin ensin PS2:lle. Strategia osoittautui menestyksekkääksi: San Andreasista tuli PS2:n kaikkien aikojen myydyin peli, sijoittui kolmanneksi ja viidenneksi.

Perintö elää yhä

Vaikka GTA 4 ja GTA 5 julkaistiin samanaikaisesti sekä PlayStationille että Xboxille, sarja mielletään yhä vahvasti PlayStation-brändiin kytkeytyväksi. Tuleva Grand Theft Auto 6 on määrä julkaista syksyllä 2025 samanaikaisesti :lle ja :lle, mutta mahdollisista markkinointisopimuksista konsolivalmistajien kanssa ei ole vielä tietoa.

Deering on viime aikoina herättänyt keskustelua myös toisenlaisista syistä. Hän on saanut kritiikkiä lausunnostaan, jossa hän kehotti irtisanottuja pelinkehittäjiä ”ajamaan Uberia” tai ”viettämään vuoden rannalla”.

Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen

on julkaissut suuren päivityksen klassisen GTA Trilogy -pelisarjan remasteroidetuille versioille. Päivitys julkaistiin 3 vuotta ja 1 päivä alkuperäisen julkaisun jälkeen.

Päivitys tuo mukanaan paljon odotetun ominaisuuden ja useita muita parannuksia. Päivitys on nyt saatavilla Series X|S-, - ja -alustoilla (, ja Store). Rockstar on vahvistanut, että päivitys on vain PC:lle ja nyky sukupolven konsoleille. PS4, Xbox One ja Nintendo Switch eivät saa tätä päivitystä eivätkä sen mukana tulevia ominaisuuksia.

Yksi tärkeimmistä ja odotetuimmista muutoksista on klassisen valaistuksen palauttaminen. Kun remasterit julkaistiin kolme vuotta sitten, fanit valittivat valaistuksen muutoksista. Kun pelit julkaistiin mobiililaitteille viime vuonna yhteistyössä Netflixin kanssa, Rockstar Games ilmoitti klassisen valaistuksen tilan lisäämisestä.

Nyt PC- ja nyky sukupolven konsoleiden pelaajat voivat myös valita klassisen valaistuksen. Tämä asetus löytyy pelivalikosta grafiikka-välilehdeltä.

Rockstar Games on myös palauttanut lämpöhärmän ja ympäristön pilvet taivaalle sekä korjannut farkkujen tekstuuriongelmia. Myös hahmojen animaatioita on parannettu. Lisäksi III:ssa ja Vice Cityssä on mahdollista ampua haulikkoa, rynnäkkökivääriä ja liekinheitintä juostessa.

Rockstar on myös poistanut kaikki viittaukset Grove Street Gamesiin, joka oli alun perin vastuussa remasteroinneista.