Tältä Elden Ring näyttäisi alkuperäisellä PlayStation -konsolilla Kommentit pois päältä artikkelissa Tältä Elden Ring näyttäisi alkuperäisellä PlayStation -konsolilla

Elden Ring PS1

Monet suositut pelit ovat. viime aikoina saaneet demake-versioinnit, eli ne on saatu näyttämään vanhojen konsoleiden versioilta. Nyt vuorossa on hiljattain ilmestynyt hittipeli Elden Ring.

Kyseisen videon taustalla on tubettaja nimeltään Hoolopee, joka on aiemmin käsitellyt mm. Death Stranding sekä Resident Evil Village -pelit. Videolla nähdään avoimen maailman pelistä tuttuja alueita sekä pelottavia vastustajia.

Myös monia muita demake-projekteja on meneillään. Näistä yksi on Bloodbornen PS1-versiointi Unreal Enginen avulla. Kyseisen tekeleen taustalla on pelinkehittäjä Lilith Walther. The Witcher 3: Wild Hunt -pelin kohuttu kylpyammekohtaus on myös saanut aikoinaan oman PS1-versioinnin.

Amerikan meininkiä! – Joka seitsemäs pohjoisamerikkalainen pelaa yhä vanhoja pelikonsoleita Kommentit pois päältä artikkelissa Amerikan meininkiä! – Joka seitsemäs pohjoisamerikkalainen pelaa yhä vanhoja pelikonsoleita

Kuluttajatutkimusyhtiö Consumer Reportsin uusi tutkimus paljastaa yllättävän tiedon: 14 prosenttia pohjoisamerikkalaisista pelaa edelleen aktiivisesti ennen vuotta 2000 julkaistuja pelikonsoleita.

Vaikka retropelejä voi nykyään pelata monella tavalla, kuten digitaalisesti Switchillä ja PS5:llä tai Evercaden kaltaisilla uusilla retrokonsoleilla, monet pelaajat suosivat yhä alkuperäisiä laitteita. Näihin kuuluvat muun muassa , , , Genesis, N64, Dreamcast ja .

Tutkimus paljasti myös muita kiinnostavia tietoja vanhan teknologian käytöstä: 15 prosenttia amerikkalaisista on kuunnellut musiikkia C-kaseteilta ja katsonut VHS-elokuvia viimeisen vuoden aikana. LaserDisc-elokuvia katsoo vain kolme prosenttia.

Yllättäen 11 prosenttia amerikkalaisista kotitalouksista käyttää edelleen faksilaitetta, mikä kertoo vanhan teknologian sitkeästä asemasta modernin rinnalla.

Super Mario World uudelleenluotiin 3D:nä Unreal Engine 5 -pelimoottoria apuna käyttäen Kommentit pois päältä artikkelissa Super Mario World uudelleenluotiin 3D:nä Unreal Engine 5 -pelimoottoria apuna käyttäen

On harvoja pelejä, jotka ovat yhtä ikonisia kuin Nintendon Super Mario World. Tämä vuonna 1990 :llä ( Entertainment System) julkaistu peli on klassinen tasohyppelypeli, täysin 2D:nä – ja täynnä hahmoja, jotka ovat juurtuneet populaarikulttuuriin.

Hiljattain pelinkehittäjä on kuvitellut Worldin uudelleen 3D:nä – luoden jokaisen elementin :llä. Lopputulos säilyttää alkuperäisen pelin ydintyylin, mutta lisää 3D-tekstuurin tarjoten uuden näkökulman. Se on äärimmäisen hauska ja uskomaton luovuuden näyte.

Kehittäjä on luonut kaksi videota: yhden, jossa hän selittää pelin tekoprosessin, ja toisen, joka esittelee itse pelaamista. Videot ovat upeasti toteutettuja erinomaisine ääniefekteineen ja kerrontoineen. Bobby käy läpi tasojen 1 ja 2 sekä Yoshin saaren luomisprosessin. Hän aloittaa Marion 3D-mallintamisesta ja liikkeiden määrittelystä. Hän käsittelee jokaisen maisemaelementin erikseen, kuten tasantolaatat, puut ja ne ikoniset pilvet.

Erityisen kiinnostavaa on seurata hänen selitystään Monty Molen liikeradoista ja siitä, miten Piranha-kasvien tulisi reagoida Marion juostessa niiden ohi. Bobby tekee myös omia lisäyksiään, kuten moniväriset Yoshit ensimmäisellä tasolla, koska ne olivat hänen mielestään ”niin söpöjä”.

Bobbyn prosessikuvaus on kiehtova ja aidosti viihdyttävä katsaus – sekä inspiroiva muille kehittäjille. Hän on pysynyt uskollisena alkuperäiselle suunnittelulle, mutta tuonut siihen uutta elämää tuoreen näkökulman kautta. Hänen suunnittelupäätöstensä ja alkuperäisen pelin yksityiskohtien, kuten Koopien värien tai pelin eri osien toiminnan, kuuleminen osoittaa hänen kiintymyksensä peliin ja tekee gameplay videosta entistä mielenkiintoisemman.

Unreal Engine 5 avaa lukemattomia mahdollisuuksia ihmisille luoda ilmaisen ohjelmiston avulla, ja tämä on yksi parhaista näkemistäni esimerkeistä. Videoiden kommentoijat ovat samaa mieltä, ja monet pyytävät Bobbya tekemään koko pelin 3D:nä, koska se näyttää niin pelattavalta.

”Tämä on uskomatonta! Rakastan tapaa, jolla esittelit jokaisen elementin yksitellen ja niiden yhdistelmät. Videoiden huumori, editointi ja rytmitys oli todella nautittavaa katsottavaa,” yksi käyttäjä kommentoi. ”SMW:tä paljon pelanneena, teit loistavaa työtä alkuperäisen ulkoasun ja mekaniikkojen uudelleen kuvittelussa ja sovittamisessa 3D:hen!”