Ubisoftin johtaja Yves Guillemot vertaa tulevaisuuden videopelien pilvipalveluita Netflixin mullistavaan vaikutukseen televisio- ja elokuvateollisuudessa. Tämä kommentti seurasi Ubisoftin ja Microsoftin merkittävää pilvipelisopimusta.
Ubisoft, joka on tunnettu peleistään kuten Assassin's Creed ja Tom Clancy's Rainbow Six, sopi viime kuussa hankkivansa Activision Blizzardin pelien suoratoiston oikeudet osana Microsoftin yrityskauppaa, jonka arvo on 75 miljardia dollaria.
Kun Netflix aloitti suoratoiston, sen osakekurssi laski ja se sai paljon kritiikkiä.
”Nykyään näemme, mitä heistä on tullut”, totesi Guillemot Financial Timesille. ”Sama tulee tapahtumaan videopelien kanssa, mutta se vie aikaa. Kun se todella lähtee, se tapahtuu erittäin nopeasti.”
Pilvipelaamisen odotettiin mullistavan peliteollisuuden, mutta sen kasvu on ollut hitaampaa kuin monet olivat ennustaneet. Esimerkiksi Google sulki Stadia-pilvipelipalvelunsa, kun se ei onnistunut houkuttelemaan tarpeeksi käyttäjiä.
Tutkimusryhmä Omdia arvioi, että pilvipelaamispalvelut, kuten Xbox Game Pass Ultimate ja PlayStation Plus Premium, tuottavat 3,2 miljardia dollaria vuonna 2023, mikä on vain 2 % koko kuluttajien pelimenoista. Asiantuntijat ennustavat tämän luvun kaksinkertaistuvan seuraavien viiden vuoden aikana.
Ubisoft on kuitenkin optimistisempi pilvipelaamisen suhteen.
”Uskomme vahvasti, että seuraavien viiden–kymmenen vuoden aikana monet pelit tullaan suoratoistamaan ja ne myös tuotetaan pilvessä”, sanoo Guillemot.