The Verge raportoi, että sosiaalisen median sivustolla X/Twitter julkaistut kuvat Nintendon ikonisesta maskotista, jotka on luotu Elon Muskin XAi:n Grok AI -työkalulla, poistettiin verkkoympäristöstä DMCA-ilmoitusten vuoksi, jotka ovat peräisin yrityksestä nimeltä Tracer.
Tracer kuvailee itseään ”uuden sukupolven brändisuojausratkaisuksi”, joka ”jatkuvasti löytää, analysoi ja pysäyttää brändin väärinkäytön Web2- ja Web3-digikanavilla”. Se käyttää niin kutsuttua Human-in-the-Loop AI -brändisuojausteknologiaa, joka ”lyhentää merkittävästi aikaa havaitsemisesta täytäntöönpanoon automatisoimalla älykkäästi tarkasteluprosessia ja tarjoamalla automaattisesti täytäntöönpanosuosituksen”.
Nintendo ja Tracer eivät ole vielä kommentoineet asiaa.
The Vergen Tom Warren näki kuvan Mariosta tekemässä erilaisia ei-perheystävällisiä asioita (polttamassa savuketta ja juomassa olutta), jonka hän oli luonut Grokilla, poistettiin X/Twitteristä Digital Millennium Copyright Act (DMCA) -valituksen seurauksena, jonka on lähettänyt ”asiakastukipäällikkö” Tracerilta. Warrenin Grok-generoima kuva Xboxin maskotti Master Chiefistä pelaamassa PS5:llä säilyi kuitenkin.
Warrenin mukaan hänelle lähetetty poistonotifikaatio mainitsi Nintendo of American tekijänoikeuden Mariolle, mikä viittaa siihen, että Tracer toimi Nintendon puolesta. Toinen tili, joka käytti Grokia luodakseen kuvan Luigista IDF-sotilaana, kertoi äskettäin, että heidän sisältönsä oli myös poistettu verkosta. Tyhjennyskampanjan keskellä Mario-fanitaidetta jää ilmeisesti ristituleen.
Vaikka ei ole varmuutta siitä, osallistuuko Nintendo näiden poistojen yksityiskohtiin, yhtiö on kuuluisa brändiensä suojelusta ja haastoi äskettäin Palworld-tekijän Pocketpairin väitetystä patentinväärennöksestä, toiminnasta, joka näytti osaltaan auttavan Palworldin julkaisun lykkäämisessä PS5:llä Japanissa. Yhtiöllä on historia menestyksellisistä poistoista, pakottaen fanipelit offline-tilaan ja jopa haastamalla emulaattoreiden luojia.
Generatiivinen tekoäly on yksi kuumimmista aiheista luovilla aloilla juuri nyt ja polttava kysymys myös itse videopelikehityksessä. Eettisten ja tekijänoikeuskysymysten lisäksi ammattiliitot ovat ilmaisseet huolensa siitä, että generatiivinen Tekoäly voisi korvata työpaikkoja, ja videopelien esiintyjät ovat vaatineet lisää suojaa sen käyttöä vastaan.