Tällaiset ovat HP:n, Valven ja Microsoftin uudet virtuaalilasit Kommentit pois päältä artikkelissa Tällaiset ovat HP:n, Valven ja Microsoftin uudet virtuaalilasit

HP Reverb G2

Uutisoimme aiemmin :n, Valven ja Microsoftin tulevista virtuaalilaseista ja nyt kyseisistä kakkuloista on saatu lisää tietoa. Lasien tarkoituksena on tuoda lähes Index -lasien tasoista suorituskykyä huokeampaan hintaan.

HP Reverb G2
Lasit ovat myös tasapainotettu paremmin pidempiä pelisessioita silmällä pitäen.

Reverb G2 -lasit ovat yritysasiakkaiden sijaan suunnattu pelimarkkinoille ja ne tukevat 2160 x 2160 resoluutiota ja 4K -laatua. Resoluution puolesta lasit ovat parhaillaan markkinoiden kärkiluokassa ja enemmän kuin Valven Index -laseissa, joissa on 1400 x 1600 tarkkuus.

Muiden ominaisuuksien joukossa on mm. kaiuttimet, jotka ovat n. sentin päässä korvista. Laseissa on myös kytkin pupillien välisen etäisyyden säätämiseen, sekä magneetilla kiinnitettävät pehmusteet. Lasit ovat myös tasapainotettu paremmin pidempiä pelisessioita silmällä pitäen.

HP Reverb G2
Lasien mukana tulevat ohjaimet ovat hyvin Oculus Touchin kaltaiset.

Lasien mukana tulevat ohjaimet puolestaan ovat hyvin Oculus Touchin kaltaiset, niistä kuitenkin puuttuu Valve Indexin sormientunnistusominaisuus. Lasit tukevat myös SteamVR ja Windows Mixed Reality -ohjaimia.

Hinnaltaan lasit asettuvat S -lasien kanssa samaan luokkaan. Ei halvimmasta päästä, mutta silti edullisemmat kuin Valven Index -lasit. Laseista voi parhaillaan tehdä ennakkotilauksia, jonka perusteella HP mittaa kysyntää. Reverb G2 tulevat myyntiin syksyllä.

SteamOS tulee saataville myös muiden kuin Steam Deck -käsikonsolien käyttäjille Kommentit pois päältä artikkelissa SteamOS tulee saataville myös muiden kuin Steam Deck -käsikonsolien käyttäjille

on ilmoittanut, että sen -käyttöjärjestelmä tulee pian saataville myös muiden valmistajien käsikonsolien käyttöön. Tämän uutisen myötä Lenovo julkaisee uuden Legion Go S -käsikonsolin, joka tulee ”Powered by SteamOS” -versiona. Tämä tarkoittaa, että myös Legion Go S:n käyttäjät voivat nauttia SteamOS:n sujuvasta ja käyttäjäystävällisestä käyttöliittymästä, joka on erityisesti suunniteltu -pelien pelaajille.

Valve kertoi myös, että se työskentelee SteamOS:n beta-version parissa, joka parantaa käyttöjärjestelmän yhteensopivuutta muiden käsikonsolien kanssa. Tämä tarkoittaa, että pian SteamOS voidaan ladata ja asentaa myös ei- -laitteisiin, tarjoten sen käyttäjille saman sujuvan pelikokemuksen.

SteamOS:n etuja ovat sen helppo navigointi ja yhteensopivuus laajan Steam-pelikirjaston kanssa, joten se on houkutteleva vaihtoehto erityisesti PC-pelaajille, joilla on suuri Steam-kokoelma. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia myös muiden valmistajien käsikonsolien käyttäjille, jotka haluavat hyödyntää SteamOS:n tarjoamia ominaisuuksia.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.